بسیجی ها تابع فرماندهان نیستند

نویسنده
حسین محمدی

» انتخابات در مصاحبه با شکوری راد:

با علی شکوری راد، عضوشورای مرکزی حزب مشارکت و از نمایندگان متحصن مجلس ششم که اکنون ازاعضای ستاد میرحسین موسوی است، درباره انتخابات پیش رو، وضعیت اصلاح طلبان با وجود دو کاندیدا و بحث سلامت انتخابات به گفت و گونشسته ایم. شکوری راد در عین اینکه معتقد است باید برای صیانت از آرا، افراد زیادی را سازمان دهی کرد، اما درباره بحث دخالت بسیج در انتخابات می گوید:  ”بخش اعظم بسیجیان در این انتخابات از سرداران سپاه  دستور نمی گیرند بلکه به سمت موسوی متمایل می شوند. بسیاری از نیروهای کیفی بسیج اکنون از طرفداران مهندس موسوی هستند.”

 

مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات تمام شد. اوضاع کاندیدای شما ـ مهندس موسوی ـ چگونه است؟

ما مهندس موسوی راشانس اول انتخاب می دانیم، اما هنوز تا زمان برگزاری انتخابات مهلتی باقی است و چون آقای موسوی دیر وارد صحنه انتخابات شدند، فرصت باقی مانده برای تبلیغات ایشان مغتنم است. بخصوص آنکه رقیب اصلی ایشان ـ یعنی احمدی نژاد ـ رای ثابتی دارد که بسیار بعید است بتواند میزان آن را افزایش دهد. طبیعتا زمان باقی مانده فرصت خوبی است تا میزان رای آقای موسوی بیشتر شود؛ بخصوص از زمانی که تبلیغات تلویزیونی هم آغاز شود.

 

آقای شکوری راد، اصلاح طلبان و حزب مشارکت از زمانی که تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، مدام بر این مساله تاکید می کردند که باید به اجماع رسید و اشتباه 4 سال پیش نباید تکرار شود؛ اما مدتی است کمتر بر این مساله تاکید می شود. چرا؟

زمانی که آقای خاتمی در صحنه بودند، چون پیش بینی می شد که آقای خاتمی در مرحله اول رای می آورند و مهم هم بود که ایشان رای بالایی داشته باشند، وجود رقبای اصلاح طلب در میان کاندیداها نکته ای مهم بود. یعنی چون اهمیت میزان رای آقای خاتمی در مرحله اول زیاد بود، تعدد کاندیداها موجب نگرانی بود. ضمن اینکه ایشان مایل نبودند با دوستان خود، بخصوص مهندس موسوی وارد رقابت انتخاباتی شوند.

 

درمورد آقای موسوی چطور؟

درباره آقای موسوی، انتظار رأیی که برای آقای خاتمی وجود داشت، وجود ندارد. ضمن اینکه حساسیت میزان رأی هم به آن اندازه نیست. از نظر منطقی هم اگر بنا رابر این بگذاریم که هیچ یک از کاندیداها نمی توانند 50 درصد آرا را به دست بیاورند و انتخابات به مرحله دوم  کشیده می شود، هر کاندیدای اصلاح طلبی به مرحله دوم برود، دیگر کاندیدا از وی حمایت خواهد کرد. اگرهم در مرحله اول تکلیف انتخابات مشخص شود که دیگر مهم نیست رقبا چند نفر وچه کسانی بوده باشند.

 

یعنی تصورنمی کنید حضور هم زمان  موسوی و کروبی، باعث شکستن آرای هردو شود؟

دومساله باعث شده است حساسیتها روی این موضوع کم شود. اول نظرسنجی ها که در نظرسنجی هایی که تا الان منتشر شده، مشخص شده است که اقای کروبی بیشتر رأی آقای احمدی نژآد را می شکند تا رأی آقای موسوی را. به همین دلیل حضور آقای کروبی نمی تواند رأی آقای موسوی را تضعیف کند. ضمن اینکه چون احتمال دارد انتخابات به مرحله دوم کشیده و در  این مرحله  دو قطبی شود، در آن صورت هواداران وضع موجود در یک سمت و خواستاران تغییر در سمت دیگر قرار خواهند گرفت.

 

آقای شکوری راد، الان شما  کدام قشر اجتماعی را به عنوان پایگاه رای هدف قرار داده اید؟

اگر بحث جبهه مشارکت باشد، پایگه رای مشارکت طبقه متوسط شهری است. آقای مهندس موسوی علاوه بر طبقه متوسط شهری، پایگاه اجتماعی روستایی و شهرهای کوچک و طبقات ضعیف را هم دارد. رویکرد گفتمانی ایشان هم عملا متمایل به جذب همین قشر است؛ گروهی که به دلیل ضعف معیشتی از سیاست دور شده اند و نه به دلیل مسایل فکری. آقای موسوی این توجه را دارد که اگر بتوان این آرا را جذب کرد، تعداد آنها بیشتراز کسانی است که با دغدغه فکری درباره انتخابات تصمیم می گیرند.

