ابلاغ طرح برخورد با بدحجابی به دانشگاه ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شانزده سال و نیم حبس برای اعضای دفتر تحکیم

همزمان با صدور احکام بدوی بهاره هدایت و میلاد اسدی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که ماه هاست در بازداشت به سر می برند، طرح برخورد با بدحجابی در دانشگاه ها هم به مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد.

بر اساس این احکام میلاد اسدی، دانشجوی دانشکاه خواجه نصیر به اتهام  اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به 7 سال زندان و بهاره هدایت به 9 سال و نیم حبس محکوم شده اند.

 

دانشگاه پلی تکنیک؛ یک سال حبس برای محمدیوسف رشیدی

محمد یوسف رشیدی، فعال دانشجویی پلی تکنیک در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه محاکمه محمد یوسف رشیدی در روز 12 اردیبهشت در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد. اتهام یوسف رشیدی در دادگاه فعالیت تبلیغی علیه نظام ذکر شده بود.

این دانشجو در 24 اسفند پس از تحمل 108 روز حبس، به قید وثیقه 50 میلیونی از زندان اوین آزاد شد.

یوسف رشیدی پیشتر به دلیل فعالیت های دانشجویی اش در دانشگاه امیرکبیر به مدت 5 ترم از تحصیل محروم بود و با احتساب ترم جاری (که در ابتدای آن در زندان گذراند) 3 سال است که موفق به اخذ واحدهای درسی خود نشده است.

پیش از این برخی سایت ها خبر از آن داده بودند که این فعال دانشجویی به دلیل بالا بردن پلاکاردی در اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک با مضمون “رییس جمهور فاشیست، پلی تکنیک جای تو نیست” به اعدام محکوم شده است.

 

دانشگاه علامه؛ حبس و شلاق برای یک دانشجو

علیرضا عزآباد، از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این دانشجوی کارشناسی آمار دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در روز ۲۰ بهمن بازداشت شد و به اتهام اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق شرکت در “اغتشاشات”، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تحت محاکمه قرار گرفت.

به گزارش سایت زندانیان سبز، عز آباد که با قرار کفالت از زندان آزاد شده است، نسبت به حکم صادره اعتراض کرده است. یکی از نزدیکان این دانشجو گفت: “دانشگاه نیز او را دو ترم از تحصیل محکوم کرده است.”

به گفته وی عزآباد را از طریق عکس‌های مربوط به اعتراضات مردمی در روز عاشورا شناسایی و بازداشت کرده بودند.

 

دانشگاه فردوسی مشهد؛ بازداشت یک دانشجو

زهرا شمس، دانشجوی رشته ی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، 16 اردیبهشت ماه در منزل پدری اش در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از گذشت سیزده روز که از بازداشت این دانشجوی 21 ساله ی دانشگاه فردوسی مشهد می گذرد، با وجودی که وی تا به حال فعالیت سیاسی نداشته، هیچ توضیحی درباره ی علت دستگیری وی از سوی مسئولین مربوطه داده نشده است.

زهرا شمس در طی این مدت تنها موفق به برقراری دو تماس کوتاه تلفنی از زندان شده و از هرگونه حق ملاقات و داشتن وکیل محروم بوده است. گفتنی است وی خواهر فاطمه شمس، همسر محمدرضا جلایی پور است و به عقیده ی نزدیکان خانم شمس این دستگیری نوعی گروکشی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن اطرافیان ایشان است.

 

دانشگاه علامه؛ تفکیک جنسیتی در دانشگاه

حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین نامه برخورد با بدحجابی را به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد؛محتوای ابلاغیه ناظر بر اهمیت بحث رعایت حجاب و عفاف در دانشگاهها و در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

داوود رنجبران، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه ممکن است تعداد بسیار محدودی در دانشگاهها باشند که حتی تذکرات مستمر درباره حجاب را نیز نپذیرند در گفتگو با مهر گفته است “با این افراد باید از طریق ظرفیت های قانونی و ابزارهای سلبی مانند حراست و کمیته انضباطی برخورد شود و حراست و کمیته های انضباطی دانشگاهها به عنوان مجموعه هایی که وظیفه دارند باید بدون مسامحه کار خود را انجام دهند.”

پیش از این علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود که: “دولت باید در مبادی ورودی دانشگاهها از ورود دانشجویان بد حجاب جلوگیری کند. دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاهها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود.”