صف مجلسیان مخالف دولت بلندتر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» تهدید نمایندگان اقلیت به ردصلاحیت از سوی ارگان سپاه

درحالی که قرار بود در تعطیلات آخر، دومین نشست مشترک دولت و مجلس برای “همکاری بیشتر در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها” برگزار شود، نه تنها این نشست در روز پنجشنبه برگزار نشد، بلکه اخبار غیر رسمی سایت های مخالف دولت از تهدید احمدی نژاد به استعفاء در صورت مخالفت مجلس با افزایش بودجه اجرای قانون هدفمندسازی به 35 هزار میلیارد تومان حکایت دارد. خبری که با وجود غیر رسمی بودن هنوز تکذیب نشده و با تاکید مجدد نمایندگان اقلیت و اکثریت مجلس که حامی دولت محمود احمدی نژاد نیستند، نشانه های وجود اختلاف جدی و احتمال صحت چنین تهدیدی تقویت شده است.

نشست مشترک دولت و مجلس که به گزارش خبرگزاری مهر ریاست آن را محمدرضا باهنر بر عهده داشت شب گذشته برگزار شده و نتایج آن بنا به گفته محمد حسین فرهنگی که با فارس گفت و گو کرده حکایت از پافشاری نمایندگان بر مصوبه خود دارد.

این عضو کمیته مشترک مجلس و دولت شامگاه دیشب و پس از پایان نشست نمایندگان با اعضای کابینه گفت: “اعضای کمیته ویژه بعد از بحث و بررسی در خصوص بازه زمانی و مبلغ درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند که به دولت اجازه داده شود مبلغ 20 هزار میلیارد تومان حاصل از اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به جای 12 ماه در طول 9 ماه یا کمتر به اجرا بگذارد”. 
همچنین بنا به گفته وی در این نشست گلایه نمایندگان از تعلل دولت در اجرای قانون به احمدی نژاد اعلام شده است. نشستی که احمدی نژاد در آن غایب بوده و به تبع او علی لاریجانی رئیس مجلس نیز که از مخالفان جدی افزایش بودجه هدفمندسازی است و حتی پس از وساطت آیت الله خامنه ای در روز اول سال نو، در اظهار نظری از عدم تغییر نظر مجلس سخن گفته بود، حاضر به حضور در آن نشده است.

این درحالی است که افشاگری الیاس نادران درباره فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی نژاد نیز به دیگر محورهای اصلی نزاع دولت و مجلس تبدیل شده، به طوریکه به نوشته تابناک، روز گذشته فاطمه بداغی، مشاور حقوقی دولت از تسلیم شکایت رسمی دولت از الیاس نادران خبر داد و همزمان، فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از “وجود ادله و مستندات کافی درباره صحت اظهارات نادران” سخن گفت و به این ترتیب حلقه محور دوم نزاع سنگین دولت و مجلس را تکمیل کرد.

با این حال بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، ماجرای عدم تمکین دولت به قانون مصوب مجلس، همچنان اصلی ترین موضوع در بین اختلافات ریز و درشت دولت و مجلسی است که هر دو در اختیار جناح راست است.

در همین زمینه در کنار الیاس نادران که در صف مقدم افشای فساد مالی معاون احمدی نژاد ایستاده است، دو اصولگرای اقتصادی دیگر مجلس یعنی احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم همچنان بر موضوع تعلل دولت در اجرای قانون هدفمندسازی تمرکز کرده اند و روز گذشته نیز در اظهار نظرهای جداگانه ای از محمود احمدی نژاد به شدت انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، مصباحی مقدم بر خلاف تبلیغات رسانه های حامی دولت که هدف از نشست کمیته مشترک دولت و مجلس را موافقت برای افزایش بودجه قانون هدفمندسازی دانسته اند، گفت: “ما همچنان منتظر شنیدن دلایل منطقی دولت در اجرا نکردن قانون مصوب مجلس هستیم. می خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده که دولت درخواست رقم 40 هزار میلیاردی دارد. می خواهیم بدانیم خواسته واقعی دولت در این زمینه چیست”.

وی دیدگاه خود درباره نشست مشترک دولت و مجلس را نیز چنین بیان کرده است: “این جلسات باید ادامه یابد تا به نتیجه نهایی برسیم با این مقدار صحبتی که تا کنون شده به جایی نخواهیم رسید”.

احمد توکلی، دیگر مخالف سرسخت اصولگرای احمدی نژاد درمجلس نیز روز گذشته به دولت پیشنهاد کرد که برای افزایش بودجه قانون هدفمندسازی “لایحه اصلاحی” به مجلس تقدیم کند.

وی درگفت و گو با خبرگزاری مهر افزود: “اگر قرار باشد قانون دومی تصویب شود باید اجرایی شود، اگر دولت فکر می کند این قانون فعلی اجرایی نیست لایحه اصلاحی بیاورد این مسئله پیچیده ای نیست”.

توکلی همچنین در پاسخ به آنچه که به عنوان شایعه” تهدید حامیان دولت در مجلس مبنی بر ارائه طرحی برای افزایش رقم درخواستی دولت “مطرح شده واکنش نشان داد  و با بیان اینکه “این کارها را تهدید نمی دانم”، افزود:” کسی از اقدام آنها برای ارائه طرح وحشتی ندارد که تهدید کنند یا نه”.

