سفر به قلب امپراطوری پارس

نویسنده

» گزارش جورناله دی برشا

ایران کشوری بسیار غنی به لحاظ تاریخی، کشوری ساده و درعین حال زیبا، هر بازدیدکننده ای را با فرهنگ، سنت ها، رسوم، و عادات زندگی متفاوت و فوق العاده اش روبرو می سازد. این کشور با داشتن بناهای قدیمی باقیمانده از شهرهای باستانی، شاهکارهای هنری برجسته، مساجد، آرامگاه ها و موزه های کم نظیر، و طبیعتی باشکوه، دارای مردمی بسیار مهمان نواز و درعین حال باسواد و روشنفکر است.

در سفر به ایران با شهرهای رورو می شویم که هنر و فرهنگ بسیار غنی ای را در خود جای داده اند: شیراز، تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، اصفهان، تهران، گنجینه های معماری با رنگ های مختلف و سرزندگی در بازارها. عظمت میراث تاریخی و معماری این کشور هر بازدیدکننده ای را متحیر می سازد.

تنها تهران، پایتخت این کشور، دارای ظاهری بسیار شرقی است. درحقیقت، تهران شهری نسبتاً جوان است، ولی علی رغم این موضوع، مساجد، موزه های متعدد، پارک ها، و بازار پر جنب و جوش آن به واقع ارزش دیدن دارد.

پایتخت امپراطوری پارس در ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. تخت جمشید یکی از باشکوه ترین باناهای باقیمانده از دوران باستان محسوب می شود که به سال ۵۱۸ قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.

در دیدار از نقش رستم، آرامگاه چهار تن از پادشاهان ایران را می بینیم: داریوش اول، داریوش دوم، خشایارشا، اردشیر یکم، نقش برجسته های متعدد از دوران دوران ساسانیان و معبد آتش از دوران هخامنشی.

به اصفهان می رسیم؛ یکی از مهم ترین اماکن تاریخی در ایران که معماری آن بسیار مشهور است. گنبد لاجوردی رنگ مساجد، پل های باشکوه روی زاینده رود، میدان امام، بوی ادویه عطاری ها که فضای کوچه پس کوچه های بازار را پر کرده، از اصفهان یک شاهکار هنری و معماری ساخته است. اصفهان از نظر خیلی ها، زیباترین شهر جهان محسوب می شود. این شهر قرن ها محل مبادله بازرگانان، تاجران، صنعتگران و روشن اندیشان بوده است.

در مسیر خود به تهران، مساجد جمعه شهرهای نطنز و کاشان نیز ارزش بازدید دارد. نام “کاشان” در واقع از واژه کاشی گرفته شده که حتی امروز نیز برای تولید آن زبانزد است.

منبع: جورناله دی برشا، ۱۰ آوریل