بیماران هم باید در زندان بمانند

نویسنده
نادر کرمی ـ شیرین کریمی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در حالی‌که بسیاری از زندانیان سیاسی نیاز به درمان پزشکی دارند و بودن آن‌ها در زندان، خطرات جدی جانی در بر دارد، مسئولین امنیتی و قضایی از آزادی و یا درمان آنان خودداری می‌کنند. ابراهیم یزدی، بهزاد نبوی، محمد ملکی، عمادالدین باقی، منصور اسانلو و عباس خرسندی از این جمله اند که مسئولین همچنان بر زندانی بودن آن‌ها اصرار دارند. این در حالیست که دستکم 8 وکیل هم به جمع زندانیان افزوده شده اند که در میان آنان، وضعیت فروغ میرزایی، نگران کننده گزارش شده است.

 

جان یزدی در خطر است

وضعیت دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی که از هفتم دی‌ ماه بازداشت شده و در زندان اوین به سر می‌برد، نگران کننده گزارش شده است.  به گزارش سایت‌های خبری، دکتر ابراهیم یزدی اوائل هفته گذشته با سر و وضع بسیار آشفته‌ای در دادگاه انقلاب در لباس زندان دیده شده است؛او برای تمدید قرار بازداشت به دادگاه اعزام شده بود.  پیش‌تر  از خانواده‌ی وی خواسته بودند دارو‌هایش رابه زندان ببرند.

دکتر یزدی که از بیماری‌های متعددی رنج می برد، دو سال قبل جهت شیمی درمانی به خارج از کشور عزیمت کرد و چند ماه قبل نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت. دکتر یزدی یکی از 13 زندانی عضو نهضت آزادی ایران است که بعد از حوادث روز عاشورا به منظور تعلیق فعالیت‌های این حزب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ابراهیم یزدی که 79 سال سن دارد و مسن‌ترین زندانی سیاسی ایران است، در خرداد ماه نیز در حالی که  روی تخت بیمارستان بود، به مدت 72 ساعت بازداشت شد.

 

نگرانی از سلامتی جهانبخش خانجانی

جهانبخش خانجانی دیگر زندانی ای است که در مورد سلامت جسمانی وی نگرانی جدی وجود دارد. این عضو شاخص حزب کارگزاران که 24 خرداد ماه و در پی اولین موج بازداشت‌های پس انتخابات بازداشت شد، در حالی هفتمین ماه «بازداشت موقت» خود را سپری می‌کند که به بیماری‌های قلب و اعصاب مبتلاست.

دادگاه جهانبخش خانجانی روز 19 دی برگزار شد، اما حکم وی هنوز صادر نشده است. مدتی پیش بازپرس پرونده برای وی وثیقه 200 میلیونی صادر کرد که همچنان مجوز تبدیل آن صادر نشده است.

 

برگزاری دادگاه متهمان به محاربه

در حالی‌که امروز صبح بسیاری از خانواده‌های زندانیان بازداشت شده در حوادث عاشورا و بعد از آن در مقابل دادستانی تهران تجمعی اعتراضی برگزار کرده بودند، دادگاه دو تن از متهمان به محاربه که گفته می شود در روز عاشورا بازداشت شده‌اند، برگزار شد.

بعد از شروع دادگاه و قرائت کیفرخواست عمومی که هم چون دادگاه‌های مشابه در چند ماه گذشته بیش‌تر به بیانه سیاسی شباهت داشت تا یک کیفرخواست حقوقی، مدعی‌العموم به قرائت کیفرخواست انفرادی متهمان پرداخت.

دادستان اتهامات متهم ردیف اول را “محاربه از طریق هواداری و ارتباط با گروهک منافقین، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور با همکاری سارا، ریحانه و محسن، فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع معاندین، منافقین و تروریست‌ها، خروج غیرقانونی از کشور” عنوان کرد. فیلم گرفتن از “قبر ندا آقاسلطان و سهراب اعرابی” و  ارسال آن به “منافقین” و ارتباط ایمیلی با آنان از جمله اتهاماتی بود که توسط دادستان عنوان شد.

در ادامه قاضی صلواتی به طرح سوالاتی در زمینه‌های اتهامی از “متهم اول” که نام او اعلام نشده، پرداخت؛ متهم خود را یک “جوان بیکار و معتاد” معرفی کرد که “به خاطر پیدا کردن شغل و رفتن به اروپا، سال گذشته به قرارگاه اشرف سفری 15 روزه” داشته است. وی در مقابل سئوالات  جهت دارد قاضی عنوان کرد که “یک آدم معتاد چیزی در ذهنش نمی‌ماند چگونه می‌شود من طی ده روز در این قرارگاه آموزش دیده باشم. چگونه طی ده روز از اعتیاد برگردم و سیاسی شوم؟ من اشتباه کردم از دادگاه می‌خواهم با رافت و مهربانی به من لطف کند از کارم توبه می‌کنم از خدا و شما می‌خواهم مرا ببخشید. قبول دارم اشتباه کردم اما دیدگاهم تغییر نکرده اگر شما به من بگویید اینجا کار وجود دارد من آنجا می‌روم.”

