نامه جمهوریخواهان از دید هیلاری؛ورای سنت‌ها

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست

هیلاری کلینتون، وزیر سابق امورخارجه آمریکا، روز سه‌شنبه نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به ایران را “ورای سنت‌های دیرین رهبری آمریکا” اعلام کرد.

این نامه به نبرد آتشین کاخ سفید و کنگره بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران سوخت‌رسانی کرده است. کلینتون که در یک کنفرانس خبری در نیویورک سخن می‌گفت، سعی داشت مناقشه بر سر استفاده خود از آدرس ایمیل‌ خصوصی (به جای ایمیل وزارت خارجه) در دوران تصدی‌گری در دولت اوباما را خنثی کند.

وی گفت: “باید از خود پرسید، هدف از این نامه چه بوده است؟ به نظر می‌رسد دو پاسخ منطقی وجود دارد. یا این سناتورها می‌خواستند در میانه دیپلماسی پرخطر بین‌المللی به ایران کمک کنند یا این‌که به فرمانده کل قوا آسیب برسانند. هر یک از این دو پاسخ‌، امضاءکنندگان نامه را بی‌اعتبار می‌کند.”

کلینتون گفت، هدف دولت از پیگیری مذاکرات “یافتن راه‌‌حلی دیپلماتیک است که مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را سد می‌کند و امکان دسترسی بی‌سابقه‌ای به برنامه هسته‌ای این کشور را برای ما فراهم می سازد. حال، افراد منطقی می‌توانند با چگونگی دستیابی به این هدف مخالف باشند اما همه باید توافق نهایی را بر اساس نکات خوب و بدش قضاوت کنیم.”

این نامه غیرمعمول که توسط سناتور تام کاتن نوشته شده می‌گوید، هرگونه توافق بین اوباما و رهبری ایران صرفا یک “توافق اجرایی” است که می‌تواند توسط کنگره یا رئیس‌جمهور آینده ملغی شود.

کاخ سفید در واکنش به این نامه، جمهوریخواهان را به تبانی با تندروهای ایران، که با مذاکرات مخالف هستند، متهم و اعلام کرد هدف آن‌ها کشاندن آمریکا به یک درگیری نظامی است. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، این نامه را دون شان نهادی خواند که مورد تکریم اوست.

امضاءکنندگان نامه، ادعای اوباما مبنی بر تبانی با تندروهای ایران را مردود دانسته و گفته اند شتاب دولت برای امضای توافق با ایران باعث شده تا نگرانی‌های کنگره را نادیده بگیرد.

منبع: واشنگتن پست، 10 مارس