بحرین ایران را مسئول شکست گفتگوها می داند

نویسنده

» مقاله ای از لس آنجلس تایمز

رولا حجار، برزو درآگاهی

یک مقام ارشد بحرینی ایران را متهم کرد که مانع از برقراری تفاهم بین دولت و مخالفان در گفتگو های آخر هفته که بی نتیجه ماند، شده است.

فهد ابراهیم شهابی، یکی از سخنگوهای پارلمان بحرین اظهار کرد گفتگو ها داشت به خوبی پیش می رفت تا اینکه مهم ترین حزب شیعه و مخالف دولت پادشاهی بحرین، حزب الوفاق، به خاطر ایران از دور گفتگو ها خارج شد.

وی در مصاحبه ای اعلام کرد: “خارج شدن الوفاق در آغاز گفتگو ها صورت گرفت و این درحالی بود که سایر احزاب که از الوفاق حمایت می کردند، در این نشست باقی ماندند. دلیلش این بود که تصمیم گیری الوفاق در این مورد به عهده آنها نبود و این ولایت فقیه بود که در این مورد تصمیم می گرفت.”

 منظور او از ولایت فقیه، رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای بود.

او گفت: “الوفاق، موضوع دیگری دارد. آنها خواستار یک دولت اسلامی تحت نظر ولایت فقیه هستند و چراغ سبز خروج از دور گفتگو ها را هم از ایران گرفته بودند.”

شهابی هیچ مدرکی در این زمینه ارائه نداد. گروه های مخالف هم این گفتگوها را فاجعه آمیز خواندند زیرا از طرف پادشاه سنی این کشور، حامد خلیفه، هیچ نماینده ویژه ای حضور نداشت.

ممکن است اظهارات شهابی دنیای متوهم دولت بحرین را به نمایش گذاشته باشد یا تلاشی دیگر برای تصویر کردن گروه های مخالف بعنوان بازیچه کشور منفور شمالی باشد؛ دولت بحرین از هر فرصتی استفاده می کند که هر اقدام فعالان و مخالفان را بخشی از توطئه ایران جلوه بدهند.

الوفاق این نکته را که این حزب از ایران دستور می گیرد قویا تکذیب کرد. فعالان مخالف حضور نداشتن مقامات رسمی دولتی و نماینده ویژه پادشاه را مورد انتقاد قرار دادند.

نبیل رجب، معاون مرکز حقوق بشر بحرین، می گوید: “ما در این گفتگو ها شرکت نکردیم زیرا می دانستیم که این نشست نه به اختلافات سیاسی پایان می دهد نه به هیچ شکلی سازنده است. مشکل بین مردم است، آنهایی که اعتراض می کنند و خاندان سلطنتی، شاه و نخست وزیر. به همین دلیل چطور امکان دارد مذاکرات درحالی به نتیجه برسد که یکی از احزاب درگیر در آن حضور ندارد؟”

او در ادامه گفت: “حکومت بجای اینکه بازیگران اصلی در سیاست کشور را گرد هم جمع کند، از سازمان های بین المللی که در گذشته مشروعیت حکومت را تایید کرده بودند، خواست که در این نشست شرکت کنند.”

او افزود: “حکومت موضوع گفتگو را مطرح کرد، زمان آن را مشخص کرد، همه چیز را برنامه ریزی کرد اما خودش در گفتگو ها حاضر نشد. مخالفان می خواستند با تصمیم گیرندگان گفتگو کنند نه با ان جی او ها. ما باید خواسته هایمان را به کسانی که در قدرت هستند- به خانواده سلطنتی- بگوییم.”

نیروهای امنیتی بحرین که از سوی ارتش عربستان حمایت می شوند، اعتراض مخالفان را در بحرین که حکومت سلطنتی سنی بر اکثریت شیعه حکومت می کنند، بشدت سرکوب کردند. اعتراضات گسترده امسال با الهام از شورش های کشور های عرب، مصر، سوریه، تونس و لیبی، کشورهایی که از حمایت شبه جزیره عربستان کاملا برخوردار بودند، آغاز شد.

شهابی معتقد است که اعتراضات و سرکوب های بحرین با شورش های منطقه متفاوت است.

او می گوید: “بحرین، استثنا است. معترضان از قبل آماده شده بودند. ازلحاظ سازماندهی و تحرکات، این اعتراضات شبیه به اقدامات حزب الله لبنان است.”

او در ادامه گفت: “ین اعتراضات شبیه به انقلاب ایران است که باعث روی کار آمدن خمینی شد. آنها می خواهد کل نظام را از بین ببرند. ما نمی توانیم چینن اجازه ای بدهیم.”

او همچنین تصاویر و ویدئو های صدها هزار نفر از مردم را که برای اعتراض آمده بودند ساختگی و مونتاژ شده نامید.

او گفت که خشونت و سرکوب های انجام شده توسط نیروهای امنیتی بحرین با لیبی و سوریه تفاوت دارد. او گفت: “ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد که در آن حقوق بشر نقض شده باشد و برای پایان دادن به این موضوع، پادشاه دستور داده که تحقیقات لازم در این مورد صورت بگیرد. تفاوت ما با سوریه در این است که آمار کشته شدگان در بحرین 40 نفر است درحالیکه تعداد کشته شدگان سوریه عددی چهار رقمی است.”

لس آنجلس تایمز، 18 ژوئیه