صدای خاموشان ایران وجهان در سوئد

نویسنده

matboat465.jpg

سحر نیازی

جنگ “صداهای خاموش‌شده” در روز جهانی مطبوعات با حضور نویسنده اش پیتر یونگ گرن که روزنامه نگاری سوئدی است معرفی شد. در این جنگ که توسط 16 نویسنده مختلف نوشته شده، به کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره شده است.

جنگ “صداهای خاموش‌شده” به همت “اتحادیه نویسندگان سوئد”، “پن سوئد”، “خبرنگاران بدون مرز” و “سازمان عفو بین‌الملل” توسط انتشارات “ترانان” در استکهلم منتشر شده است.

هدف از انتشار این کتاب، آشنائی دانش‌آموزان دبیرستانی سوئد با وضعیت نویسندگان در بند یا تحت فشار در کشورهای مختلف جهان است.

جنگ “صداهای خاموش‌شده”، شامل نوشته‌هایی از نویسندگان ۱۶ کشور جهان است. ایران، کوبا، آمریکا، چین، روسیه، ترکیه، اریتره، و زیمباوه از جمله کشورهایی هستند که در این کتاب به آنها اشاره شده است.

از ایران سه نوشته در این مجموعه ارائه شده است: بخشی از خاطرات زندان مهرانگیز کار به نام “گردنبند مقدس”. نامه اکبر گنجی از زندان خطاب به جهانیان. و مطلبی از ناصر زرافشان درباره قتل‌های زنجیره‌ای.

سه متن یادشده توسط “سعید مقدم”، مترجم ساکن سوئد، ترجمه شده که خود نیز مقدمه‌ای بر آنها نوشته است. علاوه بر این در ابتدای بخش ایران، یادداشتی از مسعود مافان، ناشر و فعال فرهنگی، درباره صدسال تلاش برای آزادی بیان در ایران و تلاش‌هایی که روشنفکران ایران در این زمینه کرده‌اند، آمده است.

به گزراش خبرنگار “روز” از سوئد، این مراسم با اجرای موسیقی ایرانی توسط گروه واله آغاز شد و سپس چند کارشناس و فعال فرهنگی در مورد وضعیت آزادی بیان در کشورهای روسیه، اریتره، ایران، چین و کره شمالی سخن گفتند.

“مسعود مافان”، ناشر و یکی از کسانی که در شکل‌گیری کتاب “صداهای خاموش‌شده” همکاری داشته است طی سخنانی کوتاه، با اشاره به شدت روزافزون فشارهایی که به فعالان اجتماعی در ایران وارد می‌شود گفت: “توجه زیاد جامعه بین‌الملل به مسئله هسته‌ای ایران باعث شده که مسئله نقض حقوق بشر در ایران در سایه قرار بگیرد و حکومت ایران به سادگی به سرکوب فعالان اجتماعی در ایران بپردازد. “


وی با اشاره به دستگیری‌های اخیر زنان، دستگیری یعقوب یادعلی، فشار روزافزون سانسور و مشکلات نشر در ایران، به وضعیت معلق “حسن مقدم”، هنرمند و نوازنده ایرانی که بیش از شش سال است که در سوئد زندگی می‌کند و پی در پی حکم اخراج گرفته است اشاره کرد و اینکه پن سوئد در تلاش است تا پرونده او را پیگیری کند.

“استیگ فردریک‌سون”، از کلوپ روزنامه‌نگاران سوئد و کارشناس مسایل روسیه، با اشاره به قتل “آنا پولیتکو وسکایا»، روزنامه‌نگار سرشناس روس و از منتقدان صریح اللهجه اقدامات کرملین در چچن، که سال گذشته به ضرب گلوله در مسکو کشته شد، گفت: “دامنه انتقادهای این روزنامه‌نگار در دایره خطوط قرمز کشورش به یکی از وزیران رسیده بود که به هیچ‌وجه پذیرش انتقاد نداشت. به همین دلیل از سر راه برداشته شد. همان‌طور هم که عاملان قتل دیگر روزنامه‌نگاران روسیه پیدا نشدند، قاتل او نیز پیدا نخواهد شد. عاملان قتل او را باید در قدرتمداران چچن جست و جو کرد. “

“خالد عبدو”، روزنامه‌نگار اریتره‌ای مقیم سوئد، با توجه به شدت سانسور در اریتره و وضعیت “دیوید اسحاق”، روزنامه‌نگار سوئدی- اریتره‌اتی که در اریتره در زندان به سر می‌برد گفت، علی رغم فشاری که جامعه بین‌الملل و دولت سوئد برای آزادی دیوید اسحاق می‌آورد اما دولت اریتره می‌خواهد نشان بدهد که تحت فشار قرار نمی‌گیرد و اسحاق فرقی با دیگر زندانیان ندارد. به این ترتیب قدرت خود را نیز به مردم کشور خود نشان می‌دهد.

“نور ادریس”، سیاستمدار اریتره‌ای نیز در مورد وضعیت آزادی بیان و بسته بودن فضای سیاسی اریتره سخن گفت.

در پایان این مراسم گروه موسیقی واله با هنرنمایی “حسن مقدم”، “امین میرشاهی” و “مشتاق فیض‌یابی” به اجرای موسیقی سنتی ایرانی پرداختند.