امیدواریم سرنوشت بهنود تکرار نشود

نویسنده
بهاره امیدی

» محمد مصطفایی در مصاحبه با روز:

محمد مصطفایی وکیلی است که به دلیل پذیرش پرونده متهمان کم و سن و سالی که عموما در سنین قبل از 18 سالی متهم جرم شده اند، شناخته شده است. آخرین پرونده وی، پرونده بهنودشجاعی بود که چند روز پیش به جرم قتل عمد اعدام شد. با مصطفایی در مورد دیگر متهمانی که اکنون در معرض اجرای حکم اعدام به سر می برندبه گفت و گو نشستیم.

 

بعد از اعدام بهنود شجاعی اعلام شده است که سه نوجوان دیگر هم در انتظار اجرای حکم اعدام  هستند. این افراد اکنون چه وضعی دارند؟

بعد از اینکه حکم بهنود شجاعی اجرا شد- که ما فکر نمی کردیم چنین اتفاقی بیفتد ـ نگرانی های زیادی برای موکلان من به وجود آمده است. همان طور که گفتید اکنون سه نوجوان دیگر هم در معرض اعدام هستند. آقای صفر انگوتی قرار است روز 29 در تهران اعدام شوند و آقایان محمدرضا حدادی و امیرعبداللهی قرار است در زندان عادل آباد شیراز اعدام شوند. تا الان تلاش های زیادی برای اینکه به نحوی جلوی اجرای این حکم را بگیریم،  کرده ایم و این تلاش ها را ادامه می دهیم.

 

دقیقا به به دنبال دست یافتن به چه هستید؟

یا باید رضایت اولیای دم را بگیریم یا دستور قضایی که جلوی اجرای حکم گرفته و بررسی مجددی روی پرونده ها انجام شود. به هر حال این مشکلات را داریم و تلاش خودمان را هم ادامه می دهیم. فقط امیدوارم سرنوشت این چندنفر مثل سرنوشت بهنود شجاعی نباشد.

 

می شود گفت تا الان در این زمینه به نتیجه قطعی و مشخصی دست نیافته اید؟

درباره پرونده های قتل حساسیت های زیادی وجود دارد. ما خیلی وقت ها به نتیجه رسیدیم و بعضی وقت ها هم به نتیجه نرسیدیم. تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه مرجع قضایی است که می تواند جلوی اجرای حکم را بگیرد. ما تلاش خودمان را کرده ایم و از هر راهی وارد شده ایم تا جلوی اجرای حکم را بگیریم.

 

در وبلاگ تان اشاره  کرده بودید که بعضی از اولیای دم قبول کرده اند که با دریافت دیه، از قصاص بگذرند. این مساله شامل این سه متهم نمی شود؟

در مورد این موضوع من نمی توانم نامی از کسی ببرم. به هر حال درباره این مساله حساسیت زیادی وجود دارد. بعضی ها هستند که حاضرند با دریافت دیه از بحث قصاص بگذرند. بعضی از خانواده مقتولین هم به این نتیجه رسیده اند که با کشتن یک فرد، فرزند آن ها زنده نمی شود و می دانند لذتی که در گذشت هست، در انتقام نیست. به همین دلیل با پرداخت دیه حاضرند رضایت بدهند.

 

این مساله تاکنون درباره کسی عملی شده است؟

موکلین من افرادی هستند که فاقد بضاعت مالی هستند و قادر به پرداخت چنین هزینه هایی نیستند، اما خیلی ها هستند که کمک کرده  و مبالغی هم داده اند و ما در جایی نگه داشته ایم تادر زمان مقتضی از آنها استفاده کنیم.

 

درباره این مسایل و اعدام افرادی که در سنین زیر 18 سالگی با آقای لاریجانی هیچ جلسه یا رایزنی نداشته اید؟

من در ابتدای روی کار آمدن آقای لاریجانی نامه ای به ایشان نوشتم و اعلام کردم که اعدام افراد زیر 18 سال خلاف  قانون است. در آن نامه ذکر کردم که اگر کسانی در گذشته این اشتباه را انجام داده و دست به اعدام این افراد زده اند،شما این اشتباه را تکرار نکنید. طبیعت چنین تغییری در روند قوه قضاییه می توانست نویدبخش روزهای بهتر و تغییرات اساسی باشد، ولی متاسفانه اعدام بهنود شجاعی نشان داد ایشان نه تنها نامه را نخوانده بلکه برایشان اهمیتی هم ندارد که وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی به چه وضعی است.