روحانی: ایران بر مسأله کاهش نفت غلبه می‌کند

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس

رییس جمهور ایران حسن روحانی روز سه شنبه تصریح کرد که اقتصاد کشورش به گونه ای است که برخلاف عربستان سعودی و کویت که بیش از ایران “متضرر می شوند” می تواند بر کاهش قیمت نفت غلبه کند.

درحالی که قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۵۰ دلار رسیده، ایران و دیگر اعضای سازمان اوپک، مانند ونزوئلا، به انتقاد از سیاست های عربستان سعودی پرداخته اند، ولی ریاض همچنان بر افزایش تولید و کاهش قیمت نفت اصرار می ورزد.

آقای روحانی طی سخنرانی خود در شهر بوشهر در کرانه خلیج فارس اعلام کرد: “کسانی که براساس نقشه درصددند تا با کاهش قیمت نفت به دیگر کشورها ضرر بزنند، باید بدانند که از این اقدام خود پشیمان خواهند شد.”

آقای روحانی در برابر هزاران نفر که در استادیومی در این شهر گرد آمده بودند براین مسأله تأکید کرد که “ایران بخاطر کاهش قیمت نفت تحت فشار قرار نخواهد گرفت” و “براین توطئه غلبه خواهد کرد”.

تهران درخصوص درآمدهای نفتی خود با مشکلاتی روبروست، چرا که بودجه دولتی این کشور طی سال جاری براساس هر بشکه ۱۰۰ دلار تنظیم شده است. بودجه سال آینده این کشور که از اولین روز بهار آغاز می شود، براساس بشکه ای ۷۲ دلار محاسبه شده، ولی درآمدهای نفتی تنها باید ۳۳ درصد از این بودجه را پوشش دهند.

او در ادامه با اشاره به وابستگی شدید دو پادشاهی عربستان سعودی و کویت به درآمدهای نفتی افزود: “اگر ایران از این کاهش قیمت متضرر شود […] مطمئناً دیگر تولیدکنندگان مانند عربستان سعودی و کویت ضرر بیشتری را متحمل خواهند شد.”

ولی ریاض که روزانه ۹ ممیز ۶ میلیون بشکه نفت تولید می کند، دارای ذخایر ارزی قابل توجهی است که میزان آن در حدود ۷۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، در اواخر ماه دسامبر بار دیگر تکرار کرد که سازمان اوپک، حتی اگر قیمت نفت خام به بشکه ای ۲۰ دلار برسد، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

رییس جمهور ایران همچنین به قدرت های جهانی نسبت به تشدید تحریم های اقتصادی به هدف اعمال فشار بر ایران برای امضای توافق نامه اتمی هشدار داد. او گفت: “دوران اعمال تحریم دیگر به سر آمده.”

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز دوشنبه به جمهوریخواهان که از این پس اکثریت کنگره آمریکا را دراختیار دارند توصیه کرد که تا قبل از پایان مذاکرات اتمی که برای اول ژوئیه ۲۰۱۵ تعیین شده، تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب نکنند.

به گفته او، تحریم های جدید باعث “تضعیف” تلاش ها و راهکارهایی خواهد شد که در راستای رسیدن به توافق جامع و نهایی انجام می شود. این درحالی است که مذاکرات اتمی این هفته در ژنو ازسر گرفته خواهد شد.

منبع: اکسپرس، ۱۳ ژانویه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran