به دنبال تنش با لندن

نویسنده

» تحلیل ایندپندنت از سیاست فرافکنی ایران

ایران امروز هشدار داد در فکر «تجدیدنظر» در روابط خود با انگلستان است.

ایران کشورهای غربی و بریتانیا را به شعله ورساختن آتش ناآرامی هایی متهم کرده که وضعیت کشور را پس از انتخابات ریاست جمهوری متزلزل کرده است.

از سوی دیگر، انگلستان سرکوب سنگین و بیرحمانۀ مخالفان در ایران در فضای پس از انتختابات بحث انگیز ریاست جمهوری در خردادماه گذشته را محکوم کرده است.

در همین حال، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد ارتباطات موجود ظرف شش ماه گذشته، زیر «عینک بزرگ» بازنگری امنیتی قرار گرفته است. البته آقای متکی به جزئیات بیشتر اشاره ای نکرد.

نه نفر از کارمندان ایرانی سفارت انگلستان در تهران در خرداد ماه گذشته به اتهام تشویق و ترغیب انجام اقدامات ضد دولتی در ارتباط با تظاهرات مخالفان بازداشت شده بودند.

هشت نفر از این کارمندان آزاد شدند اما نفر نهم، حسین رسام که یک تحلیلگر سیاسی است، به تحمل چهار سال زندان محکوم شد. آقای رسام بعدها به قید ضمانت آزاد شد و در انتظار دادگاه تجدید نظر خود به سر می برد.

روابط ایران و انگلستان حتی پیش از انتخابات 22 خرداد ماه نیز پیچیده و متزلزل بود. در پی انتخابات گذشته، محمود احمدی نژاد به عنوان برنده رقابت ها معرفی شد.

تهران اقدام انگلستان در سال 2008 برای خارج کردن نام یک گروه مخالف خود از فهرست سازمان های تروریستی را محکوم کرده بود. اقدام انگلستان بعدها توسط اتحادیه اروپا نیز تکرار شد. گروه یاد شده که سازمان مجاهدین خلق ایران نام دارد، از سوی ایالات متحده هنوز به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

میان ایران و انگلیس در گسترۀ آبهای خلیج فارس نیز مناقشاتی درگرفته است.

ایران پنج ملوان انگلیسی را پس از ورود اتفاقی شناورشان به آب های آن کشور در خلیج فارس بازداشت کرد. اما این ملوان ها یک هفته بعد آزاد شدند.

ایران در سال 2007 نیز 15 پرسنل نظامی انگلیس را با ادعای ورود غیرقانونی به آب های خود بازداشت کرد. انگلستان اصرار داشت این افراد در محدودۀ آب های عراق به سر می بردند. سرانجام این پرسنل نیز آزاد شدند.

اظهارات آقای متکی به دنبال دیدار دیپلمات های عالیرتبه انگلستان و پنج قدرت کلیدی دیگر دنیا برای بحث درباره تحریم های احتمالی علیه تهران به دلیل برنامه بحث انگیز هسته ای آن کشور بیان شده است. غرب سوء ظن دارد از این برنامه به عنوان پوششی برای تولید یک بمب هسته ای استفاده می شود. به نظر می رسد دیدار قدرت های جهان به حصول توافقی منجر نشده است.

منبع: ایندپندنت- 18 ژانویه 2010