تبدیل مهندسی معقول به دخالت تکلیفی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تشکیل قرارگاه های انتخابات از سوی نظامیان

با نزدیکتر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی اظهاراتی با دفاع از فعالیت سیاسی و انتخاباتی اعضای این نهاد نظامی و با ادعای اینکه سپاه وظیفه “پاسداری از انقلاب” را برعهده دارد از “دخالت تکلیفی” در انتخابات خبرداد. همزمان فرمانده نیروی انتظامی کشور طی اظهاراتی از تشکیل “قرارگاه انتخابات” و هماهنگی درمیان نیروهای امنیتی برای آمادگی با روبرو شدن با انتخابات آتی خبرداد.

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در گفت و گو با خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، با گفتن اینکه “همه فعالیت‌های سیاسی برای سپاه ممنوع نیست” اظهار کرد: “یکی از موضوعاتی که ضد انقلاب و دشمن سعی می‌کند مردم را بر روی آن حساس بکند، بحث ورود سپاه است.علی رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی، در برخی مسائل ورود پیدا کند ولی آنچه برای سپاه ممنوع است، ورود در دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌هاست.”

وی با بیان اینکه “نمی‌توان پذیرفت یک پاسداری که حافظ انقلاب است بینش سیاسی قوی‌ای نداشته باشد” گفت: “همانطور که یک پاسدار نمی تواند در میدان نبرد، بدون شناسایی به خط بزند، پاسداری از انقلاب هم همینطور است. شما باید جریان‌ها، گروه‌ها، گرایشات و‌ انحرافات را بشناسید که بتوانید در برابر آنها موضع درست گرفته و در مواقع حساس بتوانید از انقلاب پاسداری کنید.”

او البته در این ارتباط تنها سپاه را مجاز به فعالیت سیاسی دانسته و درباره سایرنهادهای نظامی همچون ارتش افزوده: “اینها ابعاد فعالیت‌های سیاسی سپاه است اما یک تفاوت جوهری بین سپاه و ارتش و دیگر نهادها وجود دارد و آن اینکه فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است”.

علی سیعدی با ادعای اینکه “اینها به منزله دخالت سیاسی نیست”، اضافه کرد: “اگر یک گروهی در برابر انقلاب ایستاد و برخلاف شعارهای امام موضع‌گیری کرد، آیا سپاه نباید موضع‌گیری کند؟ هر نوع فعالیت و موضع‌گیری سیاسی ممنوع نیست. بنده به عنوان نماینده ولی فقیه باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشم. ما در دسته‌بندی‌های احزاب و تشکل‌ها و اختلافات آنها با هم ورود پیدا نمی‌کنیم اما در تقابل بین حق و باطل و قرار گرفتن جریان و گروهی در برابر نظام نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.”

نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه همچنین با تصریح اینکه “صحنه‌آرایی به معنی تبیین و آرایش سیاسی و شناساندن جریان‌هایی که در عرصه انتخابات فعال هستند نباید مورد غفلت قرار گیرد” تاکید کرد که “در سپاه مرز «دخالت تکلیفی» و «دخالت ممنوعه» مشخص و روشن است.” او در تشریح یکی از موارد “دخالت تکلیفی” انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ را مثال زد.

او با تایید تلویحی دخالت این نهاد نظامی در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته با تعریف “دخالت تکلیفی” مدعی شد: “در مسئله ای مثل فتنه ۸۸ پاسداران بر اساس ماموریت قانونی خود در پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن وظیفه ایستادگی در برابر فتنه را دارد و این ایستادگی باید هم «قبل از فتنه، هم حین آن و هم بعد» از آن باید باشد.”

 

نتیجه مهندسی معقول و منطقی

این اظهارات نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در شرایطی است که وی در ماه های گذشته نیز طی گفت و گوهایی با رسانه های داخلی از “فعالیت سیاسی” این نهاد نظامی دفاع کرده و ضمن رد هرگونه دخالت در انتخابات توسط سپاه، مدعی “مهندسی معقول و منطقی” انتخابات شده بود.

از جمله او در دی ماه سال جاری طی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که “سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.”

این اظهارات واکنش های مختلفی بر انگیخت تا جایی که محمود احمدی نژاد رییس دولت کنونی طی اظهاراتی اعلام کرد:” انتخابات برای ملت است و ملت باید در انتخابات تصمیم بگیرد؛ تجربه هم نشان داده هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم آن را مدیریت خواهند کرد.”

او که خود در اعلام پیروزی اش در انتخابات ۸۸ مورد اعتراض سه کاندیدای دیگر قرار گرفت و پس از آن تا ماهها اعتراضات مردمی به نحوه اعلام پیروزی او ادامه داشت و این روزها با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات آتی، بر انتخابات آزاد تاکید دارد، روز۲۲ بهمن ماه سال جاری نیز دوباره به اظهارات گذشته علی سعیدی واکنش نشان داد.

