نه اخوان المسلمین به خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» سخنانی نفرت انگیز و خصمانه

پس از آنکه آیت الله خامنه ای در نمازجمعه تهران مدعی ماهیت اسلامی تحولات مصر و تاثیر پذیری آن از “الگوی انقلاب اسلامی” شد و دیکتاتورهای تونس و مصر را به محمد رضا پهلوی تشبیه کرد، حزب اسلامی اخوان المسلمین مصر هر گونه تشابه تحولات این کشور با انقلاب اسلامی را رد کرد وهمزمان وزیر خارجه این کشور سخنان خامنه ای را نفرت انگیز و خصمانه خواند.

واکنش قوی ترین حزب اسلامی مصر به سخنان آیت الله خامنه ای در حالی بود که رسانه های دولتی جمهوری اسلامی با وجود پخش مکرر این سخنان، از انعکاس بیانیه گروه اخوان المسلمین خودداری می کنند و در بخش های خبری و تحلیل های خود همچنان به  مشابه سازی تحولات مصر با انقلاب ایران مشغولند. دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی  در عین حال اعتراضات مردم مصر را به همکاری حکومت مبارک با اسرائیل مربوط می دانند و  به طور مکرر از “قطع اینترنت”، “زیر گرفتن مردم با ماشین”، “حمله مزدوران لباس شخصی به مردم” و… انتقاد می کنند.

در چنین شرایطی ایت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران ضمن اشاره به اینکه “اطاعت محض رژیم کنونی مصر از آمریکا و اسراییل عامل اصلی قیام مردم است” برای چندمین بار به جنبش سبز حمله کرد و اعتراض میلیونی مردم ایران به نتیجه انتخابات را “نمایشنامه غربی ها برای از بین بردن سیرت انقلاب” دانست وگفت:بنده بارها گفته ام که مدیر و طراح و نقشه کش این صحنه در بیرون مرزها بوده و برخی در داخل دانسته یا نادانسته با آنها همراهی کردند.

در پاسخ به این نوع مواضع ابتدا حزب اسلامی اخوان المسلمین بیانیه داد و از جمله با اشاره به اینکه “انقلاب مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست” تاکید کردکه آنچه در مصر رخ می‌دهد نه یک “انقلاب اسلامی” که “انقلاب همه‌ مردم مصر اعم از مسلمان، مسیحی از همه‌ احزاب و گروه‌های سیاسی” است.

اخوان‌المسلمین همچنین در یازدهمین روز اعتراضات در مصر و هم‌زمان با تجمع بزرگ مخالفان مبارک در “میدان رهایی” قاهره، اعلام کرد که سران این گروه “قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری” را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

واکنش بعدی به سخنان گردانندگان جمهوری اسلامی و همچنین آیت الله خامنه ای توسط احمدابولغیظ، وزیر خارجه مصرنشان داده شد. او ضمن “نفرت انگیز” خواندن سخنان خامنه ای گفت:امیدایران برای روی کار آمدن یک دولت اسلامی در مصر، نشانگر آن است که این کشور به دنبال استیلابر منطقه است.

حمایت آیت الله خامنه ای و دیگر گردانندگان جمهوری اسلامی از حوادث مصر و تونس در حالیست که همچنان حملات به رهبران جنبش سبز و برخورد با معترضین به انتخابات ریاست جمهوری در کشور ادامه دارد؛بی جهت نیست که این مواضع با انتقادات گسترده ای در شبکه های اجتماعی ایرانیان مواجه شده است و بسیاری از کاربران این سایت ها به بازخوانی شباهت درگیری های مصر با سرکوب اعتراضات در سال 88 و انکار این موضوع از سوی حکومت اسلامی  پرداخته اند.در همین راستا پخش مکرر زیر گرفته شدن شهروندان مصری توسط یک خودروی دولتی در قاهره از سوی سیمای جمهوری اسلامی و سخنان گویندگان درباره “وحشیانه و ددمنشانه” بودن این اقدام، واکنش کاربران ایرانی سایت های اجتماعی را برانگیخته است. این کاربران حادثه زیر گرفتن شبنم سهرابی و امیر ارشد تاجمیر در روز عاشورا توسط یک وانت نیروی انظامی را مشابه حادثه اخیر قاهره دانسته اند.

