فرماندهان سپاه و بسیج طلبکار شدند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نقدی: فتنه گران از کودتاچیان بدترند

در ادامه ابراز خوشنودی بعضی از مقامات سپاه پاسداران از مواضع و اظهارات حسن روحانی و وزرای پیشنهادی وی در صحن علنی مجلس درباره انتخابات مناقشه برانگیز 88، اینک برخی دیگر از آنان این مواضع را از جمله “پیروزی های متعدد پس از فتنه” و یک “فرصت خوب برای نظام” خوانده و مدعی شده اند که کاندیداهای معترض در جریان انتخابات دهم “کودتا” کرده اند.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی طی اظهاراتی در جریان مراسمی تحت عنوان “پنجمین دوره طرح ولایت استانی” در جمع اعضای بسیج دانشجویی گفت: “فتنه 88 با علم و صبر و بصیرت بی نظیر ولی امر به یک نقطه پیروزی بزرگ تبدیل شد و این همان خصوصیت دانش است که تهدید را به فرصت تبدیل می کند.”

وی یکی از این “پیروزی های متعدد پس از فتنه” را اظهارات وزرای پیشنهادی حسن روحانی در مجلس دانست و البته بدون نام بردن از کسی اضافه کرد: “کسانی که هسته مرکزی ستاد انتخاباتی کاندیداهای فتنه گر بودند، در پر بیننده ترین برنامه رادیو تلویزیونی اذعان به عدم تقلب در انتخابات 88 و مذمت شرارت ها در فتنه کردند.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج همچنین مدعی شد که “ فتنه گران از کودتاچیان بدترند چرا که در آنجا شاه علیه نخست وزیر خودش کودتا کرد اما در این جا علیه آرای مردم فتنه گری کردند.”

حسین صفارهرندی مشاور راهبردی فرمانده کل سپاه نیز در جریان همین مراسم طی اظهاراتی گفت: “روحانی هیچ‌گونه وابستگی قطعی به جریانات سیاسی ندارد و این فرصت خوبی است تا نظام سیاست‌ورزی در انتخابات را به گونه‌ای نهادینه کنیم که هیچ کس نگران ایجاد فتنه در انتخابات‌های بعدی نباشد.”

رییس سابق اداره سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه “ اعلام برائت وزرای پیشنهادی از فتنه یک دستاورد بزرگ برای نظام است” همچنین افزود: “وقتی در مجلس به برخی از وزرای پیشنهادی گفته شد که شما در فتنه 88 نقش داشتید می‌گفتند ما دلمان با فتنه‌گران نبود و صراحتا از فتنه‌گری اعلام برائت می‌کردند که این خود یک موفقیت بزرگ برای نظام است که البته این موضوع موجب ساده‌اندیشی نیروهای وفادار انقلاب نمی‌شود.”

عضو منصوب آیت الله خامنه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از یک تغییر در اصلاح طلبان در جریان انتخابات اخیر و مطیع بودن دربرابر نظام خبرداده و گفته: “بعضا این افراد کسانی بودند که اختلاف رأی 11 میلیونی را در دهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به رسمیت نشناختند و حتی زمانی که به آنها گفته می‌شد که از سازوکارهای قانونی اعتراضتان را مطرح کنید پاسخ می‌دادند ما قانون را قبول نداریم.”

 ابراز خوشنودی و ادعاهای فرماندهان سپاه و بسیج پس از آن است که در جریان جلسات چهارروزه بررسی کابینه حسن روحانی در مجلس، او و همچنین برخی از وزرای پیشنهادی اش، که در جریان انتخابات گذشته از حامیان کاندیداهای معترض، میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، بر اثر فشارهای اصولگرایان تندرو و نظامیان سابق در مجلس نسبت به اعتراضات سال 88 موضع گیری کردند و آن را با ادبیات رایج رهبر جمهوری اسلامی، منصوبان وی و نظامیان”فتنه”خواندند.

