توقیف روزنامه به دلیل شوخی با احمدی نژاد

نویسنده

» مقاله گاردین در باره توقیف دو نشریه در ایران

سعید کمالی دهقان

روزنامه شهروند پس از چاپ عکس دیجیتالی از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و اسفندیار رحیم مشایی، معاون وی توقیف شد.

عکس شبیه نقاشی های قرن شانزدهم در مینیاتورهای ایرانی تهیه شده است. مرشدی که در طرف راست تصویر دیده می شود در حال موعظه است و بقیه با حالتی مشابه مریدان  جلو او صف کشیده اند و مشغول گوش کردن هستند.

ولی یک جای کار ایراد دارد. با نگاهی دوباره معلوم می شود که شخصیت های تصویر شده چهره های امروزی ایران هستند. مرشد، کسی جز مشاور امین احمدی نژاد، یعنی اسفندیار رحیم مشایی نیست. و طنز موضوع در آنجاست که مشایی رئیس جمهور را در میان سایر پیروان خود نشانده است.

این تصویر یک ماه پیش بر روی جلد مجله شهروند امروز چاپ و منتشر شد. ولی به نظر می رسد مقامات رژیم ایران اکنون از آن ناراحت شده اند و گفته می شود که این تصویر علت توقیف مجله در روز دوشنبه بوده است.

شهروند امروز، قبلا با عناوین دیگر و به دنبال ناآرامی های پس از انتخابات 2009 هم توقیف ولی دوباره انتشار آن از سر گرفته شده بود. یکی دیگر از نشریات ایران به نام روزگار نیز روز دوشنبه توقیف شد.

این امر نشان دهنده نگرانی محافظه کاران ایران از نفوذ سیاسی فزاینده مشایی است. حامیان آیت الله علی خامنه ای معتقدند مشایی تلاش می کند قدرت روحانیون ایران را زیر سئوال ببرد.

مخالفین مشایی که خواهان فضای باز فرهنگی هستند، می گویند او رئیس جمهور را در زیر طلسم خود دارد و تیم او را به عناوین مختلف از فساد گرفته تا جادوگری متهم کرده اند. برخی از متحدین نزدیک مشایی هم دستگیر شده اند.

حمایت بی چون و چرای احمدی نژاد از مشایی نه تنها محافظه کاران، بلکه خامنه ای را هم به ستوه آورده است. در شش ماه گذشته  جنگ قدرتی میان احمدی نژاد و خامنه ای بوجود آمده که گفته می شود عمدتا ناشی از نفوذ مشایی است.

تحلیلگران می گویند احمدی نژاد، مشایی را برای جانشینی خود در انتخابات ریاست جمهوری، که دو سال دیگر برگزار می شود، در  نظر گرفته است.

مخالفین دولت ایران معتقدند احمدی نژاد با تاکید بر مشایی و نظرات نسبتا لیبرال او در حال رای جمع کردن و تلاش برای حفظ قدرت خود است. تحلیگران می گویند احمدی نژاد چشم به دوران پس از مرگ خامنه ای دوخته است.

رژیم تهران ظاهرا در چند هفته اخیر فضای بیشتری به روزنامه های مخالفت داده بود تا بازار انتخابات مجلس را گرم کند. ولی ظاهرا شهروند امروز و روزگار از حد مورد انتظار فراتر رفته اند.

در تصویر منتشر شده، مشایی در لباس های دوران قاجار نشان داده شده که حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی نژاد، به صورت جوان خوش قیافه ای در کنار او قرار گرفته است. وبلاگ های ایرانی، همچنین شوخی هایی در مورد رابطه احساساتی میان احمدی نژاد و مشایی منتشر کرده اند.

گفته می شود  نشریه روزگار در صدد انتشار مصاحبه ای با یک تحلیلگر سیاسی بنام مراد ثقفی بوده  که در آن به ناآرامی های پس از انتخابات سال 2009 اشاره شده است.

به گزارش گزارشگران بدون مرز و کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، ایران یکی از بزرگترین زندان های روزنامه نگاران به شمار می آید.

منبع: گاردین – 6 سپتامبر2011