استانداری و جنگ با قران

فریبا داوودی مهاجر
فریبا داوودی مهاجر

آیت الله  صافی  گلپایگانی در دیدار با جمعی از فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت ،مگر می خواهید با قران وپیامبر جنگ کنید که اعلام می کنید برای بعضی از  استان ها استاندار زن منصوب می کنیم .

وی این قبیل انتصابات را خلاف شرع و مخالفت با احکام اسلام و مسلمات دین اعلام کرد .

صافی گلپایگانی در ادامه افزود: خدمت به زن این نیست که کار هایی که ارتباط با مردها دارد را به آنها بدهیم. زیرا فرهنگ اسلامی با غرب و شرق تفاوت های زیادی دارد.

البته در این سخنان آیت الله صافی به این موضوع اشاره نکردند که آیا مشاغلی که امروز زن ها دارای آن هستند مشاغلی چون وکالت مجلس و وزارت و دهها شغل دیگر نیز مخالف اسلام و دین و خلاف شرع هست یا خیر و اصولا نظر ایشان مبتنی بر چه اصول فقهی و شرعی است؟ و چرا اگر یک زن استاندار شود خلاف شرع است ولی اگر همان زن نماینده مجلس باشد خلاف شرع نیست .

همچنین حضرت آیت الله که انتصاب زنان به مشاغل را مساوی جنگ با قران و پیامبر تلقی می کنند توضیح نمی دهند که پس چرا در عصر پیامبر زنان به شکلی گسترده در شغل های رایج آن زمان حضور داشتند و پیامبر نیز با این مشاغل مخالفتی نداشتند که خدیجه همسر پیامبر به عنوان سر شناس ترین تاجر زمان خود از جمله این زنان بودند .

فی الواقع اگر الگوی حرکتی آیت الله صافی پیامبر هستند چرا ایشان از پیامبر اسلام با آموزه های همان 1400 سال پیش تبعیت نمی کنند. نیازی هم به استنباط و به روز کردن احکام  به وسیله ایشان نیست. از همان پیامبری که در تمام غزواتشان زنان حضور داشتند . از جمله کعبیه دختر سعد اسلمیه که در جنگ خیبر در کنار پیامبر حضور داشت و زنان دیگری که در بیعت و هجرت و اجتماع و علم فعالیت می کردند. زنانی چون اسما بنت عمیس ،اسما دختر یزید بن سکن، ام ایمن، ام سلیم، ام دردا نسیبه انصاری، لیلا غفاری و حتی صفیه عمه پیامبر.

از قضا ایشان فراموش کردند که اولین کسی که اسلام را قبول کرد زن بود و اولین شهید زن بود و تنها فردی  که در کعبه دفن شد زن بود و تنها وارث پیامبر نیز زن بود.

فراموش کردند مطابق آیه و اوحینا الی ام موسی یعنی به مادر موسی وحی کردیم زن می تواند مورد وحی قرار بگیرد.  .ایشان فراموش کرده اند  که اسلام مدعی است که برای تنظیم روابط بین انسانها امده است و عقلایی و کارآمدی این احکام از ویژگی های آن است، چنانچه نتواند پاسخ گوی نیاز های مردم در هر عصری باشد جایگاه خود را به عنوان تنظیم کننده روابط انسانی از دست خواهد داد .

و اگر ایشان با در نظر گرفتن این مباحث هنوز مدعی هستند که حضور زنان در اجتماع مخالف اسلام است و برای عدم حضور زنان تلاش می کنند برای ما فعالان زن نیز راهی به جز استمرار راه بدون گفتمان دینی باقی نمی ماند.

واقعیت این است که دوستان ما در داخل کشور و بخصوص زنانی که به نو اندیشی دینی اعتقاد دارند سال هاست تلاش می کنند که با به روز کردن احکام اسلامی بخصوص آن دسته از احکامی که مربوط به زنان است پاسخ مناسبی برای سوال ها و نیاز های این عصر پیدا کنند. اگر علما به این تلاش ها توجه لازم را نمی کنند و همواره زنان را افرادی تحت ولایت و سر پرستی می دانند باید گفت که راه ما با آنها جداست. راه ما با افرادی که با تمسک به دین و خرج کردن از اسلام بر طبل منافع قشری از جامعه می کوبند جداست. ما معتقدیم که زنان با مردان در همه عر صه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی برابر هستند و باید به شغل هایی چون قضاوت و یا استان داری که هیچ، به ریاست جمهوری  کشورمان ایران دست یابند.

آن زمان دیر نیست.