اتهام جدید کبودوند و حکم اعدام محبت محمودی

نویسنده

» وکیل محمد صدیق کبودوند در مصاحبه با روز:

همزمان با حضور محمد صدیق کبودوند در دادگاه مهاباد برای تفهیم اتهامی تازه، حکم اعدام “محبت محمودی” که به جرم قتل در زندان ارومیه زندانی است صادر شد . باعباس جمالی وکیل این دو گفت و گو کرده ایم. وی که در سالهای اخیر وکالت پرونده های حقوق بشری بسیاری رادر استانهای آذربایجان و کردستان به عهده داشته، از وضعیت این دو پرونده گفته است.

 

آقای جمالی، اتهام جدید محمد صدیق کبودند چیست؟

 اتهام جدیدی که به آقای کبودوند تفهیم شد تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه بود.

 

اما شنیده ها حاکی از این بود  که این اتهام نه به شخص خود کبودوند بلکه مربوط به شخص دیگری است.

 مساله این است که در مهاباد فردی را به نام آسو عزیزی دستگیر می کنند که تعدادی جزوه با خود به همراه داشته است؛ یعنی به دلیل پخش جزوه ها دستگیر شده بود. ایشان بعد از دستگیری در دادگاه می گوید جزوه ها متعلق به محمد صدیق کبودوند است که فرستاده تا من آنها را بفروشم. از 100 نسخه، 93 نسخه را فروخته ام و هفت مورد باقی مانده بود که دستگیر شدم.

 

موضوع این جزوه ها چه بود و چه ربطی به آقای کبودوند داشت؟

 ظاهرا در مورد مشکلات زنان کرد و درواقع در مورد روز جهانی زن یعنی 8 مارس بوده،یعنی در واقع ربطی به آقای کبودوند نداشته است. دفاع ما هم بر همین مبنا بود که این جزوه ها به هیچ وجه ربطی به آقای کبودوند و همین طور به سازمان حقوق بشر کردستان ندارد. تنها ربطش این است که در خصوص خودسوزی زنان کرد، مطلبی متاثر از نوشته های منتشر شده این سازمان در آن نقل شده که به خودی خود حاوی هیچ اتهامی نیست و امید داریم که رای برائت ایشان صادر شود.

 

آقای کبودوند با حکم 11 سال زندان در اوین است.او در دادگاه حاضر بود؟

بله ایشان را از زندان اوین به شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد آورده بودند.

 

پرونده دیگر

 

در مورد پرونده دیگری که شما وکالت آن را به عهده دارید بگویید که این روزها نگرانی زیادی را بین فعالان زن و حقوق بشر به وجود آورده.

خانم محبت محمودی صبح روز اول اردیبهشت سال 80 در خانه خود مرتکب قتل مردی، معروف به مدنی می شود. این مرد به خانه او وارد شده و به گفته محبت قصد تعرض به او را داشته است. محبت که عروس جوانش هم در خانه بوده برای اینکه در مقابل او اتفاقی نیفتد، به اتاقی می رود و با اسلحه ای که [از سالها پیش] در خانه داشته، به این مرد که به دنبال او رفته بود شلیک می کند و او را می کشد. دادگاه بدوی حکم اعدام محبت را صادر می کند . شعبه 16 دیوان عالی هم آن را تایید می کند اما در شعبه تشخیص رد و به شعبه هم ارز فرستاده می شود. در شعبه 106 نیز که در تاریخ 31 اردیبهشت امسال برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

 

آیا شما توانستید مساله دفاع مشروع را در دادگاه مطرح کنید؟

بله اساس دفاع ما بر این مبنا بود که خانم محمودی که دارای همسر و فرزند و حتا عروس است، از خودش دفاع کرده است. این مرد وارد خانه او شده و قصد تعرض داشته است.  اما دادگاه به استناد اینکه او فرصت فرار داشته اما فرار نکرده و به پلیس مراجعه نکرده دوباره حکم به قصاص ایشان داد. در حالی که از نظر بنده این مطلب را قانون مشخص کرده.آیا محبت که زنی بی سواد است، و در آن شرایط ترسیده بوده اصلا امکان اجرای ریز به ریز قانون را  داشته است؟ ضمن اینکه در عرف معمول جایی که او زندگی می کند، او به طریقی که می شناخته از ناموسش دفاع کرده است.

 

آیا فرصت تجدید نظر خواهی وجود دارد؟

بله . من در فرصت قانونی درخواست تجدید نظر را به دیوان عالی کشور ارسال خواهم کرد.