تا شصت در صد مردم پای ماهواره

نویسنده
نازنین کامدار

» سپاه در صدد ایجاد قرارگاه ماهواره

یک ماه پس از آنکه ماموران نیروی انتظامی با یورش به خانه های مردم در محلات تهران با انجام برخی حرکات نمایشی از جمله راپل و استفاده از هلیکوپتر اقدام به جمع آوری دیش های دریافت ماهواره از بام خانه ها کردند و در پی آن فرمانده نیروی انتظامی در یک کنفرانس خبری از موثر بودن جع آوری ماهواره در کاهش بینندگان شبکه های ماهواره ای سخن گفت، مسئولان با وجود پرهیز از فاش کردن موفقیت شبکه های تلویزیونی خارج از کشور فاش کرده اند که تا شصت در صد مردم برنامه تلویزیون های ماهواره ای را می بینند.

بنا به نوشته سایت آفتاب، یک مدیر ارشد صداوسیمای ایران، گفته است: “آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد مردم از ماهواره‌ها استفاده می‌کنند البته این میزان استفاده متفاوت است. گروهی هم تمام طول هفته را به تماشای ماهواره می‌نشینند. افرادی هم فقط ۲ ساعت در هفته به تماشای ماهواره می‌نشینند”.

او در بخش دیگری از سخنان خود که در یک همایش حکومتی ایراد شد، درباره اعتراضاتی که گاها از طریق تماس گیرندگان با برنامه های پخش زنده بیان می شود نیز چنین گفته است: “هرچند در برنامه ارتباطات زنده همیشه افرادی هستند که به دنبال اختلال هستند اما ما بازهم بدنبال پخش برنامه‌های زنده هستیم. ما چاره‌ای نداریم که با پخش برنامه‌های زنده به سمت شفافیت حرکت کنیم قطعاً هرچه ما شفاف‌تر باشیم؛ مخاطبان ما بیشتر می‌شوند و ما چاره‌ای جز صداقت و شفافیت نداریم”.

چندی قبل، عزت الله ضرغامی، رئیس سامان صدا و سیما در همایش ائمه جمعه سرسر کشور، درباره استفاده مردم از ماهواره گفته بود: “30 درصد مردم در کشور ماهواره دارند و با توجه به تولیدات متنوع در عرصه فیلم و سریال، گرایش به بی‌بی‌سی فارسی و VOA در سطح قابل توجهی به سمت شبکه‌های فیلم و سریال تغییر پیدا کرده است.

او افزوده بود: “مهم این است که اگر درصد مردمی که ماهواره دارند نیز افزایش پیدا کند کسی که در خانه‌اش ماهواره دارد در ساعات پربیننده، ماهواره را خاموش کند و برنامه‌های جمهوری اسلامی را ببیند”.

آمارهای متفاوت مقامات صدا و سیما، در این دو مورد خلاصه نشده و عبدالله بیچرانلو، مدیر گروه مطالعات سینما و تلویزیون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز چندی پیش این رقم را 60 درصد ذکر کرد و به نوشته خبرآنلاین گفت: “براساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند. در دهه‌های 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد شد و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اکنون در دوره‌ای هستیم که نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاکم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبرو هستیم”.

در کنار این آمارهای ضد و نقیض مقامات تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، در واپسین اظهارات خود درباره جمع آوری ماهوره در ماه گذشته، گفته بود: “جمع‌آوری ماهواره‌ها استفاده از آن ‌را در سطح کشور کاهش داد. متأسفانه دستگاه‌هایی که باید روی بُعد ایجابی اجرای قانون کار کنند، کمتر به این امر توجه دارند وبه نوعی می‌توان گفت آن‌ها در انجام وظایف خود عقب مانده‌اند. مطابق قانون، وظیفه نیروی انتظامی این است تا در مکان‌هایی که تجهیزات ماهواره مشهود باشد یا هنگامی که وسایل و تجهیزات ماهواره‌ای کشف شود، به ضبط آلات جرم و معرفی مجرم به دستگاه قضایی اقدام کند”.

او درباره شیوه های جمع آوری دیش های ماهواره ای نیز گفته بود: “نیروی انتظامی می‌تواند بدون حکم قضایی با تجهیزات ماهواره‌ای مشهود برخورد کند. البته اگر صاحب خانه به تذکرات بی‌توجهی نشان دهد یا در خانه نباشد، پلیس برای جمع آوری وسایل ماهواره‌ای از راپل، جرثقیل، راه‌پله یا نردبان استفاده می‌کند”.

بنابراین گزارش، فرمانده نیروی انتظامی درحالی ادعای کاهش میزان استفاده شهروندان از ماهواره را مطرح کرده بود که دو هفته پس از انجام عملیات نمایشی جمع آوری ماهواره، خود او مجبور شد با ممنوع اعلام کردن تبلیغات در تلویزیون های ماهواره ای و جرم تلقی کردن این اقدام، بر میزان مخاطبان گسترده ماهواره تاکید بگذارد.

احمدی مقدم، در این باره گفته بود: “در حال حاضر مشاهده می‌شود برخی فروشندگان داخلی در کشور آگهی تبلیغاتی را تهیه و برای پخش به شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌کنند. این در حالی است که استفاده از ماهواره بر اساس قانون ممنوع است و کار این افراد به نوعی ترویج فرهنگ استفاده از ماهواره در کشور بوده و جرم محسوب می‌شود. بنابراین با این افراد و تولیدکنندگان آگهی‌های مذکور برخورد می‌شود و با هماهنگی‌های انجام شده با دادستانی با اصناف و ارسال ‌کنندگان آگهی‌های ماهواره‌ای نیز برخورد خواهد شد”.

گفتنی است، حکومت ایران از سال ها قبل، هر از گاهی نسبت به جمع آوری موردی دیش های ماهوره ای اقدام می کند و تا کنون بارها از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان رسانه ای، این شیوه برخورد با ماهوره همواره بی اثر یا کوتاه اثر تلقی شده است.

نهاد های امنیتی در ایران، پس از بروز اعتراضات مردم در سال 88 و انتشار فیلم های سرکوب اعتراضات در شبکه های ماهواره ای، از ماهواره به عنوان “اصلی ترین ابزار ناتوی فرهنگی” یاد می کنند.

در ایباره، سردار مقدم فر، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و معاون کنونی فرهنگی - اجتماعی سپاه پاسداران به تازگی به خبرگزاری مهر از راه اندازی “قرارگاه ماهواره” برای مبارزه با تاثیر شبکه های ماهواره ای سخن گفته و افزوده است: “امروز نبرد فرهنگی در ماهواره ها تجلی یافته و معتقدم تشکیل قرارگاه ماهواره بسیار مناسب و راهبردی خواهد بود. هم اکنون دشمن در حوزه فضای سایبر و ماهواره فعالیت های سنگینی را انجام می دهد که سپاه پاسداران در حوزه مقابله با این عرصه به فعالیت مشغول است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه ادامه داده است: “اگر بپذیریم که سطح اول تهدیدات نظام جمهوری اسلامی ماهواره است و در عرصه های مختلف نفوذ کرده تشکیل قرارگاهی به نام ماهواره که عده ای صاحب نظر در آن جمع شوند و اتاق فکری برای مقابله با تهدیدات باشد حتما لازم است”.