همچنین حسن روحانی که در جریان انتخابات مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت در دفاع از عباس احمدی آخوندی گزینه پیشنهادی برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی طی اظهاراتی همچون غالب وزرای پیشنهادی اش اعتراضات سال 88 را “اردوکشی خیابانی” خواند و گفت: “آقای آخوندی جهادگری است که سابقه جهاد و رزمندگی دارد و جزء رزمندگان و سنگرسازان بی‌سنگر و به حقوق شهروندی توجه دارد و این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور مقام معظم رهبری با شهامت بگوید در انتخابات نه تنها تقلبی نشده بلکه «در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد» و ما به وی تبریک می‌گوییم که اعتقاد و عقاید خود را در هر جایی بیان کرده است.”

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از رهبران معترضان از 25 بهمن 1389 تاکنون با دستور آیت الله خامنه ای توسط نهادهای نظامی و امنیتی در بازداشت بسر می برند. همچنین تعداد زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران از نخستین ساعات پس از انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 بازداشت و پس از چند ماه حبس های انفرادی از سوی قوه قضاییه به حبس های طولانی مدت محکوم شده و در زندان بسر می برند. معترضان در آن دوره از انتخابات نهادهای نظامی و مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی را به “کودتای انتخاباتی” متهم کرده بودند.

در طول مدت بازداشت معترضان اما در حالی که امکان پاسخگویی و دفاع در محاکم قضایی یا مجامع عمومی از آنها سلب شده است،رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان نهادهای نظامی با وارونه کردن برخی تعابیر، به حملات مکرر به آنان پرداخته و مشکلات کشور را ناشی از حضور اعتراض آمیز آنان دانسته اند.

از جمله اخیرا درپی گسترش مشکلات اقتصادی کشور در پی تحریم های بین المللی، سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی اعتراضات به نتیجه انتخابات 88 را عامل اصلی تحریم ها معرفی کرده و مدعی شده: “اگر کاندیداهای ناموفق انتخابات ۸۸ ضمن احترام به آرای ملت، از قانون تمکین می‌کردند نه آن حوادث تاسف‌بار پیش می‌آمد و نه دشمنان انقلاب، امیدوار به حرکات جدید مثل تشدید تحریم‌ها و فشارهای روانی علیه ملت ما می‌شدند.”

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز که از سوی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به حمایت از محمود احمدی نژاد پیش از انتخابات و همچنین تبریک زودهنگام به وی پیش از تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان، متهم است اخیرا طی اظهاراتی مشکلات کشور را به اعتراضات انتخابات 88 ربط داده و خواستار عذرخواهی رهبران معترضان شده است.

وی در 6 مردادماه در در دیدار با “دانشجویان” گفته بود:“در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟”

رهبرجمهوری اسلامی همچنین مدعی شده بود که “در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، میدانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را «لب یک چنین پرتگاهی» بردند.”

«کشاندن کشور به پرتگاه» اول بار توسط میرحسین موسوی مطرح شد. او درجریان مناظره خود با محمود احمدی نژاد به صراحت اعلام کرد که محمود احمدی نژاد و جناح حاکم بر کشور( اصولگرایان حامی وی) با عملکرد اشتباه خود در داخل و همچنین سیاست خارجی”ایران را به لبه “پرتگاه” کشانده اند.

ابولفضل قدیانی یکی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز ازجمله کسانی است که در طول چند سال اخیر بصورت مکرر اعلام کرده شخص رهبر جمهوری اسلامی و اقدامات وی کشور را به “لبه پرتگاه” کشانده است.

او که به دلیل انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شده است در اظهارات خود و همچنین در لایحه دفاعیه خود تاکید کرده بود که “بر قاطبه‌ی جامعه پوشیده نیست که بسیاری از این مفاسد و مشکلاتی که امروز کشور با آن دست به گریبان است، مستقیم یا غیر مستقیم از شخص رهبری ناشی می‌شود. اما تأکید بر این مسلئه و تکرار آن هم لازم است. حاکمیت با زر و زور و تزویر از ایشان بت ساخته است و می‌خواهد با نشاندن ایشان بر فراز قانون، جرأت نقد رهبری را از منتقدان بستاند. این حریم کاذب باید شکسته شود و آن بخشی از مردم که به هر دلیلی خبر ندارند، بدانند که ایشان مملکت را به «لبه‌ی پرتگاه» کشانده و ایشان مسئول اصلی ویرانی اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور است.”