تهدیدهای وزیر علوم در آستانه سال تحصیلی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دانشگاه مخالف فرهنگ بسیجی، با خاک یکسان می شود

در حالی که رییس سازمان سنجش، وجود دانشجویان ستاره دار را منکر شده و اعلام کرده “به خاطر فعالیت سیاسی داوطلبی از ثبت نام منع نمی شود مگر اینکه حرکتهای خلاف قانون انجام داده باشد که بر اساس تصمیم مراجع ذیربط مشخص می شود”، وزیر علوم خواستار حاکمیت “فرهنگ بسیجی” دردانشگاه شده و گفته است:“اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاسهای درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود و… اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند.”

وی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه “دشمن دانشجویان را در دایره قرمز قرار داده و مشخص کرده اند” گفت: “مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است. نباید این واقعیت را دست کم بگیریم. لذا معلمان نسبت به هشدارهای رهبری معظم انقلاب وظیفه‌ای دارند یعنی نمی توانند وظیفه خود را به حضور صرف در کلاس درس دادن بسنده کنند. مگر می‌شود ماه محرم برسد و استادی بدون گفتن یا اباعبدالله سر کلاس حاضر شود. وقتی می گوییم دغدغه دین داریم نمی‌توانیم علم و دین را از هم جدا بدانیم.”

وزیر علوم همچنین با اشاره به نظرات رهبر جمهوری اسلامی درباره دانشگاه ها، اظهار داشت: “اساتید دانشگاهها در یکسال گذشته نشان دادند که علیرغم نقشه های زیاد دشمنان اما پوزه دشمن را به خاک مالیدند و در کنار مردم هوشیاری خود را نشان دادند. ما عهد بسته ایم در دانشگاههایمان در مسیر ولایت حرکت کنیم یعنی وقتی حضرت آقا فرمایشی را مطرح کردند و صددرصد مخالف نظرمان بود سمعا و طاعتا در عمل بپذیریم.”

دانشگاه بابل: پایان اعتصاب غذای دانشجوی زندانی

اما وقتی وزیر علوم در تهران در حال شاخ و شانه کشیدن برای دانشجویان بود، نیما نحوی، از جمله دانشجویان دربند دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، به دنبال موافقت با انتقال خود به یکی از زندانهای تهران، اعتصاب غذای خود را شکست.

وی که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام دستگیر شده، از سوی دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۱ سال محرومیت از تحصیل محکوم گشته است.

این فعال دانشجوئی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده است، به دلیل عدم موافقت با درخواست انتقال وی به یکی از زندان های شهر محل سکونت خود در تهران از روز دوشنبه هفته قبل دست به اعتصاب غذا زده بود. وی که پیش از این از بند ویژه زندان متی کلا به بند قاتلین و مجرمین خطرناک منتقل شده بود، به دلیل عدم موافقت با درخواست عفو مشروط خود، در خواست انتقال به یکی از زندان های محل سکونت خود را کرده بود که دادگستری شهرستان بابل تحت فشار نیروهای امنیتی و اطلاعتی این استان با این درخواست مخالفت می کردند.

پیش از این برخی از فعالان دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل، با صدور بیانیه ای ضمن هشدار نسبت به وضعیت این دانشجوی دربند، اعلام کرده بودند: “چند روزی است که از اعتصاب غذای دوست در بندمان، نیما نحوی می‌گذرد. کسی که ماه‌هاست در زندان متی کلای بابل دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. اخبار رسیده از وضعیت نیما، باعث شد زبان بگشاییم و در قبال صبری که خانواده‌اش از ما انتظار داشتند، شرمسار گردیم. نیما نحوی، دانشجوی زندانی دربند استان مازندران، بیش از یک ماه است که در بند ویژه‌ی زندان متی کلا تنهاست. آیا سلول انفرادی تنها به دلیل اندازه‌ی آن به این نام شهره است و یا قطع ارتباط زندانیان با محیط خارج و شکنجه‌ی روحی حاصل از آن دلیل اصلی این نام گذاری است؟  بیش از یک ماه است که نیما نحوی، با درد و رنج تنهایی و نداشتن هم صحبت دست و پنجه نرم می‌کند. حال آنکه شنیده ها حاکی از آن است که چند روزی است که او را به بند قاتلین و مجرمین خطرناک منتقل کرده‌اند. آیا دانشجویی که چند روز است از اعتصاب غذای او می‌گذرد، قدرت و توان جسمی و روحی مقابله با خطرات ناشی از این افراد را خواهد داشت؟ آیا ما مصاحبه‌ی ایمان صدیقی دیگر دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی که در همین زندان بود را فراموش کرده‌ایم؟ مگر نه اینکه این متی کلا، همان متی کلاست؟ مگر این زندان، همان زندانی نیست که پای زندانیان را به هم می‌بندند تا بتوانند یکی از آنها را مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار دهند؟”

 

مشهد: جلوگیری از برنامه شب های قدر

ودر مشهد در حالی که قرار بود در شب های قدر مراسم سخنرانی توسط دانشجویان دانشگاه برگزار شود، با حضورنیروهای امنیتی و انتظامی اجازه برگزاری این مراسم به دانشجویان داده نشد. قرار بود این مراسم با حضور و سخنرانی علی طهماسبی، احمد قابل و رضا علیجانی برگزار شود.

به گزارش دانشجونیوز، این برنامه ها قرار بود توسط دانشجویان و در منزل شخصی حسین فرزین، از فرماندهان سابق سپاه  و معاون سابق فرهنگی شهرداری مشهد برگزار شود، اما نیروهای امنیتی با حضور در مقابل منزل این فرد، اجازه برگزاری این مراسم را ندادند. ضمن اینکه قبل از آغاز مراسم نیز چندین بار با برقراری تماس تلفنی، خواهان لغو این مراسم شده بودند.

این در حالی است که این مراسم پیش از این و در سالهای گذشته توسط انجمن های اسلامی دانشجویان شرق کشور در مشهد وبدون هیچ مشکلی برگزار شده بود.