سیلی برگونه معلم خرمشهری

شیرزاد عبداللهی
شیرزاد عبداللهی

اوایل هفته جاری در یکی از دبیرستان های خرمشهر بین یکی از دبیران خوشنام و با سابقه این شهر و یک دانش آموز درگیری لفظی ایجاد می شود. این خبر به گوش پدر دانش آموز می رسد. او که معاون گمرک منطقه آزاد اروند است، به همراه دو نفر دیگر به مدرسه آمده و در حضور دانش آموزان یک سیلی به گونه معلم می زند. این اتفاق جامعه فرهنگی خرمشهر را به شدت متاثر کرده است. فرهنگیان خرمشهر با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این عمل زشت، خواستار محاکمه و مجازات فرد خاطی که حرمت یک مکان آموزشی را شکسته و اهانتی بزرگ به فرهنگیان روا داشته است، شدند.

معلمان می گویند این شخص به پشتوانه جایگاه خود در گمرگ دست به این عمل توهین آمیز زده است و در صورت بی توجهی مقامات در روزهای آتی در اعتراض به این اهانت و برای حمایت از همکار مظلوم خود، دست از کار می کشند. انتشار این خبر موجی از همبستگی و تاثر در میان معلمان کشور ایجاد کرده است. یکی از معلمان می گوید: “جنبه سمبولیک ماجرا، سیلی اقتصاد بر گونه فرهنگ است.”

برخورد مسئولان محلی با موضوع متفاوت است. امام جمعه خرمشهر اقدام معاون گمرک را محکوم کرده و خواستار مجازات قانونی او شده است. عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس، معلمان را از اعتصاب برحذر داشته و با حضور در دبیرستان از معلم مضروب خواسته است که گذشت کند. به گزارش فارس سامری با بیان اینکه پیگیری از طریق مراجع قانونی بهترین روش برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات ناپسندی است، جامعه فرهنگی شهر را دعوت به گذشت کرده و گفته: “اگر این فرد بر اثر ناراحتی و از سر نادانی تصمیمی گرفته، از جانب خودم از تمام جامعه فرهنگی طلب پوزش می‌کنم.” مهدی رفیعی دهکردی رئیس اداره آموزش و پرورش خرمشهر نیز با بیان اینکه برای برخورد با فرد اهانت کننده روال قانونی در حال اجراست گفته: “امیدواریم با حضور و حمایت مسئولان، دیگر شاهد وقوع چنین وقایع غیرقابل قبولی نباشیم. “

موسی مطوری جزیره از معلمان خرمشهر و عضو انجمن اسلامی معلمان خوزستان اهانت به مقام معلم را امری غیر قابل اغماض دانسته و گفته است: “این جریان، جامعه فرهنگی را دچار تاثر کرده و از نماینده خرمشهر و تمام مسئولان می‌خواهیم با برخورد قاطع مانع تکرار چنین رویدادهایی شوند… اگر بنا به گذشت و مسامحه گذاشته شود باید فرد خطاکار از معلم خوب و خوش‌نام این شهر طلب بخشش کند.”

یک معلم دبیرستان در اهواز هم گفته: “موقعیت جامعه معلمان روز به روز ضعیف تر می شود. تا جایی که یک ولی دانش آموز به پشتوانه موقعت اداری و اقتصادی خود با گستاخی همراه بادی گارد به مدرسه آمده و به گونه معلمی سیلی می زند. این عمل قابل گذشت نیست. وزارت آموزش و پرورش باید از معلمان خود و از حریم مدرسه دفاع کند. آیا مسئولان آموزش و پرورش همانگونه که به بهانه های کوچک و بزرگ پرونده معلمان را به حراست و هیات های رسیدگی به تخلفات می فرستند، می توانند از این دبیر مظلوم حمایت کنند؟”

در دوسه ماه گذشته مهم ترین خبرهای آموزش و پرورش، خشونت فیزیکی در مدارس بوده است. در آخرین نمونه ناظم یکی از مدارس ابتدایی اهواز هنگام زنگ تفریح یک دانش آموز ششم ابتدایی را به شدت کتک زد. دانش‌آموز پس از بازگشت از مدرسه با علائم تورم سینه و گردن و مشکل تنفسی و استفراغ روانه بیمارستان شد. در هفته های اخیر در شهرهای اهواز، گناوه، تهران، کرج و سنندج دانش آموزان بر اثر تنبیه بدنی روانه بیمارستان شدند. خشونت در مدرسه گاهی منجر به قتل می شود. دو ماه پیش در حادثه ای بی سابقه و تاسف بار یک دانش آموز ۱۵ ساله، محسن خشخاشی دبیر فیزیک دبیرستانهای بروجرد را در کلاس درس با چاقو کشت.

این حادثه نیز بحث‌های زیادی در میان معلمان برانگیخت. برخی از معلمان از گستاخی و جسارت دانش آموزان دبیرستانی گلایه می‌کنند و معتقدند که نه تنها حرمت معنوی معلمان در جامعه تنزل پیدا کرده، بلکه معلمان در کلاس درس امنیت ندارند. تعرض اولیا به معلمان هم به گفته برخی معلمان در سالهای اخیر افزایش یافته است.

نکته تاسف بار این است که وزارتخانه و دستگاه اداری بحث آموزش و تربیت را‌‌ رها کرده و دنبال مسایل جانبی و بعضا غیر مرتبط هستند. مهم‌ترین دغدغه وزیر آموزش و پرورش تامین منابع مالی جدید برای اداره مدارس است. در جدید‌ترین تصمیم، قرار است دیوار داخلی و خارجی مدارس را برای درج دیوارنوشته (آگهی) به شرکتهای خصوصی اجاره بدهند.

از سوی دیگر معاونت پرورشی همچنان نقش دفا‌تر جهانگردی را ایفا می‌کند. حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس از اعزام ۷۶۰۰ دانش آموز به عمره مفرده و عتبات عالیات خبر داد و گفت: برای امسال ۲۶۰۰ نفر از دانش آموزان را به عمره مفرده اعزام می‌کنیم. وی همچنین از اعزام ۵ هزار دانش‌آموز همراه خانواده‌هایشان به عتبات عالیات خبر داد. تداوم خشونت در مدارس به قطبی شدن فضا و قرار گرفتن دانش آموز و معلم در برابر هم می انجامد و در ادامه پای اولیا را به مدارس باز می کند و حوادث اسف باری مانند ماجرای خرمشهر تکرار می شود.