اتهامات امنیتی جدید به مخالفان دولت

نویسنده


aha-1.jpg

 

 

حمید احدی

همزمان با ابراز نگرانی روزنامه کارگزاران از “هجوم به هاشمی در حد بستن دهان و شکستن قلم او” و حمله هواداران دولت به نفر دوم نظام که “ خاکریز ماقبل آخر در نظام جمهوری اسلا‌می و تهدید آشکار کلیت نظام است” و در حالی که در محافل سیاسی تهران گفته می شود جنجال بر سر کتاب خاطرات هاشمی و جمع آوری آن، نوعی سنجش میزان حساسیت نظام نسبت به سرنوشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، محمود احمدی‌نژاد با بهانه قرار دادن پرونده هسته ای بار دیگر مخالفان خود را به دادن خط به بیگانگان متهم کرد و در ضمن بدون اشاره به پرونده حسین موسویان گفت آن ها که به دشمن اطلاعات می دادند نه یک دو نفر که هفت هشت نفر بوده اند.

برخی کارشناسان معتقدند این جملات که از زبان رییس دولت ادا می شود در حقیقت بیان دسته ای از نظامیان است که برای برداشتن گام عملی علیه تیم هاشمی رفسنجانی منتظر یک اجازه ضمنی هستند.

آزمون سخت هاشمی

هاشمی رفسنجانی که اولین جلد خاطرات شش جلدی وی که در زمان دولت احمدی نژاد منتشر شد به مانع برخورده و عملا وزارت ارشاد تاکید کرده که به چاپ بعدی آن اجازه انتشار نمی دهد، دو روز دیگر با آزمون سخت انتخابات ریاست مجلس خبرگان روبه روست که گفته می شود یک گروه از افراد نزدیک به رهبری - که می دانند وصباح یزدی زمینه های لازم را برای رای آوردن ندارد - به جای علی مشکینی، آیت الله واعظ طبسی را پیش کشیده اند تا نه تنها از انتخاب هاشمی رفسنجانی، که از انتخاب هاشمی شاهرودی به این سمت هم جلوگیری کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت دو روز پیش ضمن انتقاد از بی اعتنائی دولت به چشم انداز بیست ساله کشور، با اشاره به اختیاراتی که برای نظارت به برنامه چشم انداز بیست ساله به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شده هشدار داد که قصد دارد برای نظارت بر عملکرد دولت در این زمینه، به طور جدی وارد عرصه شود.

سخنان روز شنبه محمود احمدی نژاد را می توان واکنشی نسبت به هشدار هاشمی خواند. چرا که بعد از اشارات اغراق آمیزی به پیشرفت های هسته ای و پیروز دانستن دولت خود در مبارزه با آمریکا گفت برخی افراد از گروه‌های مدعی که فکر می‌کنند فقط خودشان می‌توانند کشور را اداره کنند آخرین اطلاعات و اخبار را به غربی ها می دادند و می گفتند به ما هر چه بیش تر فشار بیاورند. رییس دولت در این جلسه که در نهاد ریاست جمهوری برپا شده بود نشانی مخالفان خود را چنین داد “افرادی که کار روزنامه‌هایشان هر روز فقط فحاشی است ما سند داریم که تلاش و سازماندهی می‌کردند تا علیه ایران قطعنامه صادر شود و حتی آخرین اخبار و اطلاعات را نیز انتقال می‌دادند و به غربی‌ها می‌گفتند که هر چه بیشتر فشار بیاورید این افراد یک یا دو نفر نبودند بلکه حداقل 8 تا 10 نفر بودند الان چنین افرادی هستند که به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند و پیام می‌دهند که با دولت ایران همکاری نکنید”.

اشاره احمدی نژاد به این فقط یکی دو نفر نبودند به طور مستقیم به زندانی کردن حسین موسویان معاون مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است که حتی بعد از آزادی از زندان وزارت اطلاعات اجازه نداد سر کار خود حاضر شود.

