اعتراض روزنامه‌نگاران به تحدید مطبوعات

نویسنده

nik3.jpg

 


محبوبه نیک نهاد

بیش از یکصد روزنامه‌نگار در اعتراض به سانسور و تحدید مطبوعات در ایران اطلاعیه‌ای صادر کردند. در این اطلاعیه که با عنوان “اطلاعیه شماره یک جمعی از روزنامه‌نگاران در خصوص محدودیت‌های جدید برای رسانه‌ها” منتشر شده، امضاکنندگان از تهدید مدیران مطبوعات از سوی یک مقام قضایی سخن گفته‌اند که از آنها خواسته تا درباره سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر چیزی ننویسند.

خبرنگار روز از تهران گزارش می‌دهد، اشاره این روزنامه‌نگاران به احضار مدیران چهار روزنامه سراسری چاپ تهران از سوی سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران است. بنا به این گزارش، مرتضوی در این جلسه از مدیران مسئول این چهار روزنامه اصلاح طلب خواسته است از نوشتن حتی یک کلمه درباره این سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر خودداری کنند و آنها را در صورت سرپیچی، تهدید به توقیف کرده است.

بر اساس این گزارش، مرتضوی تعدادی از برگه‌های پرونده این سه دانشجو را که حاوی شنود تماس‌ها و اس‌ام‌اس های ایشان و متن اعترافاتشان بوده، به همراه بریده نشریه‌های مجعول منتسب به این سه دانشجو به مدیران مسئول روزنامه‌ها نشان داده و تصریح کرده که “انتشار این نشریات قطعا کار آنهاست و SMS ها نشان می‌دهد که آنها برای این کار از خارج از کشور خط گرفته‌اند و شما هم اگر کلمه‌ای در دفاع از آنها بنویسید، معلوم می‌شود که همدست آنها هستید و دارید در کار قضایی اخلال می‌کنید و لذا توقیف می‌شوید.”

گفتنی است پس از این جلسه از این چهار روزنامه، مدیران مطبوعات اصلاح طلب به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مرتضوی که به بهانه‌ای بی‌ربط ‌تر حاضر شده روزنامه هم‌میهن را توقیف کند، این تهدید خود را هم عملی خواهد کرد. اعتراض آنها به افراد بانفوذ و مراجع رسمی همچون هیئت منصفه مطبوعات هم به جایی نرسیده است. بدین‌ترتیب تنها یکی از آنها و فقط برای یک روز حاضر شده خبری درباره وضعیت این سه دانشجوی بازداشت شده منتشر کند.

مرتضوی در هفته‌های اخیر جلوی عملی شدن وعده قبلی خود در خصوص رفع توقیف روزنامه هم میهن را نیز گرفت تا نشان دهد که هیچ اراده‌ای برای بهبود وضعیت مطبوعات، در حالی که او هنوز دادستان تهران است، موفق نخواهد بود.

بدین ترتیب روزنامه‌نگاران که جمعیت قابل توجهی از آنان به علت تعطیلی روزنامه‌های هم میهن و شرق و خبرگزاری ایلنا از کار بیکار شده‌اند، با امضای اطلاعیه‌ای خطاب به مسئولان امر گفته‌اند: “سانسور نه، دست از تحدید رسانه‌ها بردارید.”

متن نامه اعتراضی روزنامه‌نگاران

در این نامه آمده است: “رسانه‌های ایران و روزنامه نگاران مستقل ایرانی روزهای سختی را می گذرانند. توقیف و تحدید رسانه‌ها دیری است که خبرنگاران را در امر اطلاع رسانی با مشکل مواجه کرده است. اما آنگونه که از اخبار بر می‌آید در حال حاضر رسانه‌ها با فشارها و محدودیت‌های بیشتر و جدیدی از جانب برخی نهادهای حکومتی مواجه شده‌اند به گونه‌ای که دایره اطلاع رسانی برای آنان تنگ‌ ‌تر از قبل شده است. “

در ادامه این نامه تصریح شده است: “امروز کار به جایی رسیده است که برخی نهادها و مقام‌ها علاوه بر منع مدیران رسانه‌ها در درج و انتشار تحلیل‌ها و نظرات متفاوت از موضع رسمی حاکمیت در خصوص مهم‌ترین موضوعات کشور که به سرنوشت همه مردم ایران مربوط است از آنان می‌خواهند تا از انتشار اخبار مربوط به بازداشت و بازجویی فعالان سیاسی، فرهنگی ، دانشجویی ،‌ کارگری ، زنان و قومی خودداری کنند.”

