سفر مجلسی‌ها به بریتانیا قطعی شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از لغو رفت و آمد هیات‌های پارلمانی ایران و اروپا

در حالی که طی هفته‌های گذشته سفر برخی هیات‌های پارلمانی اروپایی به ایران و همچنین سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا لغو شده ، یک نماینده مجلس خبر از قطعی شدن سفر هیات پارلمانی ایران به بریتانیا داده است.

عباس‌علی منصوری‌آرانی٬ رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم٬ خبر از آن داده که این سفر قطعی شده٬ گرچه هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. به گفته‌ی منصوری برای این سفر “درخواستی به کمیته سفرهای خارجی مجلس” ارائه و انجام آن قطعی شده است.

خبر انجام این سفر در حالی منتشر می‌شود که طی هفته‌های گذشته سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا و همچنین سفر هیات پارلمانی هلند به ایران٬ لغو شده بود.

کاظم جلالی٬‌ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس٬ هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به تاریا کرونبرگ٬ رییس هیات پارلمان اروپا٬ نوشته بود که گروه روابط پارلمانی جمهوری‌اسلامی به دلیل “گام‌هایی که بدخواهان بهبود روابط دوجانبه در اروپا، به‌ویژه با صدور قطعنامه‌ای غیرمنتظره ضد جمهوری اسلامی ایران برداشته‌اند”٬ از انجام این سفر منصرف شده است.

جلالی٬ که رییس هیات دوستی پارلمانی ایران و اروپا هم هست٬ چند روز بعد خبر از آن داد که مجلس نهم درخواست مجدد کرونبرگ برای سفر به اروپا را نیز رد کرده است٬ زیرا “گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا در حال مهیا شدن برای سفر به اروپا جهت بهبود و گسترش روابط دوجانبه بود که با صدور قطعنامه غیرمنتظره و یک‌طرفه از سوی پارلمان اروپا مواجه شد.این قطعنامه درباره حقوق بشر ایران، لحن تندی داشت و محتوای آن خارج از محدوده و چارچوب‌های ارتباطی دوجانبه بود… امکان سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا وجود ندارد و امیدوارم در موقعیت و شرایط بهتری و با رویکرد جدید پارلمان اروپا نسبت به ملت ایران، سفر به اروپا صورت گیرد”.

اشاره جلالی به قطع‌نامه‌ای است که پارلمان اروپا چندی پیش پیرامون ایران صادر کرد و در آن به انتقاد از نقض حقوق‌بشر در ایران پرداخت. صدور این قطع‌نامه با واکنش بسیاری از مسوولان جمهوری‌اسلامی روبه‌رو شد و افراد مختلفی مقابل آن موضع گرفتند. از جمله این واکنش‌ها می‌‌توان به بیانیه ۲۵۸ نماینده مجلس در این زمینه اشاره کرد.

پارلمان اروپا در بیانیه‌ی خود با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، تاکید کرده بود که هر هیات پارلمانی اروپا که می‌خواهد به ایران سفر کند باید دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده آنها و افرادی را که توسط حکومت ایران مورد سرکوب سیاسی و عقیدتی قرار گرفته‌اند، به عنوان پیش‌شرط سفر تعیین کند. اما محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، با انتقاد شدید از این بیانیه، آن را رد کرده و گفته بود که دولت جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

هم‌زمان ابراهیم آقامحمدی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس٬ به خبرگزاری مهر گفت که سفر هیات پارلمانی هلند به ایران نیز به دلیل شروط مطرح شده از سوی ایران٬ لغو شد. به گفته‌ آقامحمدی این شروط شامل مواردی چون “عدم دیدار با فتنه گران و ضد انقلاب” بود که از سوی این هیات پذیرفته نشد. مساله‌ای که به گفته‌ی آقامحمدی نشان می‌دهد “هیات‌های پارلمانی اروپایی از سفر به ایران هدفی جز دیدار با ضد انقلاب ها ندارند”.

پیش از آغاز سال جدید سفر دو هیات پارلمانی از اروپا به ایران و دیدارهای آن‌ها٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. در دو سفری که مسوولان اروپایی به ایران انجام دادند٬ با برخی از منتقدان حکومت دیدار کردند. ابتدا هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار کرد و سپس کاترین اشتون٬ مسوول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا با گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی٬ وبلاگ‌نویس کشته شده در زندان)٬ نرگس محمدی و چند تن از فعالان حقوق زنان دیدار کردند.

هیات پارلمانی اروپا در جلسه‌ای در سفارت یونان، جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به نسرین ستوده و جعفر پناهی تحویل داد.این ملاقات نیز باعث اعتراض اصول‌گرایان شده بود. آن زمان ناصر موسوی٬ نماینده مجلس٬ گفته بود: “دیدار هیات پارلمانی با فتنه‌گران سال ۸۸، قلب مقام معظم رهبری را جریحه‌دار کرد و این حرکت، اهانت بزرگی به امام زمان (عج) و عزاداران حسینی بود”.

پس از دیدار کاترین اشتون با منتقدان٬ صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ در جلسه مسوولان عالی قضایی گفته بود: “اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد؛ قوه قضاییه وارد عمل می‌شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود”.

کاظم جلالی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم درباره این ملاقات چنین اظهارنظر کرده بود: “در یک مقطعی وزارت امور خارجه نامه داد که چون آن گروه سوسیالیستی اروپا که به ایران سفر کردند با آن دو شخص ملاقات داشتند به آنها وعده داده شد که اگر هیات پارلمانی اروپا هم بیاید به آنها هم اجازه ملاقات داده می‌شود. همان زمانی که این موضوع مطرح شد من و آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی گفتیم که ما به عنوان مجلس مخالف این اقدام هستیم و دلیل ما هم این بود که نباید این سفر حاشیه دار شود”.

با این حال احمد بخشایش اردستانی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی٬ به خبرگزاری مهر گفته بود که “این دیدار پیش از سفر مورد توافق طرفین قرار گرفته بود. پیش از این نیز هیات پارلمانی اروپا قرار بود تا سفری به تهران داشته باشد اما به دلیل عدم پذیرش شرط این هیات مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی از سوی ایران، این سفر انجام نشده بود اما این شرط در جریان سفر اخیر آنها پذیرفته شد و آنها با این دو نفر دیدار کردند”.