گفتنی است روز گذشته وقبل از نشست مشترک دولت و مجلس، خبرگزاری های حامی دولت در خبری مدعی شدند که حامیان دولت گفته اند در صورتی که کمیته مشترک در دومین جلسه خود به نتیجه نرسد، طرح دو فوریتی تهیه شده برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها را در هفته آتی به مجلس ارائه خواهند کرد. این درحالی است که حامیان دولت در هفته گذشته یکبار طعم شکست طرح های خود را بر سر موضوع افزایش مجدد تعرفه واردات خودرو چشیدند و طرح پیشنهادی شان در جلسه سه شنبه هفته گذشته حتی به اندازه امضاءکنندگان رای نیاورد.

اما علی عباسپور تهرانی، دیگر نماینده اصولگرایی است که به ابراز انتقاد شدید از احمدی نژاد پرداخته و او را حامی هرج و مرج دانسته است.

به گزارش سایت “خانه ملت”، علی عباسپور تهرانی فرد گفته است: “عدم اجرای قانون توسط دولت و قوه مجریه امری بی‌سابقه و تعجب‌برانگیز است”.

وی با اشاره به یکی از جلسه های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387، یادآور شده است: “در آن جلسه بحثی به میان آمد که موجب شد رییس جمهور مدت طولانی صحبت کنند و در آن صحبت ها بر این امر تاکید کرد که هر کس که قانون را اجرا نکند، عملاً مخالف فرمایشات حضرت امام و منویات رهبری عمل کرده است.تعجب می کنیم از اینکه شخصیتی که چنین موضعی را در آن زمان اعلام می کند، چگونه است که حال در عمل خود حاضر به اجرای قانون نیست و متوجه نمی شود که در عدم اجرای قانون هرج و مرج خوابیده است؟”.

در همین حال، اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز که به تازگی با میرحسین موسوی، مهدی کروبی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال گذشته، دیدار کرده اند در اظهار نظرهایی خواهان “استقامت” مجلس دربرابر خواسته های دولت شده اند.

به نوشته پارلمان نیوز، محمدرضا خباز یکی از نمایندگان اقلیت مجلس است که درباره آنچه که “فشارهای دولت” برای افزایش بودجه قانون هدفمندسازی نامیده، خواستار استقامت مجلس شده است.

وی گفته: “نمایندگان باید برای دفاع از مردم و مجلس ایستادگی کنند تا قانون به اجرا در آید چرا که شیوه غلط  کنونی دولت در عدم اجرای قوانین مصوب مجلس، توهین به قوه مقننه محسوب می شود”.

وی یادآور شده: “این شیوه دولت تا به حال وجود نداشته و هیچ دولتی تاکنون به خودش اجازه نداده که به صراحت بگوید قانون را اجرا نمی کنم”.

عضو فراکسیون اقلیت افزوده است: “ما در کشور سراغ نداشتیم که در صحن علنی مجلس گفته شود اگر 40 هزار میلیارد تومان را به تصویب نرسانید من قانون را اجرا نمی کنم. به نظر می رسد این جنس سخن گفتن توهین به قانونگذار است و اهانت به قانونگذار توهین به مردم است.”

وی می افزاید: “دولت قصد اجرای قانون را ندارد و قصد دارد از این قانون بهره برداری سیاسی کند”.

گفتنی است به غیر از خباز دیگر نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز خواستار استقامت مجلس در برابر فشارهای دولت شده اند.

این اظهارات درحالی از سوی اعضای این فراکسیون مطرح می شود که به گزارش پارلمان نیوز سایت روزنامه جوان، ارگان سپاه پاسداران، نمایندگان فراکسیون اقلیت را به دلیل دیدار با میرحسین موسوی تهدید به ردصلاحیت و “عاقبت شوم” کرده است.

 

جوان آنلاین نوشته است: “دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون اقلیت با سران فتنه بر خلاف آراء و نقطه نظرات مردم است و این دیدارها به هیچ وجه با سیاست نظام منطبق نبود، پس از دیدار با موسوی، صلاحیت حضور در انتخابات آینده از این نمایندگان سلب شده است؛ چرا که این نمایندگان دیگر صلاحیت نمایندگی ملت را ندارند لذا نمایندگانی که با یدک کشیدن عنوان نمایندگی ملت، در مقابل رفراندوم مردم، اهداف نظام، مشی امام، خواست مقام معظم رهبری، با سران فتنه ملاقات کرده اند، اهداف و وظایف خود را به سخره گرفته و عواقب شومی را برای خود رقم زده اند”.

درکنار این تهدید، رجا نیوز یکی دیگر از سایت های حامی احمدی نژاد نیز در “گزارش تحلیلی” خود مدعی شد که “سران فتنه به مجلس برای مقاومت دربرابر خواست دولت خط می دهند”.

رجا نیوز نوشته است: “…ضلع دیگر مثلث مخالفان رییس جمهوری میرحسین موسوی است که همچنان در فضای انتخابات است و اعلام می‌کند که دراجرای این طرح هدفمندی یارانه‌ها و دعواهای جاری هم مسئله اصلی دولت اجازه گرفتن هزینه ۴۰میلیارد تومان برای جلب و خرید رای است و لاغیر!… با کنار هم چیدن این صحبت‌ها و انتقادهایی که جدیدا اصلاح طلبان دارند، سیاستهای مخالفان برای برخورد با دولت در سال 89 کاملا آشکار می‌شود:1- تاکید بر ناکارآمد بودن دولت و ضعف مدیریت او 2- تلاش برای جلب نظر مجلس درباره تغییر ندادن مصوبه خود در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها که مسلما در این صورت دولت با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد 3- تاکید بر مسایل و مشکلات اقتصادی برای وارد کردن اعتراضات به مسیر اقتصادی 4- تلاش برای افزایش فشارهای بین المللی بر دولت به منظور ضعیف کردن او در عرصه دیپلماسی خارجی”.