مسکو و تحریم های سنگین علیه ایران

نویسنده

» سانفرانسیسکو کرونیکل و موضع جدید روسیه

گیر مولسون

روسیه روز شنبه به صراحت اعلام کرد با اتخاذ تحریم های بیشتر علیه ایران به دلیل بن بست موجود بر سر برنامه هسته ای این کشور مخالف است. روسیه استدلال می کند که چنین فعالیت هایی فراتر از اهداف مورد نظر در توافقات قبلی جامعه بین المللی است.

ایران به دلیل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم، هدف مجموعه ای از تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است. تهران مجدداً در مذاکرات ماه ژانویه در استانبول، پیش نویس پیشنهادات ارائه شده از سوی سازمان ملل را رد کرد و باعث به راه افتادن زمزمه هایی در خصوص اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی علیه این کشور شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: “اصولاً هرگونه پیشنهاد جدیدی… در پی در هم شکستن اقتصاد ایران خواهد بود.”

وی گفت “این بخشی از توافقات قبلی نبود”؛ توافقاتی که میان پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان صورت گرفت و آغازگر تلاش هایی برای رفع نگرانی از اهداف برنامه هسته ای ایران از طریق ترکیبی از ارائه مشوق ها و اعمال فشار بود.

لاوروف گفت مذاکرات استانبول “یک شکست کامل نبود.” در همین حال، سرگئی ایوانف معاون نخست وزیر روسیه نیز تأکید کرد این “یک روند بسیار شکننده است.” وی در عین حال تأکید کرد که روسیه مخالف ظهور ایرانی مجهز به سلاح هسته ای است.

ایوانف در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: “هیچ گزینه دیگری جز ادامه گفتگوها وجود ندارد. ما اعتقاد داریم که نه تحریم های سنگین تر و نه تهدید به وضع چنین تحریم هایی، و حتی بیش از آن، تهدید به استفاده از زور، نمی توانند ابزارهای کارآمدی باشند.”

الن تاچر معاون کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا گفت: “درها به روی مذاکرات باز است.” اما وی در عین حال افزود: “ایالات متحده به دیپلماسی پوچ تن نخواهد داد؛ این گفتکوها برای ایجاد تأخیر و گریز از مسؤولیت ها مورد استفاده قرار می گیرد.”

از اورانیوم با خلوص پائین می توان به عنوان سوخت برای رآکتور تولید جریان برق استفاده کرد و این همان چیزی است که از سوی ایران به عنوان هدف از برنامه هسته ای اعلام می شود. اما اورانیوم با ادامه غنی سازی تا حدود 90 درصد می تواند برای تولید یک کلاهک هسته ای به کار گرفته شود.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 5 فوریه