روزنامه‌نگاران معترض سپس خبر داده‌اند: “در تازه ترین اقدام، اخبار رسیده حکایت از این دارد که اخیراً یکی از مراجع قضایی از مدیران مسوول چند روزنامه خواسته‌اند تا از پوشش اخبار دانشجویی به خصوص سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند خودداری کنند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که پیشتر هم برخی مقام‌ها، مدیران مسوول روزنامه‌ها را وادار به انتشار مطالب وتیترهای سفارشی و جهت‌دار کرده بودند. “

امضا کنندگان در نهایت تصریح کرده‌اند: “ما جمعی از روزنامه‌نگاران ضمن محکوم کردن این اقدام، از مسوولان عالی قضایی می خواهیم فکری به حال این اقدام‌های فرا قانونی کرده و با مسوولانی که روز به روز بیشتر از قبل در جهت تحدید رسانه‌ها گام برمی‌دارند برخورد جدی کنند. بدیهی است در صورت عدم کنترل وضعیت پیش آمده و ادامه روند تحدید رسانه‌ها، در آینده جزئیات روشن و مشخصی از فشارهای وارده و دعوت نهاد‌های فرا قانونی به سانسور را به اطلاع عموم خواهیم رساند.”

فردا، آخرین جلسه دادگاه هم‌میهن

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه هم‌میهن به مدیر مسوولی غلامحسین کرباسچی روز دوشنبه برگزار می‌شود. این در حالی است که در جلسات پیشین دادگاه، 10 مورد اتهامی به غلامحسین کرباسچی، مدیر مسوول این روزنامه تفهیم شده است.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدیرمسئول این روزنامه، روز گذشته به رسانه‌ها گفت: “طی مراجعه صبح امروز (شنبه) به دادسرا مطلع شدم که آخرین جلسه رسیدگی به پرونده هم‌میهن روز دوشنبه برگزار می‌شود.” طباطبایی همچنین در مورد روزنامه شرق گفت: “تاکنون هیچ احضاریه‌ای ابلاغ نشده است.”

چندی پیش عسگراولادی عضو هیئت منصفه مطبوعات از توقیف روزنامه هم میهن انتقاد کرده و گفته بود این روزنامه پس از طی مراحل رسیدگی قضایی می‌تواند منتشر شود. به عقیده عسگراولادی: “عقیده هیات منصفه این است که برخورد با روزنامه توقیف شده هم میهن راهی به جز توقیف داشت و می شد راه های دیگر پیدا کرد که این روزنامه توقیف نشود. به عقیده این هیات روزنامه هم میهن مجرم نیست و جرمی که باعث تعطیلی و توقیف این روزنامه باشد انجام نداده است.”

دادگاه های ایلنا و یاس نو

جلسه رسیدگی به اتهامات «مسعود حیدری» مدیرعامل سابق خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز روز هشتم مهرماه در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسینیان برگزار می‌شود. شاکیان ایلنا در این پرونده، وزارت علوم، ‌نماینده حقوقی دانشگاه امیرکبیر و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها پس از ارسال این پرونده از سوی دادسرای کارکنان دولت و رسانه به شعبه 1083 دادگاه عمومی، قاضی حسینیان هشتم مهرماه را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است. هم‌اکنون خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، با دستور مرجع قضائی فیلتر شده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات محمد نعیمی پور، مدیرمسوول روزنامه توقیف‌شده یاس نو نیز به دلیل عدم‌حضور نیافتن متهم و وکیل او تجدید وقت شد. در ابتدای این جلسه که در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران با تصدی هیات قضائی (شهرابی فراهانی، رحیمی و باقری) و حضور هیات منصفه و نماینده دادستان برگزار شد، شهرابی فراهانی رئیس دادگاه گفت: برخی شکات در جلسه حضور دارند اما متهم و وکیل وی به لحاظ کسالت و بیماری نتوانستند در دادگاه حاضر شوند و طی لایحه‌ای دفاعیاتشان را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: چون قسمت دوم کیفرخواست در مورد اتهامات مدیرمسوول روزنامه یاس نو باقی است و شکایت شاکیان اخذ شده است و دادگاه صرفا جهت اخذ دفاع و آخرین دفاع مدیر مسوول باید تشکیل می‌شد، بنابراین بدون حضور متهم تشکیل جلسه امکان پذیر نیست و ختم جلسه را اعلام می‌کنیم و در وقت دیگری به اتهامات مدیرمسوول رسیدگی خواهیم کرد.