به دنبال انتشار بیانیه اخوان المسلیمن و سخنان وزیر خارجه مصر، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید هم آنطور که رادیو فردا گزارش داده، گفت: “با توجه به اقدامات مقام های جمهوری اسلامی در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، آنها در جایگاهی قرار ندارند که در خصوص حوادث مصر نظر دهند. موضعی که ایران در قبال مصر گرفته جالب توجه است چرا که مردم ایران می‌خواستند از حقوقی برخوردار باشند که هم اینک مردم در قاهره از آن برخوردارند، ببینید (آن موقع ایران) در مقابل چنین مطالبه‌ای از سوی مردم خود چگونه اقدام کرد. همان طور که مردم در قاهره هم‌اینک می‌توانند تظاهرات کنند، دولت ایران اگر به حرف خود پایبند است به مردم خود نیز چنین اجازه‌ای بدهد”.

رابرت گیبس اضافه کرد: “جهانیان استقبال می‌کنند از این که ببیند دولت ایران سعه صدر داشته باشد و اجازه بدهد مردم کشورش  به طور مسالمت آمیز همانند مردم در قاهره دست به تظاهرات بزنند”.

گفتنی اینکه صادق زیبا کلام در مقاله ای که در سایت “فرارو” منتشر شد، با تحلیل ماهیت اعتراض مردم در مصر و تونس نوشت: “آیا ذات جنبش‌های عربی، اسلامگریانه و هدف آنها ایجاد یک نظام سیاسی مثل نظام سیاسی حاکم بر ایران است؟ آیا آن گونه که رسانه‌های دولتی در ایران می‌خواهند القا کنند، جنبش‌های جهان عرب ضد غربی، ضد آمریکایی و اسلامگرا بوده و یا آنگونه که رسانه‌های دولتی ما القا می‌کنند، هدف غایی‌شان ایجاد یک نظام اسلامی ضد غربی می‌باشد؟… پاسخ به بسیاری از این پرسش‌ها منفی است یا دست کم ارتباطی با روایت دولتی ما از این تحولات ندارد”.

زیبا کلام افزوده است: “خواسته اصلی و بنیادی مردم مصر و تونس آزادی است، خواست اصلی مردم در مصر مخالفت و جمع شدن بساط استبداد، دیکتاتوری و اختناق حاکم بر این کشورها می‌باشد. به بیان دیگر خواست آن زنان و دختران در قاهره، مردان مسلمانی که در خیابان‌های تونس یا اسکندریه یا میدان تحریر با محاسن و پر شور در تظاهرات علیه حسنی مبارک شرکت دارند، در حال حاضر و فعلا نه حکومت اسلامی است، نه بر قراری شریعت است، نه مرگ بر آمریکا می‌گویند، نه پرچم آمریکا و انگلیس را آتش زده‌اند، نه آدمک اوباما را آتش زده‌اند و نه هیچ یک از دیگر از آثار و علایمی را نشان می‌دهند که که ما در ایران خیلی علاقه داریم نشان دهیم”.

قابل توجه اینکه پیش از این، سایت ها و مقامات دولتی ادعاهای مشابهی درباره تونس مطرح کرده بودند که با واکنش راشد الغنوشی، رهبر اسلامگرای این کشور مواجه شد.

پس از فرار زین العابدین بن علی از تونس، رجانیوز و جوان آنلاین در گزارشی مشترک از “نگرانی غرب از تبدیل انقلاب تونس به انقلاب اسلامی دیگر” خبر دادند و سیمای حمهوری اسلامی نیز بخش هایی از این گزارش را به عنوان “گزارش خبری” پخش کرد.

در همان زمان، راشد الغنوشی، رهبر اسلامگرایان تونس به ادعاهای مطرح شده پیرامون خود و اعتراضات تونس واکنش نشان داد اما به دلیل رد ادعاهای جمهوری اسلامی، سخنان وی درپایگاه های خبری داخلی منتشر نشد.

غنوشی، آنطور که کلمه به نقل از شبکه الجزیره گزارش داده، گفته بود: “چرا می خواهند مرا با بن لادن و خمینی مقایسه کنند، در حالی که به اردوغان نزدیکتر هستم؟ نباید من را با بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مقایسه کنند و باید بپذیرند که دیدگاه های من میانه‌روانه تر است”.