احمدی نژاد این سخنان را که با تشویق حاضران دنبال می شد در مراسم افتتاحیه کنگره ای به عنوان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ایراد کرد که تشکیلات موازی دفتر تحکیم وحدت است و در دوران دولت وی توسط وزارت اطلاعات و وزارت علوم از ترکیب بسیجی ها شکل گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد بدون هیچ اشاره ای به آخرین تهدید اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل گفت می بینید بدون اینکه هیچ امتیازی بدهیم در طول چند سال هسته‌ای شده‌ایم و علیرغم اینکه عده‌ای پروتکل الحاقی را برخلاف قوانین امضا کرده بودند آن نیز کنار گذاشته شد. آنها تصور می‌کردند با هر قطعنامه ملت ایران عقب‌نشینی خواهد کرد، اما پس از هر قطعنامه ملت ایران پیشرفت هسته‌ای دیگری را از خود نشان داد.

تبلیغات و تهدید

این سخنان در حالی ایراد می شد که همان زمان نظام خبررسانی جهانی در صدر اخبار مهم خود واکنش کشورهای غربی را منعکس می کرد که نشان دادند نرمش های جمهوری اسلامی در توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تغییری در فضای مخاصمه و تهدید نداده، و همچنان تاکید کرده اند که جمهوری اسلامی باید غنی سازی را متوقف کند تا هر نوع گفتگو و توافقی معنا داشته باشد.

احمدی نژاد روز قبلش هم پرونده هسته ای را بسته شده اعلام کرده بود که با مخالفت حسین شریعتمداری ثابت قدم ترین حامی دولت در میان مدیران روزنامه ها روبرو شد که در سرمقاله ای با عنوان خوش بین نباشید تاکید کرد که قطعنامه دیگری علیه ایران صادر خواهد شد. این بار احمدی نژاد از به کار افتادن سه هزار سانتریفوژ در مراکز هسته ای سخن گفت تا تاکید کند که کار هسته ای شدن کشور تمام شده است و دنیا با عملی انجام شده روبروست. و گفت هر هفته هم یک مجموعه جدید اضافه می شود. این گفته ها با وجود آن که تلاش می شود با تعهدهای داده شده به اژانس مغایرتی نداشته باشد و در عین حال به سقف سی و چهارهزار سانتریفوژ که قبلا گفته شده بود نزدیک شود، از دیدگاه کارشناسان پیداست که برای تبلیغات داخلی بیان می شود.

در همان زمان که دولت بالاترین حجم تبلیغات را درباره موفقیت های هسته ای خود برگزیده و عملا جائی باقی نگذاشته تا بقیه مقامات کشور هم همین خط را دنبال کنند، هاشمی رفسنجانی با تاکید بر دفاع از حق هسته یی ایران گفت؛ سیاست خارجی ایران باید بتواند از حق هسته یی کشورمان دفاع کند و بر سر حق بایستد. می ایستیم، مقاومت می کنیم و ضررهایش را هم می دهیم، ولی باید به گونه یی عمل کنیم که این به یک مصیبت برای کشورمان تبدیل نشود.

پاسخ احمدی نژاد چنین بود همه ملت برای ما محرم هستند، اما نمی‌توانیم بعضی از حرف‌ها را بزنیم، یک نکته این است که بیش از فشار غربی‌ها در مسئله هسته‌ای ما از عناصر ترسوی داخلی متحمل فشار شدیم همان‌ها که مدعی بودند خیلی می‌فهمند اما مدام سفارش به سازش می‌کردند و تصور می‌کردند اگر کوتاه بیاییم دشمنی غربی‌ها تمام می‌شود. اما این را بگویم اگر ملت ایران ذره‌ای در مسئله هسته‌ای کوتاه می‌آمد چیزی از استقلال ملت ایران باقی نمی‌ماند و اکنون هم در داخل کشور هر کس تصور می‌کند دشمنان می‌توانند بر مومنان حاکم شوند، ایمانشان ضعیف است.

رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فنآوری هسته‌ای ایران گفت: ازنظر ما قضیه تمام شده است و فقط یکی دو کشور بی‌خود سروصدا می‌کنند اما مطمئن باشند به جایی نمی‌رسند ما هم اعلام کرده‌ایم که به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم و آمادگی داریم زیر نظر آژانس به بقیه اعضا کمک کنیم و حتی مامورینشان در ایران آموزش ببینند.