 

فکر نمی کنید رای طبقه متوسط الان با شعارها وتیم آقای کروبی، بیشتر به سمت ایشان رفته باشد؟

شاید درباره افرادی که با توجه به سخنان تصمیم می گیرند این گونه باشد، اما کسانی که با شناخت تصمیم می گیرند، آقای موسوی، رییس جمهور توانا تری است. هر چند آقای کروبی هم فردی عمل گراست و با افرادی که جذب کرده و برنامه هایی که ارایه داده است، تفاوت های زیادی با کروبی گذشته دارد. اما برای احزاب که عمیق تر به بحث انتخاب کاندیدا نگاه می کنند، این بحث مهم است که نامزد آن ها خود چارچوب های مشخص، پیشینه اجرایی مشخص و برنامه مشخص داشته باشد که بتواند اطمینان لازم را برای اداره یک دولت مدرن توسعه گرا وعدالت خواه بدهد.

 

درباره آقای موسوی، بسیاری این نقد را  وارد می کنند که ایشان عملا گفتمان اصلاح طلبی ندارد و در صحبت هایشان بحثی از مطالبات اصلاح طلبانه نیست. شما تاکنون با ایشان صحبتی کرده اید که بحث مطالبات اصلاح طلبانه را هم مطرح کنند؟

مهندس موسوی فردی است که وقتی عملی را انجام می دهد، پشتوانه ای تئوریک و تصمیم حساب شده ای پشت سر خود دارد. اگر قانون گرایی و دفاع از حقوق ملت را دو عنصر اساسی اصلاح طلبی بدانیم، مهندس موسوی به هر دو پای بنداست و یک اصلاح طلب تمام عیار است. در کنار این ها وی سعی کرده است با مواضعی که اتخاذ می کند، بخشی از جامعه را که دغدغه های خاص خودشان را هم دارند، جذب کند. یعنی بخشی از نیروهای اصولگرا که به قانون تمکین می کنند و به حقوق ملت هم اعتقاد دارند، اما به هرحال در میان اصول گرایان قرار گرفته اند. مهندس موسوی به دنبال آن است تا چتر حمایتی اش بخشی از اصولگرایان را نیز در بر بگیرد. به همین دلیل تفاوت هایی در نوع بیان مطالب دیده می شود. ایشان یک اصلاح طلب تمام عیار است که به اصول هم پای بندند.

 

این اصول چه فرقی با اصول گرایی دارد؟

اصول گرایی ایشان به کل متفاوت با آن چیزی است که امروز در جامعه مطرح می شود. طیف آقای احمدی نژاد اصول گرایی رادر مقابل قانون گرایی قرار داده اند.مهندس موسوی با این اصول گرایی مخالف است. اصول گرایی ایشان یعنی رعایت اخلاق و چارچوب های گفتمانی انقلاب اسلامی که البته آقای خاتمی هم به آن ها پای بند بودند. هر چند شاید از این لفظ  استفاده نمی کردند.

 

از ابتدای روی کار امدن دولت نهم، اصلاح طلبان بحث های زیادی درباره سلامت انتخابات مطرح کرده اند. تاکنون کاری در این زمینه انجام داده اید؟ با توجه به اینکه از الان بحث هایی به طور رسمی درباره دخالت بخشی از بسیج در انتخابات مطرح می شود، نگران سلامت انتخابات نیستید؟

بحث صیانت از آرا و سلامت انتخابات چند بخش دارد. اول نظارت قانونی در هنگام اخذ رای در روز انتخابات است که نیاز به سازمان دهی 50هزار نیرو دارد که  بر سر صندوقها حاضر باشند وتحولات آنها را گزارش دهند.اما بخشی که مربوط به رفتار بسیج یا سازمان های دولتی است که برای یک نامزد خاص تبلیغ کنند، هر چند به اندازه تخلف در پای صندوق های رای قابل رهگیری نیست، اما باید با دیدبانی وآگاهی رسانی به جامعه، از آن جلوگیری کرد. اما یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن هم این است که در این انتخابات بسیاری از نیروهای بسیج گوش به فرمان فرماندهان خود نیستند. چرا که بسیاری از نیروهای بسیج و حتی سپاه نسبت به مهندس موسوی سمپاتی دارند. اگر نیروهای بسیج آزاد باشند که خارج از چارچوب سازمانی خود کار سیاسی انجام دهند، اغلب به سمت مهندس موسوی گرایش پیدا می کنند و بسیاری از نیروهای کیفی بسیج به این سمت خواهندآمد.