احمدی نژاد زباناش را برید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» اخراج محمد خوش چهره از دانشگاه

محمد خوش چهره، از چهره های شاخص اصولگرا و استاد اقتصاد دانشگاه تهران با حکم “بازنشستگی” از این دانشگاه اخراج شد. خبرگزاری مهر دیروز با اعلام این خبر گزارش داد که: “حکم بازنشستگی این استاد دانشگاه تهران از اول مهر ماه شکل اجرایی به خود می گیرد.”

آقای خوش چهره که از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد در جریان مبارزات تبلیغاتی انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 بود، به واسطه حمایت های قاطعانه اش از شهردار وقت تهران و بخصوص مناظره تلویزیونی مشهورش با حسین مرعشی، نماینده ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در آن انتخابات، از سوی حامیان احمدی نژاد به “زبان ناطق” احمدی نژاد، معروف شده بود.

با روی کار آمدن دولت نهم و معرفی اعضای کابینه جدید به مجلس هفتم که آقای خوش چهره از چهره های مطرح اصولگرا در آن بود، مخالفت های این حامی دیروز با احمدی نژاد آغاز شد.

آقای خوش چهره دیروز در واکنش به بازنشستگی اجباری خود از دانشگاه تهران، با انتساب این اتفاق به “کارگزاران کوروش زمان” به خبرگزاری مهر گفت که این جریان “به علم و فرهنگ یورش برده اند.”

وی این اقدامات را “انحرافی” و “غیر پایدار” توصیف کرد و گفت: “این اقدامات انحرافی در آینده نزدیک برعکس به بیداری بیشتر جامعه و افزودن به سرمایه های انقلاب اسلامی منجر خواهد شد.”

 

دانشگاهی که با خاک یکسان می شود

بازنشستگی اجباری محمد خوش چهره از دانشگاه تهران در شرایطی صورت می گیرد که فشارها و محدودیت های اعمال شده توسط دولت بر دانشگاه ها در آستانه سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده است.

هم اکنون و بخصوص پس از آغاز موج اعتراضی علیه نتایج اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در 22 خرداد 88 تعداد زیادی از فعالان دانشجویی منتقد دولت در بازداشت یا بلاتکلیفی به سر می برند و برخی از آنها در زندان احکام سنگین و طولانی مدت خود را می گذرانند.

پیش از این، کامران دانشجو، وزیر علوم احمدی نژاد در توضیح علل برخورد با دانشگاهیان منتقد گفته بود که: “دانشگاه مخالف فرهنگ بسیجی با خاک یکسان می شود.”

وی در تشریح این سخن مناقشه برانگیز خود افزوده بود: “اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاس‌های درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود، اگر دانشگاهی باشد که نه تنها مسجد بلکه یک نمازخانه نیز نداشته باشد که بتوان نماز جماعت را اقامه کرد و… اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که نه تنها در تمام ماه محرم و صفر بلکه در تمام طول سال کوچک‌ترین مراسم مذهبی نیز در آن برگزار نشود و به جایش در چهارشنبه آخر سال گفته شود که اشکال ندارد برقصید و پایکوبی کنید… اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در یک اردوی دانشجویی ماشین را نگه می‌‌دارند و به دانشجویان می‌گویند «حالا می‌توانید بروید پایین و شروع کنید» و سپس آهنگ مبتذل می‌گذارند و مراسم آنچنانی برگزار می‌کنند، در یک کلام می‌گویم خوب است چنین دانشگاهی اصلا وجود نداشته باشد چون اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند.”

آقای دانشجو سیزدهم اسفند سال گذشته هم از اخراج استادانی خبر داد که به گفته او با “نظام همسو نیستند” و “التزام عملی به ولایت فقیه ندارند.”

 

انحرافات غیر الهی

بازنشستگی اجباری محمد خوش چهره از دانشگاه تهران در شرایطی صورت می گیرد که او همراه با عماد افروغ از نظریه پردازان جریان “عدالت خواهی” در ایران است که نقش مهمی در سازماندهی تئوریک جریانی که بعدها با عنوان “آبادگران” زمینه روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران و سپس رئیس جمهور را فراهم نمود، ایفا کرد.

دیروز برخی سایت های حامی دولت مانند خبرگزاری فارس و جهان نیوز با انتشار یک متن چند خطی اما بدون سند، مدعی شدند که این استاد دانشگاه خود در تاریخ 24 مرداد ماه، خواستار بازنشستگی خود با توجه به اتمام سنواتش شده است.

اما خبرگزاری مهر به نقل از “یک منبع دانشگاهی نزدیک به این اقتصاددان” گفت: “حتی اگر سابقه حضور دکتر خوش چهره در جنگ و فعالیت وی در نظام تربیتی کشور در زمان شهید رجایی را با سابقه استخدامی اش در دانشگاه تهران جمع کنیم باز هم سابقه اش به 30 سال نمی رسد.”

