دولت دغدغه مجلس را درک کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» استقبال از معرفی فرهادی

حسن روحانی،‌رییس‌جمهوری، محمد فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد. اتفاقی که تنها یک روز پس از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به فخرالدین دانش‌آشتیانی، رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که نگاه نمایندگان به معرفی فرهادی نیز مثبت است.

محمد فرهادی که در حال حاضر رییس جمعیت هلال‌احمر است، سابقه دو دوره وزارت در جمهوری‌اسلامی را دارد. او در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی و ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، وزیر علوم و در دولت اول محمد خاتمی وزیر بهداشت بود. او متن برنامههای خود برای وزارت علوم را نیز منتشر کرده است.

هم‌زمان با معرفی فرهادی، وب‌سایت خبرگزاری دانشجو - وابسته به خبرگزاری فارس - یادآوری کرد که امضای فرهادی‌ پای نامه‌ای در سال ۸۸ خطاب به مراجع‌تقلید است که در آن “رفتار نظام را به دوران ستمشاهی” تشبیه شده است.

اشاره این خبرگزاری به نامه‌ای است که سال ۸۸ برخی از فعالان سیاسی به همراه میرحسین موسوی،‌مهدی کروبی و محمد خاتمی خطاب به مراجع‌تقلید نوشته بودند. امضاکنندگان این نامه با اشاره به بازداشت معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جموری سال ۸۸ از مراجع‌تقلید خواسته بودند که نسبت به این مساله اعتراض کنند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: “بازداشت‌های انفرادی و گروهی، از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته و همراه با برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است”.

با این حال به نظر می‌رسد که امضای این نامه، برای اصول‌گرایان اهمیت آن‌چنانی ندارد. الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس، گفت که فرهادی “از لحاظ ظرفیت‌های مدیریتی ایرادی ندارد و در سطح قابل قبولی فعالیت‌های اجرایی داشته است اما در فتنه ۸۸ نامه‌هایی را امضا کرده‌اند که حتما در این زمینه نیاز به توضیح وجود دارد”. او همچنین “ابراز امیدواری” کرد که فرهادی “بتواند رای خوبی از خانه ملت کسب کند”.

هم‌زمان جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رییس کمیسیون آمورش و تحیقات مجلس، نیز از معرفی فرهادی استقبال کرد و گفت: “این انتخاب نشان از درک دولت از دغدغه مجلس دارد… مجلس نگاه مثبتی به خدمات وی داشته و به طور حتم وی می‌تواند با ارایه برنامه‌های خود رای خوبی از مجلس کسب کند”.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تشکر از دولت یازدهم در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم با درنظرگرفتن دغدغه‌های نمایندگان، گفت: از دولت متشکریم که بعد از کش و قوس‌هایی که داشته پیام مجلس را درک کرده به این معنی که مجلس عقد اخوت با کسی نبسته و در صورتی که دولت در معرفی گزینه پیشنهادی به مجلس شاخص‌ها را مدنظر قرار دهد کمال همکاری را از سوی مجلس شاهد خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجلس رای بسیار چشمگیری به محمد فرهادی خواهد داد، افزود: کارنامه مثبت و همچنین توان علمی گزینه پیشنهادی از نقاط مثبت و بازری است که وی را به مسند وزارت علوم نزدیک خواهد کرد.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بحث‌های فرهنگی و علمی دانشگاه باید به طور شفاف در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دیده شود، گفت: به طور حتم نمایندگان با دیدن برنامه‌های فرهادی اجازه حضور وی در وزارت علوم را خواهند داد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با توجه به شناختی که داریم دغدغه نمایندگان برای وی بسیار مهم بوده امید است این وزارتخانه روزهای خوبی را از این پس سپری کند.

جلسه رای اعتماد به فرهادی قرار است روز چهارشنبه پنجم آذرماه برگزار شود. او سه روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواهد رفت.

فرهادی پنجمن گزینه‌ای است که از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی می‌شود. تاکنون جعفر میلی‌منفرد، رضا فرجی‌دانا، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین دانش‌آشتیانی از سوی روحانی به مجلس نهم معرفی شده‌اند که در این میان فرجی‌دانا موفق شد از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. با این حال او ده ماه پس از آغاز به کار در وزارت علوم از سوی مجلس استیضاح و از سمت خود برکنار شد.

پس از استیضاح فرجی‌دانا، روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم برگزید و دو وزیر را به مجلس معرفی کرد. وزرایی که البته موفق به عبور از سد نمایندگان مجلس نشدند.

مهلت سرپرستی نجفی بر وزارت علوم ۲۹ ابان ماه به اتمام می‌رسد و با توجه به قانون مصوب مجلس درباره ممنوع بودن اداره یک وزارت‌خانه با سرپرست بیش از سه ماه، به نظر می‌رسید که در صورت عدم رای اعتماد نمایندگان، دو طرف مجبور به استفاده از حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی خواهند شد.