محمود احمدی نژاد در این باره گفت: “کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکنند که می‌توانند جای مردم تصمیم بگیرند. برخی گفته‌اند که می‌خواهند انتخابات را «مدیریت و مهندسی» کنند. من با افتخار می‌گویم که ملت بزرگ ایران راه خود را به خوبی می‌شناسد و به افراد و به گروه‌های مدعی نیازی ندارد و باید اخلاق و قانون رعایت شود و هر کس برنامه‌ی خود را بیان کند.”

محمود احمدی نژاد در حالی این اظهارات را در واکنش به نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه مطرح کرد که که در دو دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری،رقبای وی از دخالت نهادهای نظامی همچون سپاه و بسیج به نفع وی خبر داده و نتیجه اعلام شده را مردود دانسته بودند.

از جمله مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در سال ۱۳۸۴ در نامه ای به آیت الله خامنه ای از دخالت فرزند او(مجتبی خامنه ای) و اعضای سپاه و بسیج انتقاد کرده و نسبت به ایجاد انحراف در مسیر انقلاب هشدار داده بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که دیگر کاندیدای این دوره از انتخابات بود پس از پایان دور اول باصدور بیانیه ای ضمن اشاره به دخالت نهادهای نظامی همچون سپاه و بسیج و آلوده کردن انتخابات، از مقامات کشور خواسته بود به شکایت مهدی کروبی رسیدگی کنند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز میرحسین موسوی، دیگر رهبر جنبش سبز که او هم همچون مهدی کروبی هم اکنون در بازداشت خانگی به سر می برد، در دو نامه به آیت الله خامنه ای به دخالت اعضای سپاه پاسداران و بسیج در روند انتخابات اعتراض کرد.

همچنین دیگر منتقدان فعلی جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب در پاگیری این حکومت نقش داشته اند در سالیان اخیر بارها سپاه و بسیج را به نادیده گرفتن گفته های آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی متهم کرده و گفته اند دخالت نیروهای نظامی در امور سیاسی موجب انحراف از آرمان های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شده است.

 

چالش امنیتی انتخابات

پس از اعلام نتایج انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری و اعتراضات گسترده مردمی فرمانده کل سپاه همچون امروز که حجت الاسلام علی سعیدی از “دخالت تکلیفی” سخن گفته است مدعی شد که کاندیداهای رقیب محمود احمدی نژاد از طریق انتخابات و همچنین اعتراضات پس از آن قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشتند و به دنبال “حذف” و “پایین کشیدن رهبری از تخت” بودند.

همچنین پیش از برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس که در غیاب اصلاح طلبان و احزاب مستقل و منتقد برگزار شد، اعضای سپاه و منصوبان رهبری در این نهاد نظامی با این ادعا که دشمن برای انتخابات مجلس برنامه ریزی کرده است، به فعالیت سیاسی به نفع کاندیداهای مورد حمایت خود و البته برعلیه نزدیکان و حامیان محمود احمدی نژاد پرداختند.

این دخالت انتخاباتی با هشدار رهبرجمهوری اسلامی در عید فطر سال گذشته، بیشتر از شش ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس با کلید واژه “چالش امنیتی” وارد مرحله اجرایی شد. آیت الله خامنه ای در این باره گفته بود: “ انتخابات، تجلی حضور مردم، مظهر مردم‌سالاری دینی و ذخیره و پشتوانه امنیت کشور است و باید مراقب بود که این پشتوانه بزرگ، به چالشی برای امنیت کشور تبدیل نشود.”

پس از انتخابات مجلس نیز با گسترش اختلافات دامنه دار محمود احمدی نژاد با رهبرجمهوری اسلامی و همچنین روسای دو قوه دیگر، موضوع “چالش امنیتی” دستمایه ادامه فعالیت سیاسی اعضای سپاه و بسیج و دخالت آنها در انتخابات آتی، البته این بار علیه طرفداران دولت کنونی و اصلاح طلبان شده است.

در همین راستا هفته گذشته مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه و مشاور عالی فعلی به عنوان یکی از مقامات سپاه تاکید کرد که “ انتخابات ریاست جمهوری هم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و هم مهم‌ترین موضوع مورد علاقه دشمن ماست.”

او که در مسجد اهل بیت قم سخن می گفت با اشاره به اینکه “موضوعی که برای سخنرانی بنده در نظر گرفته‌اند، «مدیریت انتخابات» است” خاطرنشان کرده بود: “دشمنان نظام جمهوری اسلامی، در انتخابات مجلس نمی‌توانند یک کشور را به دو رنگ و دو جبهه و دو خط تبدیل کنند، چرا که مشکلات هر شهری با شهر دیگر فرق می‌کند اما تنها انتخاباتی که چنین زمینه‌ای دارد، انتخابات ریاست جمهوری است؛ می‌توانند سرتاسر کشور از بالا به پایین را به دو جبهه تقسیم و دو رنگ را نماد قرار دهند و گروه‌های مختلف را به جان هم انداخته و دو جبهه درگیر درست کنند.”