متهم دیگر پرونده “دختری دانشجو” بود که دادستان اتهامات او را “محارب از طریق ارتباط و هماهنگی عالمانه، ‌آمرانه و موثر با گروهک تروریستی منافقین و سرکردگی در هسته داخل، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت به همراه سایر اعضای تیم منافقین سارا، مطهره، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع معاندین، منافقین و تروریست‌ها” عنوان کرد.

دادستان عنوان کرد: “با توجه به گزارش وزارت اطلاعات، اقرار و اعترافات متهم و اظهارات سایر متهمان این متهم ارتباط موثری با سرپل منافقین داشته و دستورات آنها را اجرا کرده و در آشوب‌های ۲۵ تا ۲۷ خردادماه، ۱۶ آذر، ۱۳ آبان، ‌۱۸ تیر و تجمعات پارک لاله شرکت و عکس و فیلم تهیه و اطلاعات برای منافقین ارسال کرده است.”

این متهم نیز که نام وی اعلام نشده، تمامی اتهامات مطرح شده در پرونده را رد و حضور خود در تجمعات را به خاطر این دانست که “نمی‌دانسته تجمعات غیرقانونی است”. پس از آن در حالی که وی  تمامی موارد از جمله “فیلم گرفتن و ارسال آن، ارتباط سازمانی با مجاهدین، شعارنویسی و…” را رد کرده بود، وکیل “تسخیری” وی با تایید تمامی آن‌ها خواستار “حداقل مجازات” برای وی شد!

 

دادگاه میردامادی و عرب‌سرخی برگزار نشد

دادگاه فیض‌الله عرب‌سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و محسن میردادمادی دبیرکل جبهه مشارکت به تعویق افتاد.

جلسه رسیدگی به اتهامات میردامادی به خاطر تداخل با جلسه رسیدگی به اتهامات پنج تن از بازداشت شدگان روزعاشورا به اتهام محاربه، به جلسه دیگری موکول شده است.

ساجده عرب‌سرخی دختر فیض‌الله عرب‌سرخی در مورد عدم برگزاری دادگاه پدرش گفته است: “با وجود حضور یافتن پدرم، وکیل وی و قاضی پرونده، این محاکمه به دلیل مشغله کاری نماینده دادستان تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد.”

عرب‌سرخی اتهامات پدرش را “اخلال در ترافیک، شرکت در راهپیمایی‌های اعتراض به نتایج انتخابات و بیانیه‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ماه‌های پس از انتخابات” عنوان کرده است.

 

تاج‌زاده در دادگا‌ه‌ حاضر نمی‌شود

مصطفی تاج‌زاده، عضو ارشد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب تاکید کرده است تا زمانی که به شکایت 10 سال پیش وی رسیدگی نشود در هیچ دادگاه دیگری برای پاسخگویی حاضر نمی‌شود. فخرالسادات محتشمی‌پور با بیان این موضوع گفته است: همسرم معتقد است اگر به شکایتش رسیدگی می‌شد بسیاری از این مشکلات بوجود نمی‌آمد.

همسر تاج‌زاده افزوده: تاج‍زاده گفته است در دادگاه 11/12/88 شرکت نمی‌کند و قاضی هر حکمی می‌خواهد بدهد و آن را اجرا کند.

 اقدام علیه امنیت ملی، ‌فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسوولان و نگهداری اسناد طبقه بندی شده از اتهامات تاج‌زاده عنوان شده است.

 

ملاقات سعید حائری در گرو اجازه بازجویان

بازداشت 7 عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در حالی ادامه دارد که خانواده‌ی برخی از آن‌ها با وجود گذشت بیش از یک ماه هم‌چنان امکان ملاقات با فرزندانشان را ندارند. با وجود مراجعات مکرر خانواده سعید حائری به دادگاه، مسئولین قضایی اجازه‌ ملاقات با وی را صادر نمی‌کنند. رد درخواست ملاقات خانواده  حائری در حالی صورت می گیرد که مسؤلین دادستانی تهران و دادگاه انقلاب دربرابر درخواستهای پدر و وکیل ایشان عملاْ از خود سلب مسؤلیت کرده و هرگونه موافقت یا عدم موافقت با ملاقات زندانیان بندهای ۲۰۹٬ ۲۴۰ و… اوین را منوط به موافقت مقامات امنیتی وزارت اطلاعات دانسته‌اند.