خوش چهره خود نیز دیروز با تاکید بر بازنشستگی اجباری خود به همین خبرگزاری گفت: “همه چیز فانی و رفتنی است، مگر کاری که برای خدا باشد و وجه الهی پیدا کرده باشد.”

وی همچنین با تشبیه تلویحی جریان حامی احمدی نژاد با گروه هایی که آنها را “جریانات منافقین و منحرفین مذهبی در اوایل انقلاب” می نامید، افزود: “قطعا این انحرافات که الهی نیستند پایدار نخواهد بود و در آینده نزدیک برعکس به بیداری بیشتر در سطح جامعه خواهد انجامید. بخصوص به تسریع آگاهی و در نهایت بلوغ سیاسی مذهبی جمعیت غالب کشور یعنی جوانان - که از درک شیطنت ها و حرکات انحرافی جریانات منافقین و منحرفین مذهبی در اوایل انقلاب دور بوده اند - منجر می شود که این به امید خدا سرمایه ای عظیم برای پایداری و حفظ صیانت از اسلام و نظام جمهوری اسلامی برای دهه های آینده خواهد شد.”

 

حامی نادم

خوش چهره که سابقه 23 سال تدریس در دانشگاه تهران را دارد، دارای دکترای تخصصی توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه Strathclyde انگلستان است.

او پس از اعلام رسمی پشیمانی بابت حمایتش از احمدی نژاد در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری و اختلاف با اصولگرایان حامی احمدی نژاد در مجلس هفتم، همراه با افرادی مانند عماد افروغ، جریان موسوم به “اصولگرایان مستقل” را تاسیس کرد و به عنوان یکی از اصلی ترین اصولگرایان منتقد عملکرد و سیاست های رئیس دولت و حامیانش در محافل خبری و سیاسی شناخته شد.

در جریان انتخابات جنجالی دهم ریاست جمهوری، خوش چهره همراه با یار قدیمیش عماد افروغ، اگرچه  ابتدا برای حمایت از نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ابراز تمایل کردند اما با کاندیداتوری محسن رضایی، به صورت ضمنی به او متمایل شدند.

خوش چهره بعدا در این خصوص گفت: “در جریان انتخابات اخیر، هر چهار نامزد انتخاباتی با من تماس‌هایی داشتند؛ اما من ترجیح دادم که وارد جریان انتخابات به این شکل نشوم.”

به دنبال اعتراضات گسترده و عمومی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم، آقای خوش چهره از منتقدان برخوردهای خشن با معترضان و جنبش سبز بود و بارها خواستار پاسخگویی و اقناع مخالفان به جای سرکوب آنها شد.

او در جریان یک مناظره تلویزیونی با مهدی کلهر، مشاور احمدی نژاد در دی ماه سال گذشته، خواستار به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت آمیز مخالفان شد.

محمد خوش چهره نخستین استاد دانشگاه وابسته به جریان اصولگراست که از تدریس در دانشگاه بازداشته می شود.

 

کافی نیست

پیش از او و در جریان روندی که با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت نهم و به طور مشخص از سال 85 آغاز شده و کماکان ادامه دارد، بسیاری از اساتید مبرز و شناخته شده دانشگاه های کشور با سالها سابقه از کار خود برکنار شده و اساتید کم سابقه، که گفته می شود به مجموعه هایی مانند بسیج دانشجویی وابسته هستند، جای آنها را گرفته اند.

در آن زمان محمود احمدی‌نژاد، نظام حاکم بر آموزش عالی کشور را “سکولار” خواند و خواستار تغییر آن و کنار گذاشتن استادان “لیبرال” شد. او همچنین گفت: “البته اقداماتی در این زمینه شده، ولی کافی نیست و باید این اقدامات را گسترش دهیم.”

اخراج و بازنشسته کردن اجباری برخی از استادان با سابقه دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، از پیامدهای این درخواست و در ادامه‌ اقدا‌م‌هایی بود که احمدی‌نژاد وعده‌ گسترش آن را داده بود.

فشار حکومت اسلامی بر دانشگاه ها به دنبال شکل گیری جنبش سبز و اعتراض عمومی به نتایج انتخابات جنجالی 22 خرداد 1388 افزایش یافت.

در این مدت آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها بر اسلامی کردن دانشگاه ها و بخصوص اسلامی کردن علوم انسانی تاکید کرده اما مخالفان حکومت و بخصوص دانشجویان و استادان منتقد می گویند که این کارها با هدف افزایش فشار بر دانشگاه و دانشگاهیان با هدف منصرف کردن آنها از فعالیت های سیاسی و اجتماعی انجام می شود.