وی مدعی شده بود که “مهم‌ترین فرصتی که استکبار جهانی برای خود احساس می‌کند، همین انتخابات ریاست جمهوری است، از زمینه‌های دیگر هم استفاده می‌کند؛ برای مثال از مشکلات قومی استفاده می‌کند، از گروه‌هایی که از انقلاب آسیبی دیدند و ضربه‌ای خوردند و خواب‌هایی برای انقلاب دیده بودند و تعبیر نشد و ناکام در براندازی نظام بودند استفاده می‌کنند، چرا که بهترین زمان برای استفاده از آن‌ها، همین فرصت انتخابات ریاست جمهوری است”.

البته مشاور فعلی نماینده آیت الله خامنه ای هم زمینه “دخالت تکلیفی” سپاه در انتخابات آتی را تایید کرده و گفته بود:“در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دو رهبری “حق و باطل” داریم، یک رهبری که پرچم آن در دست با کفایت مقام معظم رهبری است و امیر و فرمانده میدان جبهه خودی محسوب شده و از فرصت انتخابات برای بیمه کردن انقلاب اسلامی ‌‌نهایت استفاده را می‌برد”

 

تشکیل قرارگاه های انتخابات

۱۷ دیماه امسال معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران در جریان دیدار با لباس شخصی های وابسته به نهادهای نظامی تحت عنوان “انصار حزب الله” اعلام کرد: “از الان مسئولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم؛ امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز همین انتظار را از ما دارند.”

سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی همچنین با اشاره به “تشکیل قرارگاه هایی” در استان های مختلف کشور اضافه کرد که “قرارگاهی به این عنوان وجود دارد که سپاه و بسیج در استان‌های مختلف در این زمینه کار می‌کنند، اگر چه هجمه دشمن و ماهواره‌ها سنگین است، اما اگر ما کار نمی‌کردیم به مراتب وضعیت بدتر می‌شد؛ ما باید برای پیشگیری بیشتر کار کنیم، زیرا معمولا در مقابله بهتر عمل می‌کنیم، اما در پیشگیری باید توجه بیشتری داشته باشیم.”

معاون تبلیغات سپاه پاسداران همچنین ادعا کرد که درانتخابات آتی ریاست جمهوری “ما هم با گروه منحرف و هم با فتنه‌گران مواجهیم و همین دو گروهی که می‌بینیم گاهی برای هم شاخ و شانه می‌کشند به هم رسیده و دست به دست هم می‌دهند و ائتلاف می‌کنند.”

در روزهای اخیر نیز سایر نهادها و مراکز نیز از تشکیل قرارگاه ها و مراکز خاص امنیتی برای کنترل انتخابات و بررسی امنیتی آن خبرداده اند.

از جمله فرمانده نیروی انتظامی کشور روز ۲۵ بهمن ماه طی اظهاراتی گفت: “نیروی انتظامی شرایط را در ایام انتخابات رصد می کند تا از اقداماتی که باعث ایجاد ناامنی شده و امکان بروز بحران و فتنه را دارد شناسایی کند. آمادگی های لازم میان مسئولان امنیتی وجود دارد و براساس رصدها هیچ اتفاقی در انتخابات رخ نخواهد داد.”

او با اعلام خبر تشکیل “قرارگاه انتخابات” به همین منظورافزود: “هنوز وارد شدن به این موضوع زود است اما این قرارگاه در حال شکل گیری است و جلساتی نیز در این باره تشکیل شده است. ”

همچنین اعضای مجلس شورای اسلامی نیز کمیته ای تحت عنوان “کمیته امنیت مجلس” برای “برآورد اطلاعاتی امنیتی انتخابات ۹۲” تشکیل داده اند.

در این ارتباط سیدحسین نقوی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس که عضویت این کمیته را نیز برعهده دارد تاکید کرد که “اعضای کمیسیون با تأکید بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در سال ۹۲، تهیه برآورد امنیتی-اطلاعاتی انتخابات ۹۲ در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و بنابراین مقرر شد که کمیته امنیت کمیسیون با برآورد مستمر امنیتی-اطلاعاتی انتخابات سال ۹۲، مرتباً به اعضای کمیسیون گزارش دهد تا اقدامات نظارتی لازم برای تأمین امنیت و مقابله با توطئه‌ها و فتنه‌های احتمالی از سوی کمیسیون انجام پذیرد.”

بیشتر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از فرماندهان سابق سپاه و مقامات ارشد این نهاد نظامی و بسیج هستند که در انتخابات دور گذشته به مجلس راه یافته اند. اکثر اعضای این کمیسیون از مخالفان دولت کنونی و همچنین اصلاح طلبان به شمار می روند.