محمدباقر قالیباف؛ کاندیدای بالقوه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد:

سخنگوی شهرداری تهران ضمن تکذیب اخبار منتشرشده درباره استعفای قریب الوقوع محمدباقر قالیباف از شهرداری پایتخت، گفت که شهردار تهران یک “کاندیدای بالقوه” انتخابات آینده ریاست جمهوری است. محمدهادی ایازی در عین حال که گفت “معلوم نیست” قالیباف در انتخابات نامزد بشود یا نه، تأکید کرد که او “با اقتدار” کار خودش را دنبال می کند.

محمود احمدی نژاد هم که پیش از قالیباف شهردار تهران بود، از استدلال مشابهی برای خودداری از حضور در جلسات شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در سال ۱۳۸۴ برای تعیین نامزد واحد همه اصولگرایان به منظور شرکت در انتخابات نهم ریاست جمهوری استفاده کرد.

او در آن هنگام در نامه ای نوشت که به علت “ادامه خدمت رسانی پرقدرت” در سمت شهردار تهران، فرصتی برای حضور در جلسات شورای هماهنگی ندارد. احمدی نژاد در نهایت بر خلاف پیش بینی ها آن انتخابات را در حضور رقبای پرقدرتی همچون قالیباف بُرد.

سخنگوی محمدباقر قالیباف که پس از احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، دیروز به سایت کلمه گفت که با قالیباف صحبت کرده و حتی “احتمال استعفای” وی از شهرداری هم وجود ندارد.

ایازی انتشار شایعه استعفای قالیباف را “ناملایمات” دانست و گفت که او چه در نیروی انتظامی و چه در شهرداری تهران با این ناملایمات مواجه بوده ولی بحث استعفایش را مطرح نکرده است.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: “در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و یکی از افرادی که به عنوان کاندیدای بالقوه از ایشان یاد می شود آقای قالیباف است.”

او گفت که “از این زاویه” می توان دلیل “شایعه سازی ها” را پیدا کرد.

مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران نیز در گفت و گو با فارس، این خبر را تکذیب کرد و آن را یک “شوخی رسانه ای” دانست.

 

استعفا با هدف انتخابات

خبری که واکنش سخنگو، روابط عمومی شهرداری تهران و برخی از نمایندگان مجلس نزدیک به محمدباقر قالیباف را به دنبال داشته، توسط سایت پارسینه منتشر شده بود که از آن به عنوان یکی از سایت های نزدیک به شهردار تهران یاد می شود.

این سایت در خبر خود نوشته بود که قالیباف تا پایان آبان ماه سال جاری و با هدف “آغاز فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری” از سمت خود استعفا خواهد داد.

این سایت حتی تکلیف جانشین قالیباف در شهرداری را نیز مشخص کرده و افزوده بود که عیسی شریفی، قائم مقام کنونی وی به جای قالیباف منصوب می شود.

انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری قرار است ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود.

نام بردن از محمدباقر قالیباف به عنوان “کاندیدای بالقوه” انتخابات توسط سخنگوی شهرداری تهران در حالی صورت می گیرد که محمدنبی رودکی مشاور قالیباف، چندی پیش از قطعی شدن ‌حضور او در انتخابات خبر داده بود.

روابط عمومی شهرداری تهران، ‌این اظهارات را نیز بر مبنای “نظرات و علاقه‌مندی‌های شخصی مشاور شهرداری در امر پدافند غیرعامل” عنوان کرده بود.

محمدباقر قالیباف که پیش از این یک بار در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، کاندیدای بخش هایی از اصولگرایان بود، یکی از افرادی است که رسانه های داخل کشور علاقه زیادی به انتشار اخبار و گزارش های مربوط به وی و بخصوص کاندیداتوری او در انتخابات دارند.

در ماه های اخیر نیز اخباری درباره آغاز به کار ستادهای انتخاباتی قالیباف در سراسر کشور در رسانه ها منتشر شده است.

حتی روزنامه ملت ما نزدیک به محسن رضایی، یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات سال آینده، از انتخاب رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در “نشست تفریحی انتخاباتی اردوگاه باهنر” در شمال تهران خبر داده بود.

سایت خبرگزاری دانشجو نزدیک به سازمان بسیج دانشجویی ‌نیز نوشته بود که ‌ستادهای انتخاباتی قالیباف مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و ایازی و یعقوبی، از نزدیکان شهردار تهران اکنون به عنوان مسئولان این ستادها مشغول برنامه‌ریزی و سازماندهی نیروها هستند.

این سایت همچنین از شروع فعالیت ستادهای انتخاباتی قالیباف در سایر استان‌ها خبر داد‌ه و افزوده بود: ‌”به نظر می‌رسد بخش اعظم کار تبلیغاتی پیش از موعد، به دلیل حساسیت کمتر روی سایر استان‌ها، با جدیت بیشتری پیگیری شود.”

