غلام ششلول بند هم رفت

نویسنده
پرستو سپهری

» بازیگر دیگری درگذشت

کیومرث ملک مطیعی، بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون روز جمعه در سن 74 سالگی در گذشت. این هنرمند که پیش از این به علت مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری بود و مدتها از بیماری اعصاب، پا درد و استخوان درد رنج می برد، ساعت 14:50 ظهر روز21 فروردین ماه پس از آنکه به علت ناراحتی قلبی به بیمارستان شریعتی تهران منتقل شد، بر اثر ایست قبلی در گذشت.

کیومرث ملک‌مطیعی در سال ۱۳۱۵ در بندر انزلی متولد شد. وی از سال 1330 در شهر رشت به تئاتر روی آورد و نخستین نقش آفرینی سینمایی وی به بازی در فیلم “یک چمدان سکس” به کارگردانی محمد متوسلانی در سال 1350 بر می گردد. حاصل زندگی هنری 40 ساله ی ملک مطیعی 40 در عرصه ی فیلم و سریال بیش از 47 کار سینمایی و سریال تلویزیونی است.  از جمله فیلم های سینمایی که ملک مطیعی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است می توان به “کلاغ” بهرام بیضایی، “سایه‌های بلند باد” بهمن فرمان‌آرا، “میراث من جنون” مهدی فخیم‌زاده، “برنج خونین” امیر قوی‌دل‌،‌ “بازجویی یک جنایت” محمدعلی سجادی، “مردی که زیاد می‌دانست” یدالله صمدی، “بگذار زندگی کنم” شاپور قریب، “دیدار” محمدرضا هنرمند، “الو الو من جوجه‌ام” مرضیه برومند اشاره کرد.

 ملک مطیعی در زمینه ی هنرهای نمایشی نیز فعالیت داشت. از جمله نمایش هایی که ملک مطیعی در آنها حضور داشته است می توان به  “خاله چارلی”، “زیر گذر لوتی صالح” و”محراب”، “حسن سنتوری”، “چرا عاقل کند کاری”، “داروی جوانی”‌ اشاره کرد. با این همه شاید خاطره انگیز ترین تصویر از زنده یاد ملک طیعی به بازی در مجموعه ی تلویزیونی طنز “زیر آسمان شهر” در نقش “غلام ششلول بند” بر می گردد. هم چنین از دیگر مجموعه های تلویزیونی وی می توان به “شاه دزد “، “اشک تمساح”، “شب هزار و یکم “، “مدرسه ما “، “مزرعه کوچک “، “هتل مروارید “، “گل پامچال “، “پس از باران “، “مسافر “شب هزار و یکم”  اشاره کرد. او نویسندگی و کارگردانی‌ نمایش‌هایی مثل “دختر چوپان “، “خانواده نمونه ” و “ویلای پرماجرا‌ ” اشاره کرد.

 پس از درگذشت این بازیگر قدیمی، مرضیه برومند کارگردان، که ملک مطیعی در چند مجموعه ی تلویزیونی و سینمایی سابقه ی همکاری با وی را داشت در گفت و گوبا خبرگزاری مهر، با توصیف ملک مطیعی به عنوان بازیگری دوست‌داشتنی، خوش اخلاق، با فرهنگ و وظیفه‌شناس، گفت: “ به یاد دارم در مجموعه “قصه‌های نوروز” او در کنار خانم هوشمند نقش یک زن و شوهر را بازی می‌کرد. در یکی از صحنه‌ها ملک‌مطیعی افعال گیلکی را صرف می‌کرد. هرگز آن صحنه را از یاد نمی‌برم. هر وقت زبان گیلکی می‌شنوم به یاد آن سکانس می‌افتم.”

از میان دیگر آثاری که مرحوم ملک مطیعی در آنها ایفای نقش کرده، می‌توان به گل بارون (1388)، پسر آدم، دختر حوا (1387)، پوست موز (1387)، صبح روز هفتم (1387)، کلانتری غیرانتفاعی (1387)، خروس جنگی (تلخ و شیرین) (1386) اشاره کرد.

عروس فراری (1383)، فردا روز دیگری است (1374)، دیدار (1373)، آوای دریا (1369)، ترن (1366)، جنگلبان (1366)، سرزمین آرزوها (1366)، بگذار زندگی کنم (1365)، معما (1365)، مهمانی خصوصی (1365)، تفنگ شکسته (1364) و راه دوم (1363) از دیگر آثاری است که ملک مطیعی در آنها ایفای نقش کرده است.