ایران به برنامه تسلیحاتی اعتراف کند

نویسنده

‏رییس هیئت نمایندگی ایالات متحده در آژانس انرژی هسته ای سازمان ملل گفت ایران باید اعتراف ‏کند که در گذشته یک برنامه تسلیحات هسته ای را دنبال می کرده است، در غیر اینصورت ادعاهای ‏این کشور درباره همکاری با تحقیقات سازمان ملل فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هم در واشنگتن گفت اگر ایران مایل به حذف تحریم های ‏فعلی و جلوگیری از تحریم های جدید سازمان ملل است، باید از غنی سازی یا هر برنامه ای که امکان ‏تولید مواد لازم در ساخت بمب را فراهم آورد دست بردارد.


رایس گفت در صورت همکاری ایران، “وی آماده است همکار ایرانی خود را در هر مکان و زمانی ‏ملاقات نماید و درباره هر چیز ممکن به گفتگو بنشیند.” او ادامه داد “تا زمانیکه ایرانی ها از غنی ‏سازی حرف می زنند و آنرا اجرا می کنند، ما به جایی نمی رسیم.”


گرگوری ال شولت، نماینده اصلی ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین، گفت ‏خوداری ایران از تعلیق غنی سازی به معنی “زیر پا گذاشتن قطعنامه شورای امنیت است و موجب ‏بروز تردید درمورد نیت نهایی رهبران این کشور می شود.“‏

شولت گفت: “ایران همین الان هم یک خطر در خاورمیانه محسوب می شود. این خطر فقط وقتی ‏زیادتر می شود که رهبران ایران جدول زمانی تولید تجهیزات هسته ای را کوتاهتر کنند.”


آژانس بین المللی هسته ای از زمان فاش شدن برنامه های هسته ای ایران در سال 2003، شروع به ‏بازرسی فعالیت های هسته ای نمود که نزدیک به دو دهه به طور مخفیانه پیگیری می شد. این فعالیت ‏ها شامل غنی سازی و تحقیقاتی است که می تواند با برنامه تسلیحاتی مرتبط باشد.


بر اساس توافق ایران با آژانس در اوایل سال جاری، این کشور متعهد شده به همه ابهامات مربوط به ‏تاریخچه فعالیت های هسته ای خود پاسخ دهد. قاعدتاً چنین تعهدی، برنامه هایی با قابلیت کاربرد ‏نظامی را هم در برمی گیرد.


شولت گفت: “ما به دنبال این هستیم که آنها به داشتن برنامه تسلیحات هسته ای اعتراف کنند. تا پایان ‏سال چیزی نمانده و ما منتظریم ببینیم که آیا رهبران ایران آماده اعتراف کردن هستند یا خیر.”


بعید به نظر می رسد که آمریکا به این خواسته خود برسد زیرا در توافق آژانس با ایران هیچ اشاره ‏مستقیمی به برنامه مخفی تسلیحاتی این کشور نشده است و ایران اساساً منکر داشتن چنین برنامه ای ‏است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، برآوردهای سازمان امنیت ملی ایالات متحده را یک ‏پیروزی برای کشورش خوانده بود. مقامات سایر کشورها هم اعتقاد داشتند این گزارش می تواند منجر ‏به کاهش فشارها بر روی جمهوری اسلامی شود.


شولت نسبت به چنین تعبیرهایی از گزارش هشدار داد و گفته است که ایران مشغول اجرای “یک ‏برنامه مخفی و جدی بوده که توسط قوای نظامی و تحت نظارت دولت این کشور اجرا می شده است. ‏رهبران ایران این قدرت را دارند که برنامه را از سر بگیرند.”


با این حال، برآوردهای سازمان امنیت ملی ایالات متحده باعث تقویت موضع دو عضو دایم سازمان ‏ملل، یعنی چین و روسیه، برای مقاومت در برابر تصویب فوری دور سوم تحریم ها علیه ایران شده ‏است.


محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، گفت قصد دارد کار تحقیقات را تا پایان ماه ‏دسامبر به پایان برساند. اما بعضی از دیپلمات های وابسته به آژانس که به خاطر اهمیت این اطلاعات ‏خواستند هویتشان مخفی بماند، نظر دیگری دارند. آنها در هفته جاری به خبرگزاری آسوشیتد پرس ‏گفتند که آژانس با موانع مبهمی روبرو شده است و مقامات ایرانی در حال حاضر مشغول چانه زنی ‏برای تعویق فرصت موجود تا ماه مارس هستند. به گفته آنها بعید است چنین درخواستی از سوی ‏ایالات متحده و هم پیمانان آن کشور پذیرفته شود.‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 21 دسامبر ‏