احمدی نژاد؛ یک گام دیگر به عقب

نویسنده

» نگاه شیکاگو تریبون به اختلافات داخلی محافظه کاران

برزو درآگاهی- رامین مستقیم 

هنگامی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز یکشنبه در اقدامی غضب آلود علیه طرفداران محافظه کار خود، چهار وزیر کابینه را به دلیل مخالفات با انتصاب معاون اول دولت از کار برکنار کرد و سپس از تصمیم اش عقب نشینی کرد، شکاف تازه ای در دولت ایران پدیدار شد.

در همین حال ظرف روزهای اخیر، اخبار کشته شدن دو تن دیگر از معترضان منتشر شد. درگیری های تازه ای نیز میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگانی که معتقدند در انتخاب مجدد احمدی نژاد تقلب صورت گرفته، در خارج از محل برگزاری مراسم ختم یکی دیگر از قربانیان بوجود آمد. از سوی دیگر، رهبران اصلاح طلب در صدد دریافت مجوز برگزاری مراسم یادبود کسانی هستند که در خشونت های متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، کشته شدند.

تشنج در هیأت دولت ایران سبب شد احمدی نژاد برای دومین بار در ظرف روزهای اخیر، در مقابل محافظه کاران هم دسته خود قرار بگیرد، اما وی در نهایت مجبور به عقب نشینی شده است.

خبرگزاری های محافظه کار نزدیک به دولت گزارش داده اند که احمدی نژاد وزیران اطلاعات، فرهنگ و ارشاد و احتمالاً دو وزارتخانه دیگر را در اولین ساعات روز یکشنبه از کار برکنار کرده بود. بسیاری معتقدند این یک اقدام انتقام جویانه در برابر تلاش وزرا برای جلوگیری از انتصاب اسفندیار رحیم مشائی بوده است؛ چهره ای که در تلاش برای پیروزی رئیس جمهور، در خط مقدم حضور داشت.

البته احمدی نژاد ساعاتی بعد نظر خود را تغییر داد. این ماجرا پس از مواجه شدن با سیل انتقادات و نیز اظهار نظر یکی از نمایندگان محافظه کار و بلندپایه مجلس مبنی بر لزوم رأی گیری مجدد برای تمام اعضای کابینه در صورت تعویض بیش از یک وزیر مطابق با قانون اساسی کشور، رخ داده است. آقای احمدی نژاد در طول دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، وزیران بسیاری را تغییر داده است.

با این حال، دفتر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد تنها غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و امنیت کشور از کار برکنار شده است. محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشت کنایه آمیز اواخر روز یکشنبه اعلام کرد، بلافاصله پس از دریافت «دستور شفاهی» برکناری از احمدی نژاد، از مقام خود استعفأ داده است.

برخی تحلیلگران علت مخالفت محافظه کاران با مشائی، یکی از بستگان نزدیک رئیس جمهور که در حلقه نزدیکان وی جا گرفته، را اظهارات دوستانه سال گذشته وی درباره مردم اسرائیل می دانند. برخی دیگر نیز وی را عضو یک انجمن مخفی اسلامی به نام حجتیه با ایدئولوژی خاص خود می دانند که مورد غضب آیت الله روح الله خمینی قرار گرفته بود.

احمدی نژاد پس از روبرو شدن با فشارهای سنگین برای برکناری مشائی، وی را به سمت ریاست دفتر خود منصوب کرد.

 

منبع: شیکاگو تریبون- 27 ژوئیه