هفته‌نامه شما وابسته به حزب مؤتلفه اسلامی هم در ستون اخبار ویژه خود نوشت: “گفته می‌شود ‌به تازگی جلسه ای با حضور ۴۰۰ نفر از سراسر کشور از جمله تعدادی از شهرداران دیگر شهرها برگزار شده و صحنه‌گردان این مراسم الیاس قالیباف بوده که سبب شده ‌این مراسم از سوی برخی به عنوان نقطه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف تلقی شود.”

الیاس قالیباف، پسر محمدباقر قالیباف است.

 

ناکامی در گذشته؛ امید به آینده

قالیباف که تبلیغات پرحجمی را در انتخابات سال ۱۳۸۴ انجام داده بود، موفق شد کمی بیش از ۴ میلیون رای در دور اول انتخابات به دست آورد و نفر چهارم شد.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، حزبی سیاسی که توسط فرماندهان ارشد و میانی سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و واحد قدس این نهاد تشکیل شده، اصلیترین حامی او در آن انتخابات بود.

گزارش‌ها و تحلیل‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده که از قالیباف به عنوان کاندیدای مدنظر رهبر جمهوری اسلامی در آن انتخابات نام برده‌اند که در واپسین روزهای منتهی به انتخابات، به دلایل نامشخصی محمود احمدی‌نژاد جایگزین او شد و توانست با حمایت نیروهای وفادار به آیت الله خامنه‌ای مانند بسیج به ریاست جمهوری برسد.

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هم نام قالیباف به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح بود که این اتفاق رخ نداد.

او در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران توسط آیت الله خامنه‌ای منصوب شد. نخستین حضور قالیباف در صحنه‌های سیاسی به نامه مشهوری که او همراه با تعدادی دیگر از فرماندهان ارشد سپاه به محمد خاتمی در جریان اتفاقات تیرماه ۱۳۷۸ نوشتند، مربوط می شود که در آن نامه خاتمی تهدید شده بود در صورت مقابله نکردن با “آشوب ها”، سپاه وارد عمل می شود.

وی مدتی بعد به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد و عملکرد بعدی او در این نهاد و همچنین شهرداری تهران، از وی چهره ای میانه رو در میان نیروهای سیاسی درون جناح اصولگرا ترسیم کرده تا جایی که حتی بخش هایی از اصلاح طلبان نیز از کاندیداتوری وی در انتخابات حمایت می کنند.

به عنوان مثال صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر گفته: “خدمتی که قالیباف می‌تواند برای امیال و آرزوهای اصلاح‌طلبان انجام بدهد، در چهار سال ریاست جمهوری‌اش از تیر ماه ۹۲ به بعد، یک‌دهم و یک‌صدمش را یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب نمی‌تواند انجام بدهد.”

 محمود احمدی نژاد و حامیان آن، بخصوص رسانه های نزدیک به دولت اما بیشترین ضدیت و مخالفت را با موضوع نامزدی احتمالی قالیباف در انتخابات آینده دارند.

این رسانه ها در چند سال گذشته اخبار و گزارش های مختلفی علیه شهردار تهران که بیم دارند رقیبی قدرتمند در برابر کاندیدای مدنظر دولت در انتخابات سال آینده باشد، منتشر کرده اند.

از جمله سایت شبکه ایران، متعلق به روزنامه ارگان دولت نوشته که محتوای یک فایل صوتی منتصب به قالیباف که در آن علیه دولت و احمدی نژاد صحبت شده، “به قدری شنیع و زشت” است که در صورت “محروم شدن قالیباف از کلیه مناصبش و برباد رفتن آرزوی او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کمترین تبعات آن خواهد بود.”

قالیباف در این فایل صوتی که گویا جلسه محرمانه ای با تعدادی از نزدیکانش بوده، می گوید: “احمدی نژاد را آدم سالم و صادقی در کار نمی دونم، انقلابی هم نمی شناسمش، راستگو هم در کارش نمی شناسم، سرباز ولایت هم نمی دونمش… احمدی نژاد حتی یک روز سابقه قبل از انقلاب نداره، حتی یک سیلی در راه انقلاب نخورده، اگر بوده بیاد بگه. احمدی نژاد اگر یک روز در جبهه بود تا حالا هزار بار گفته بود.”

در این نوار اسفندیار رحیم مشایی “منافق” (عضو یا هوادار سازمان مجاهدین خلق) معرفی می‌شود که بعدها بازجو شده و با همسر فعلیش که او نیز “منافق” بوده در زندان آشنا شده است.

اتهاماتی هم علیه برخی دیگر از اطرافیان و مسوولان دولت احمدی‌نژاد عنوان و گفته می‌شود که “اگر نبود دفاع‌های مقام معظم رهبری از دولت، تاحالا بارها مجلس طرح عدم کفایت احمدی نژاد را وسط آورده بود.”

به دنبال انتشار این فایل صوتی، هیات دولت محمود احمدی نژاد به طور رسمی از قالیباف شکایت کرد. حالا وکیل دولت با انتقاد از قوه قضائیه می گوید که سه سال است به این شکایت رسمی دولت علیه شهردار تهران رسیدگی نمی شود.