نتیجه سفر فرستادگان قوه قضائیه به نیویورک

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» قطعنامه حقوق بشری هم تصویب شد

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و هیات همراه او، به قصد تببین مواضع جمهوری اسلامی در «کمیته سوم» سازمان ملل به نیویورک رفتند؛اما حضور این هیات نه تنها کمکی به سبک شدن این پرونده نکرد که بر سنگینی آن هم افزود ومنجر به صدور قطعنامه انتقادی تازه ای شد؛قطعنامه ای که محمد جواد لاریجانی، برادر و مشاور رئیس قوه قضائیه آن را “نمایش مضحکی” خوانده که به اسم حقوق بشر وارد ادبیات سازمان ملل شده است.

در روزهایی که جواد ارشیر لاریجانی، در نیویورک به سر می‌برد، و در مصاحبه با رسانه ها با انگلیسی فصیح “هر گونه نقض حقوق بشر” و  “اعدام سری” را در ایران رد می کرد، مجمع عمومی سازمان ملل در رای گیری سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه پیشنهادی کانادا را با رکوردی جدید به تصویب رساند؛از ۱۹۳ عضو حاضر در این نشست ۸۶ کشور ـ۶ رای بیشتر از سال گذشته ـ به قطعنامه محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران رای موافق، ۳۲ کشور رای مخالف و ۵۹ عضو هم رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه که روز دوشنبه، ۳۰ آبان ماه تصویب شد، از جمهوری اسلامی به علت “شلاق زدن، قطع عضو، افزایش مجازات اعدام به ویژه علیه اقلیت‌های قومی مذهبی” به شدت انتقاد شده است.

چند روز قبل از تصویب این قطعنامه، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته بود موضوع نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، کره شمالی و میانمار را پیگیری و از تلاش‌ها برای خارج کردن این موضوع از دستور کار این کمیته جلوگیری کند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نام یکی از کمیته‌های شش گانه این مجمع برای رسیدگی به موضوعات ویژه، نظیر مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر است.

این کمیته سال گذشته نیز با تصویب پیش نویس قطعنامه‌ای از “نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی” عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

سال ۸۸ هم کمیته سوم با تصویب قطعنامه‌ای اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده بود.

محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که به همراه یک هیات بلند پایه در نیویورک به سر می‌برد به عنوان اولین واکنش جمهوری اسلامی، تصویب این قطعنامه را “نمایش مضحکی” خوانده که به اسم حقوق بشر وارد ادبیات سازمان ملل شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، لاریجانی حضور آمریکا و اسرائیل در میان کشورهای امضا کننده قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل را دلیلی بر “فضاحت و رسوا بودن” این قطعنامه دانسته است.

مشاور امور بین الملل رییس دستگاه قضائیه گفته است: “سازمان ملل بسیار ضعیف است. بخصوص در دوره ریاست آقای‌بان کی مون به پایین‌ترین درجه از ضعف خود رسیده است طوری که به نمایشی تبدیل شده است که بازیگران آن در پشت صحنه، کشورهای غربی هستند.”

لاریجانی با بیان اینکه وضعیت به صورت کنونی باقی نخواهدماند همچنین خبر داده که جمهوری اسلامی “پرچمدار اصلاح ساختار سازمان ملل” است.

او با تشریح دیدار خود با‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درباره او گفته است: “اگر حوصله ندارد بهتر بود گزارشی ارائه ندهد. ما قویا نگرانی خودمان را راجع به ضعف سازمان ملل در دوره ریاست ایشان اعلام خواهیم کرد.”

برادر رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی همچنین در طول اقامت در نیویورک، در مصاحبه های متعددی با رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی و داخلی از گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران انتقاد و آن را “کپی پیست” وب سایت‌های مخالف جمهوری اسلامی توصیف کرده بود.

او گفته بود که در ایران اعدام‌های سری وجود ندارد و هیچ وکیلی به علت مبادرت به حرفه‌اش در زندان نیست. پس از آن بود که مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی دادگستری  در مصاحبه با روز گفت  پدرش در نظر دارد از طریق وکلا از محمد جواد لاریجانی به خاطر این گفته‌اش شکایت کند.

سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، به ویژه در طول سه سال گذشته جمهوری اسلامی را متهم به “نقض گسترده و سیستماتیک” حقوق بشر کرده‌اند؛ موضوعی که حکومت ایران همواره آن را “دخالت در امور داخلی و توطئه غرب” قلمداد کرده است.

 

سه ضلعی “حقوق بشر، انرژی هسته‌ای و ترور”

نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان طی هفته گذشته با صدور چند قطعنامه و وضع تحریم‌های تازه علیه ایران، فشارها بر جمهوری اسلامی را دو چندان کرده‌اند. این تحریم‌ها پس از آن صورت گرفت که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه آژانس جمهوری اسلامی را به “وجود ابعاد نظامی” در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود.

 به دلیل حجم گسترده اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در مورد تحریم‌های اقتصادی، واکنش‌ها به قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل تا این لحظه در سطوح بالایی تنها به محمد جواد لاریجانی محدود مانده است. از سوی دیگر کیهان، قطعنامه‌هایی را که این چند روز علیه  جمهوری اسلامی صادر شده “قطعنامه‌های شکست” خوانده و پیش بینی کرده کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل هم قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی تدارک ببیند.

گفتنی اینکه سرمقاله نویس کیهان پیش بینی خود را یک روز بعد از تصویب این قطع نامه از سوی کمیته سوم مطرح کرده است.

کیهان در سرمقاله سه‌شنبه، ۱ آذر با اشاره به اینکه از ۱۱ اکتبر تا امروز ۲۲ نوامبر بیش از۴۰ روز است که “آمریکایی‌ها به آب و آتش می‌زنند” و سه پرونده “توطئه ترور سفیر عربستان”، “پرونده هسته‌ای” و “پرونده نقض حقوق بشر” منجر به صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی شده نوشته است که “خروجی این مثلث تاکنون در قالب ۲ قطعنامه عملیاتی شده است که البته به نظر می‌رسد با یک قطعنامه دیگر تداوم داشته باشد.”

این روزنامه در کنار مساله هسته‌ای و “توطئه ترور” موضوع حقوق بشر را ضلع سوم تلاش قدرت‌های جهانی علیه ایران دانسته و نوشته است: “در اینجا نیز یک بازی سه ضلعی آغاز می‌شود؛‌ بان کی مون در مقام دبیرکلی سازمان ملل گزارشی سراسر منفی را علیه ایران درباره آنچه که وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی نام نهاده منتشر می‌کند به فاصله کوتاهی احمد شهید که عنوان گزارشگری ویژه حقوق بشر در امور ایران را یدک می‌کشد به صحنه می‌آید و یک گزارش کاملا کپی پیست شده از روی سایت‌های ضد انقلاب و منافقین را علیه ایران منتشر می‌نماید.”

تمامی این اتفاقات در هفته‌ای صورت گرفت که قوه قضائیه هیاتی به ریاست محمد جواد لاریجانی را به نیویورک فرستاده بود تا با دفاع از مواضع جمهوری اسلامی از صدور قطعنامه جدید در زمینه حقوق بشر جلوگیری کند؛ تلاشی که با تصویب قطعنامه کمیته سوم و اعمال تحریم‌های بیشتر به نتیجه نرسید و در ‌‌نهایت برادر رئیس قوه قضائیه با قطعنامه زیر بغل از‌‌ همان راهی که آمده بود برگشت.