شیوا نظرآهاری، پریسا کاکایی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی، کوهیار گودرزی دیگر اعضای بازداشتی این گروه حقوق بشری هستند که از  این میان نظرآهاری در هفته گذشته موفق به ملاقات با خانواده‌ خود شده است. مهرداد رحیمی دیگر عضو این کمیته نیز بعد از 26 روز با خانواده‌ خود تماس گرفته است.

 

پرونده وکیل عبدالله مومنی

در هفتمین ماهی که از زندانی بودن عبدالله مومنی می گذرد، دکتر محمد شریف وکیل وی از امکان مطالعه پرونده او برخوردار شد.  این در حالی است که مومنی به 8 سال زندان محکوم شده و پرونده‌ی او در  شعبه 36 دادگاه تجدید نظر است.دکتر شریف در طول هفت ماه گذشته نه توانسته بود با مومنی ملاقاتی داشته باشد و نه پرونده او را مطالعه کند. مومنی بدون داشتن وکیل در دادگاه‌های نمایشی بعد از انتخابات حاضر شد.  وی از 31 خرداد بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است

 

نگرانی از وضعیت فروغ میرزایی

در همین حال خانواده فروغ میرزایی، یکی از وکلای بازداشت شده روزهای پس از عاشورا، نسبت به 16 روز بی خبری مطلق از وی ابراز نگرانی کردند.

برادر فروغ میرزایی در این خصوص گفته است: “خواهرم در 16 روز گذشته هیچ تماسی با ما نداشته و این فاصله زمانی ما را نسبت به سلامت و وضعیت نگهداری وی به شدت نگران کرده است”.

حسین میرزایی با بیان اینکه “در حال حاضر مهم ترین چیز برای ما اطمینان از سلامت خواهرم است” افزوده:  “تلاش های ما و وکلایمان برای کسب اطلاع و ملاقات با خواهرم تاکنون بدون نتیجه بوده و بازپرس پرونده از ممنوع الملاقات بودن وی و همسرش خبر داده است”.

وی افزوده: “از زمان دستگیری خواهرم روزی نبوده که مادرم برای دقایقی از پای تلفن منزل دور شود در این انتظار که صدای او را بشنود و شبی نبودر ادامه گفت: “آنچه بیشتر ما را ناراحت می کند این است که خواهرم با پذیرش وکالت متهمان سیاسی و دانشجویی همواره از حقوق قانونی و انسانی آنها دفاع می کرد اما اکنون خودش محروم از این حقوق قانونی است. شاید خواهرم تاوان دفاع قانونی از متهمان سیاسی و دانشجویی را می پردازد”.

برادر وکیل بازداشت شده در ادامه گفته است: “برداشت ما پس از دو هفته که هر روزمان صرف مراجعه به دوایر مختلف دستگاه قضایی شد این است که قوه قضاییه در ارتباط با پرونده های سیاسی چند هفته اخیر به حاشیه رانده شده و روند بازداشت افراد و تحقیق از متهمین از سوی نیروهای خارج از این قوه کنترل می شود”.

به گفته حسین میرزایی “فشار تندروها پس از حوادث عاشورا، مقاومت چند ماهه دستگاه قضایی برای عبور از آیین دادرسی و حقوق شهروندی را شکسته و باعث عقب نشینی آن در برابر تندروها شده است”.

برادر فروغ میرزایی با بیان اینکه استقلال قوه قضاییه تنها تضمین رسیدگی عادلانه به اتهامات است، گفته: “نگران آن هستیم که عده ای بی گناه قربانی تندروی های افرادی بیرون از دستگاه قضایی شوند”.

 

بی خبری از مصطفی دهقان و محمدرضا احمدی

در حالیکه 16 روز از بازداشت مصطفی دهقان، روزنامه نگار، می‌گذرد، هیچ خبری از محل بازداشت، وضعیت عمومی و همچنین علت بازداشت او در اختیار نیست. این روزنامه نگار که در شامگاه 11 دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، تنها یک بار در روز 14 دی ماه با خانواده خود تماس تلفنی داشته و پس از آن موفق به برقراری ارتباط با خانواده خود نشده است.

دهقان طی تماس کوتاه خود، صرفاً از بازداشتش خبر داده اما در مورد علت بازداشت خود اظهار بی اطلاعی کرده است. وکیل وی نیز علی رغم مراجعات متعدد به دادسرای انقلاب و زندان اوین هنوز نتوانسته وکالت نامه این روزنامه نگار زندانی را در پرونده وی به ثبت برساند.

همچنین محمدرضا احمدی، از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز که از روز جمعه 11 دیماه بازداشت شده به مکان نامعلومی منتقل شده و خانواده وی نیز از محل نگاه داری او اطلاعی ندارند. علی رغم سپری شدن 16 روز از بازداشت این فعال سابق دانشجویی، وی هنوز تماسی با خانواده خود نداشته و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با وضعیتش را تشدید کرده است.