علی فرحبخش پنجم اسفند دادگاهی می شود

نویسنده

farah_170.jpg

وحید ثابتیان

مقامات قضایی خبرداده اند، دادگاه علی فرحبخش روزنامه نگاری که نزدیک به سه ماه است درزندان به سر می برد، روز پنجم اسفندماه درشعبه ششم دادگاه انقلاب برگزارمی شود.

وکیل مدافع فرح‌بخش پیش از این گفته بود، اتهام موکلش جاسوسی عنوان و قول داده شده که ظرف یک ماه آینده به این پرونده رسیدگی شود. طی هفته های گذشته مقامات قضایی ازآزادی وی به قید وثیقه خبرداده بودند،اما این وعده بارها به تاخیر انداخته شد تا اینکه خبررسید قراراست دادگاه وی به زودی برگزار شود. در سالهای گذشته بسیاری ازپرونده هایی ازاین چنین علی رغم اعلام برگزاری دادگاه به آزادی با سپردن وثیقه تبدیل شده است. پیگیری های خانواده فرحبخش هم که دستور مستقیم آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه را برای تسریع درانجام روال جاری پرونده به همراه داشت، همچنان دردستان نیروهای امنیتی، به جایی نرسیده است. انتظار می رود با برگزاری دادگاه، فرحبخش با قراروثیقه آزاد شود.

چندی پیش پدر علی فرح‌بخش نامه‌ای برای ریاست قوه قضاییه نوشت و در آن ضمن بیان اینکه دارای سی و پنج‌ سال سابقه‌ قضاوت در دادگستری بوده به مواردی چون بازداشت بدون حکم قضایی، نگهداری در زندان بدون حکم، تفهیم اتهام طی 24 ساعت به متهم و استفاده از وکیل اشاره و عنوان کرد که این مراحل در مورد فرزندش انجام نشده است. سپس علی زاده طباطبایی وکیل‌مدافع فرح‌بخش اعلام کرد رییس قوه‌ قضاییه از مسوول مربوطه خواسته است قرار بازداشت موکلش به وثیقه تبدیل شود، به نحوی که وی از زندان آزاد و رسیدگی قضایی در رابطه با وی ادامه یابد اما این نامه زمانی به دست مسوول مربوطه رسید که پرونده فرحبخش به دادگاه ارسال شده بود.

علی فرحبخش روزنامه نگار حوزه اقتصادی، طی سالهای گذشته یکی از کارشناسان برجسته درحوزه تخصصی خود به شمار می رفت وبه دلیل آشنایی به زبان انگلیسی، به کنفرانس های عملی دعوت می شد. به گفته یکی ازهمکاران وی، فرحبخش هرگز فعالیت سیاسی نداشته وفعالیت های حرفه ای را با حوزه های دیگر نیامیخته بود.

مادر فرحبخش در خصوص مباحث مطروحه در ارتباط با فرزندنش درحین بازجویی پیش ازاین به روزگفته بود:” موضوعاتی بیهوده وچیزهایی که واقعیت ندارد،مطرح شده . درعین حالی که هیچ مدرکی ندارند، تنها برای خرد کردن فرزندم سئوالات زیادی که مبنایی هم نداشته ازوی کرده اند. وقتی اورا دیدیم آنقدربه هم ریخته بود که حتی نتوانست بچه اش را بغل کند. بسیارهم خشمگین به نظر می رسید. همه ما طی مدت دیدار با او به هم ریختیم ونمی توانم چهره اش را ازخاطر ببرم. ما همه مدت او را در بغل گرفتیم تا آرام شود، اما فشار روحی زیادی را تحمل می کرد. “

خانواده فرحبخش تلاش کرده اند طی مدتی که فرزندنشان درزندان به سر می برد ازگفت وگو با رسانه ها خودداری کنند مبادا دربررسی پرونده وی خلل ایجاد شود با این وجود نه تنها مسئولین تا نزدیک به چهل روز هیچ اطلاعی را درخصوص بازداشت وی دراختیار افکارعمومی نگذاشتند، بلکه اورا ازدسترسی به وکیل نیز محروم کردند. بدری فرحبخش به روز گفت: “وقتی عزیزآدم را بی دلیل و بدون رعایت مراحل قانونی می برند، آدم واقعا درمی ماند. آنها گفتند به کسی نگویید حل می شود. ما باور واعتماد کردیم و گفتیم باشد، چیزی نمی گوییم. اما وقتی دیدند که فقط بین خودمان است، سی و پنج روز بچه مان را نگهداشتند…. وقتی دیدیم که علی 10 کیلو در 35 روز وزن کم کرده، چشم هایش دو دو می زد و رنگش پریده، وحشت کردیم. بعد از سی وپنج روز زنش گفت که اگر نتوانیم باعلی صحبت کنیم من می روم زندان بست می نشینم که بعد ازآن اجازه ملاقات دادند. ما فکر می کردیم بازجویی تمام شود می گویند برو دنبال کارت، اما ظاهرا همه اینها نادرست بوده است.”

پدرفرحبخش درنامه خود به آیت الله شاهرودی نوشته بود: “ پیام ما این است که فرزند ما هیچ اشتباهی نکرده و وطن پرست بوده و کارنامه گذشته اش این را نشان می دهد وهمگان به آن اذعان دارند. اززمان دانشجویی هرجا کارکرده، هرکی علی را می شناسد تعجب می کند که او درزندان باشد. پیام من این است که به بچه من تهمت زدید و ناروا کردید. او را آزاد کنید، هرچه سریعتر… همین تا الان هم خساراتی که به او وخانواده اش زده شده کافی است. همسرم که خودش حقوقدان است می گوید آدم ها از اشتباه های کوچک به اشتباهات بزرگ می رسند، نمی شود که یک نفرکارنامه اش سفید باشد و شب بخوابد وصبح ازخواب بلند شود وجاسوس بشود… “