تسلیح همسایگان ایران توسط آمریکا

نویسنده

» گزارش آر تی در باره فروش اسلحه به امارات

در حالیکه روابط ایران و آمریکا به دلیل برنامه هسته ای ایران دچار تشنج شدید شده است، افراد نزدیک به دولت باراک اوباما  می گویند آمریکا در حال انجام یک معامله تسلیحاتی بزرگ با یکی از همسایگان ایران در منطقه است.

بنا به گزارشی که در وال استریت ژورنال منتشر شده است،  آمریکا مراحل نهایی یک معامله اسلحه برای فروش “بمب های ضد پناهگاه” پیشرفته به امارات متحده عربی را طی کرده است. امارات متحده عربی که با یک تنگه باریک از ایران جدا می شود روابط نزدیکی با دولت آمریکا دارد و می تواند برای حمله به ایران در صورت دستور اوباما مورد استفاده قرار گیرد.

این حرکت پس از آن صورت گرفته است که بر اساس گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل منتشر شده است، مدارکی به دست آمده است که نشان می دهد ایران علی رغم ادعای اینکه برنامه های هسته ای این کشور با مقاصد صلح جویانه انجام می شود، همچنان در حال توسعه فن آوری نظامی هسته ای است.

جی کری، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در باره یافته های جدید گفت: “یک ایران مسلح به سلاح هسته ای تهدیدی برای منطقه و امنیت جهانی به شمار می آید و ما تمام کوشش خود را انجام می دهیم تا از این موضوع جلوگیری کنیم.”

منابع دیگری هم گفتند که واشنگتن و ابوظبی به توافقی برای در اختیار گذاشتن 500 موشک هل فایر هوا به زمین، علاوه بر 4900 بمب باصطلاح “هوشمند”، دست یافته اند. به کاربردن بمب های “ضد پناهگاه” به سرعت مخفیگاه های زیر زمینی که برای تولید کلاهک هسته ای بکار می رود  را نابود می کند.

علاوه بر این گزارشات، نشریه پولیتیکو نیز گزارش داده بود که تجهیزات مشابهی قبلا در اختیار اسرائیل گذاشته شده بود، چرا که گفته می شود دولت اسرائیل از سوی ایران مورد تهدید قرار دارد.

منبع: آر تی -  11 نوامبر