قذافی را بشار اسد به غربی ها فروخت

نویسنده
مهناز ملکوتی

» بازار خرید و فروش دیکتاتورها

در حالی که بشار اسد رییس جمهور سوریه به کمک دستگاه نظامی خود مشغول بمباران شهرها و مناطق مختلف این کشور به دلیل اعتراض های مردمی است، رسانه های جهان از نقش وی در پیدا کردن دیکتار سابق لیبی و همکاری وی با دستگاه اطلاعاتی فرانسه خبر داده اند تا مواضع نزدیک ترین متحد جمهوری اسلامی بیشتر روشن شود.

آنطور که روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن گزارش داده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نقشی کلیدی در دستگیری معمر قذافی، رهبر سابق لیبی ایفا کرده است. این روزنامه با اشاره به سخنان رامی العبیدی، مقام ارشد سابق سرویس اطلاعاتی لیبی این مطلب را گزارش کرده است. به گفته وی، دولت سوریه شماره تلفن ماهواره ای قذافی را به سرویس اطلاعاتی فرانسه داد و موجب شناسایی محل اختفای وی شد.

پیش از این نیز روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا از قول رامی العبیدی فاش کرده بود گلوله‌ای که معمر قذافی را در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ کشت از سوی یک عضو سازمان اطلاعات فرانسه شلیک شده است که در تیپ انقلابی نفوذ کرده بود.

محمود جبرئیل، نخست وزیر سابق دولت انتقالی شورای ملی انتقالی لیبی در مصاحبه با تلویزیون رویای مصر، مستقر در قاهره گفته بود: “یک عامل خارجی برای کشتن قذافی در تیپ انقلابی نفوذ کرده بود.”

اگر چه تاکنون نامی از بشار اسد در جریان اعتراض های لیبی آورده نشده اما افشای نقش رییس جمهور فعلی سوریه که کشورش دچار جنگ داخلی فرسایشی شده، ابعاد قتل دیکتاتور سابق لیبی و انگیزه آن را روشن تر می کند.

بشار اسد شماره تلفن قذافی را در زمانی به اطلاع پاریس رساند که توجه جامعه بین المللی از لیبی بر خشونت در سوریه متمرکز شد. روزنامه کوریره دلا سرا به اظهارات رامی العبیدی عضو شورای سابق ملی لیبی استناد کرده است که به موجب آن قذافی تلاش کرده بود با نزدیکترین افراد خود که با همکاری رژیم سوریه به این کشور پناهنده شده بودند تماس برقرار کند.

وی پس از برقراری تماس، شماره تلفن همراه قذافی را به سرویس امنیت فرانسه داد و در مقابل پاریس تعهد داد از فشارهای بین المللی علیه سوریه بکاهد.

همچنین روزنامه “لو پاریزین”، در گزارشی اعلام کرده دیکتاتور پیشین لیبی نه توسط انقلابیون این کشور که توسط یک مامور اطلاعاتی فرانسوی کشته شده است.

رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بودند که “دستگاه اطلاعاتی الجزایر مخفیگاه قذافی را پس از مکالمات تلفنی وی شناسایی کرد و معلوم شد که قذافی در منطقه بنی ولید در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب طرابلس است.”

سایت ویکی‌لیکس اما در خبری ادعا کرده بود که معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی پیش از آنکه به دست انقلابیون کشته شود، در تلاش بوده تا بتواند موافقت مسئولان الجزایر را برای پناهندگی در این کشور جلب کند.

افشای پشت پرده قتل قذافی که نتیجه همکاری بشار اسد، متحد اصلی جمهوری اسلامی با دستگاه های اطلاعاتی غرب است اما بار دیگر ادعای مقامات حکومتی در خصوص پروژه “بیداری اسلامی” در منطقه خاورمیانه را در معرض بازخوانی قرار داده است.

آیت الله خامنه ای در تریبون های مختلف سعی در القای واژه “بیداری اسلامی” به انقلاب های مردم خاورمیانه در کشورهای مصر، تونس، لیبی، یمن، بحرین و… منهای سوریه دارد. این در حالی است که رسانه های جهان از این اعتراض ها با “بهار عربی” نام می برند. رهبر جمهوری اسلامی حتی در بحبوحه انقلاب مصر، در تاریخ ۱۵ بهمن سال ۸۹ در حالی که ایران همچنان درگیر اعتراض‌های مردمی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود با ایراد خطبه‌ای به زبان عربی، اعتراضات مردم کشورهای عربی را به ادامه انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نسبت داده بود.

نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی نیز با ارسال نامه های محرمانه به رسانه های داخلی تاکیده کرده بودند ضمن خودداری از پرداختن به موضوع سوریه، روی سوژه بیداری اسلامی که سراسر خاورمیانه را در بر گرفته تاکید کنند.

به اعتقاد رهبری جمهوری اسلامی همه اعتراض های مردم منطقه به دلیل وابستگی حکومت های آنها به غرب صورت گرفته به جز سوریه که جنگ داخلی آن خواست اسراییل و آمریکا است.

 علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “اولین شخصیتی که در جهان موضوع بیداری اسلامی را مطرح کرد مقام معظم رهبری بود و امروز به برکت اسلام و به برکت یک رهبری آگاه، با اقتدار و واحد، جمهوری اسلامی تنها کشوری است که حرفش را مستقل می زند. بیداری اسلامی و تحول ایجاد شده در کشورها بهار عربی نیست و این موجب اتحاد بیشتر مسلمانان خواهد شد.”

با این حال نتیجه انقلاب های عربی پس از مستقر شدن دولت های آنها نشان داد که این کشورها تمایل چندانی به همراهی با سیاست های بین المللی جمهوری اسلامی ندارند.در همین راستا محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران خواستار دخالت فوری نهادهای بین المللی در مساله سوریه شد.

سوریه از دیرباز متحد جدی جمهوری اسلامی بوده و پس از جنگ عراق هم در حمایت های لجستیکی به حزب الله لبنان نقش قابل ملاحظه ای داشته است. فرمانده سپاه پاسداران نیز چندی پیش حضور نیروهای نظامی سپاه در خاک سوریه را تایید کرده بود.

به گفته آیت الله خامنه ای “جمهوری اسلامی قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است. جمهوری اسلامی از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.”

نقش داشتن بشار اسد در ماجرای قتل قذافی از طریق لو دادن شماره تلفن ماهواره ای او این پرسش را در ذهن ناظران ایجاد کرده که با وخیم شدن وضعیت سوریه و کشته شدن حدود ۲۰ هزار نفر از مردم این کشور، چه کسی شماره بشار اسد را به نیروهای اطلاعاتی غربی خواهد داد.