حمایت روحانی از انتقال پایتخت

نویسنده

» گزارشی از ترند

امیر خجسته، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس اعلام کرد که رئیس جمهور روحانی و دولت اش با انتقال پایتخت از تهران موافقت کردند.

وی افزود: “وزیر مسکن و شهرسازی و توسعه شهری موظف شد تا در این زمینه مطالعه کند.”

مجلس ایران قرار است جزئیات این قانون را هفته دیگر بررسی کند.

در اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ مجلس ایران کلیات این طرح را تصویب کرد که بر اساس آن پایتخت به جایی بیرون از تهران منتقل می شود.

اگرچه مجلس کلیات طرح را تصویب کرده است اما این طرح باید در شورای نگهبان بررسی شود تا مغایرتی با قوانین اسلامی نداشته باشد.

طبق این پیشنهاد رئیس جمهور یا معاون وی باید دو سال آینده در مورد روش های تغییر پایتخت مطالعه و بهترین شهر برای جایگزینی تهران را انتخاب کنند.

در این طرح آمده است که تهران زلزله خیز است و با آلودگی منابع و هوا دست و پنجه نرم می کند. گفته می شود که ۱۱ درصد مردم ایران در تهران زندگی می کنند و ۲۵ درصد درآمد سرانه کشور در تهران جمع شده است.

کسانی که با این طرح مخالف اند می گویند بجای فرار از مشکلاتی که تهران با آن مواجه است، بهتر است به شکل بنیادین با این مشکلات مبارزه کنم. آنها می گویند جابجا کردن پایتخت به این معنا نیست که مردم بطور خودکار از این شهر می روند و قبل از هر اقدامی باید مطمئن شد که مردم شرایط مناسب در زندگی پایتخت پیشنهادی را دارند یا نه.

در حال حاضر ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر در تهران زندگی می کنند.

ترند،۲۷ آوریل