اعتراض اعراب به بی شرمی جنتی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سفیر جمهوری اسلامی در عربستان احضار شد

دیگر فقط اصلاح طلبان، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات و طرفداران جنبش سبز نیستند که از سخنان و اقدامات دبیر شورای نگهبان انتقاد می کنند. اکنون انتقاد از احمد جنتی از مرزهای ایران  فراتر رفته و به جامعه بین الملل رسیده است.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته محمد جواد رسولی سفیر جمهوری اسلامی در ریاض را احضار کرد تا نامه اعتراض کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به اظهارات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مورد بحرین را به او بدهد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس که خود یک بحرینی است، سخنان اخیر جنتی درباره کشورش را “بی شرمانه” خوانده است. دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض قرار دارد.

این ملاقات در محل مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد. در این یادداشت از اظهارات اخیر احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران که خواستار “فتح بحرین توسط مسلمانان” شده بود، به شدت انتقاد شده است.

 

جنتی: مگر بحرین چه می خواهد؟

آیت‌الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های چند هفته پیش نماز جمعه تهران با اشاره به وقایع اخیر بحرین، از کشتار و زندانی کردن مردم در این کشور انتقاد کرده و گفته بود:‌ “در نهایت نیروهای آمریکایی در لباس نیروهای عربستانی باید از این کشور اخراج شوند و این کشور به دست اسلام و مسلمین فتح و اسلامیت بر آن حاکم شود.”

او همچنین گفته بود: “مگر بحرین چه می‌خواهد؟ شعار آن‌ها هر نفر یک رای است. چرا باید بابت آن کشته شوند؟”

این سخنان دبیر شورای نگهبان، واکنشی به شروع گفتگو میان حکومت بحرین و مخالفان آن بود که عمدتا از شیعیان تشکیل شده اند.

این برای نخستین مرتبه پس از آغاز بحران بحرین است که دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، شخصا یادداشت اعتراض آمیزی را تسلیم سفیر جمهوری اسلامی می کند. بحرین از کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

در این یادداشت آمده است: “شورای همکاری خلیج فارس اظهارات تحریک آمیز و ادعاهای باطل مطرح شده در خطبه نماز جمعه  تهران توسط دبیر شورای نگهبان درباره بحرین را رد می کند.”

بر اساس متن این یادداشت، آنچه در اظهارات احمد جنتی در نماز جمعه مطرح شده، “دخالت غیرقابل قبول و بی شرمانه در امور داخلی بحرین و به معنی نادیده گرفتن حاکمیت و استقلال این کشور” به شمار می رود.

در این یادداشت اعتراضی همچنین هشدار داده شده است که این گونه اظهارنظرهای “تحریک آمیز و نادرست” به روابط دو طرفه و روابط همسایگان، لطمه و آسیب می زند.

در ادامه این یادداشت آمده است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابل ادعاهای تحریک آمیز ایران، از تلاش های حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین برای حفظ امنیت در بحرین و پاسداشت صلح داخلی تقدیر کرده و از راهی که برای اصلاحات در پیش گرفته، حمایت می کنند.

 

جنتی خشونت را تشویق می کند

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی  در ریاض و تحویل یادداشت اعتراضی به او، ادعاهای احمد جنتی را “بی اساس” و “تحریک آمیز” خوانده و آن را “دخالتی آشکار در امور داخلی بحرین” توصیف کرد.

تحرک اعتراضی کشورهای خلیج فارس همزمان با جلسه وزرای خارجه کشورهای عربی است که در جریان آن از جمهوری اسلامی خواسته شده از دخالت آشکار در امور همسایگان عرب خودداری کند.

این در حالی است که سه روز پس از گفته های جنتی در نماز جمعه، وزارت خارجه بحرین به آن واکنش نشان داد و با اعتراض به کاردار جمهوری اسلامی در منامه، ضمن “نادرست” خواندن اظهارات به گفته این وزارتخانه “بی‌شرمانه” احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان را به تخطی از قوانین بین‌المللی و تشویق خشونت علیه شیخ‌نشین بحرین متهم کرد.

چندی قبل و پس از تظاهرات اعتراض آمیزی که در برابر سفارت عربستان در تهران برگزار شد و در جریان آن به این سفارت خانه آسیب هایی وارد آمد، وزارت خارجه عربستان هم به تهران اعتراض کرده و خواستار عدم دخالت جمهوری اسلامی در مسائل داخلی کشورهای عربی شده بود.

 

تنش در روابط ایران و بحرین

با شروع اعتراضات مردمی در بحرین علیه حکومت پادشاهی این کشور که متاثر از انقلاب ها در کشورهای منطقه بود، پادشاهی عربستان در توافق با دولت بحرین، تعدادی از نیروهای ویژه خود را به این کشور اعزام کرد تا در کنار نیروهای نظامی بحرین به سرکوب اعتراضات و تظاهرات خیابانی بپردازند.

این امر از ابتدا باعث اعتراض جمهوری اسلامی شد به طوری که تهران، عربستان را متهم کرد در توافق با آمریکا در بحرین دخالت نظامی کرده  است.

بحرین نیز به نوبه خود با احضار سفیر جمهوری اسلامی در منامه، مراتب اعتراض خود را به تهران ابلاغ و اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی در مورد بحرین را به شدت تحریک آمیز توصیف کرد. روابط دیپلماتیک میان ایران و بحرین هم اکنون در وضعیت پرتنشی قرار دارد و سفرای دو کشور نیز از محل ماموریت خود فراخوانده شده اند.

بحرین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دستخوش موجی از اعتراضات مردمی برای اصلاحات سیاسی عمیق است که با سرکوب شدید نیروهای دولتی روبه رو می شود. اکثریت جمعیت کشور بحرین را شیعیان تشکیل می دهند اما خانواده سلطنتی این کشور اهل سنت هستند.

 

“جنتی مشکلات کشور خود را حل کند”

شورای همکاری خلیج فارس نیز سه ماه قبل در نامه ای رسمی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود با ساز و کارهای خاص خود، از دخالت های جمهوری اسلامی در امور این کشورها جلوگیری کند.

وزارت خارجه بحرین در اعتراض خود، اظهارات دبیر شورای نگهبان را گواه این دانسته بود که جمهوری اسلامی هیچ احترامی برای قوانین همسایگی و قوانین داخلی بحرین قائل نیست و عقیده‌ای به خودداری از دخالت در امور داخلی شیخ‌نشین بحرین ندارد.

در این بیانیه آمده بود که این اظهارات نمایانگر “پافشاری رهبران و مقامات ایران” بر دخالت “بی‌شرمانه” در امور داخلی بحرین است و آنان مسئول هرگونه تبعات ناشی از این اظهارات در بحرین هستند.

وزارت خارجه بحرین همچنین اظهارات جنتی را “نادرست” و درخواست‌های وی را “غیرقانونی و نامشروع” خوانده و آن‌ها را ناقض منشورهای مربوطه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و همچنین قوانین بین‌المللی دانسته است.

این وزارتخانه در ادامه با اظهار اینکه بحرین به خوبی قادر است آرمان‌ها و امیدهای مردمش را محقق کند، افزوده بود: “دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی، باید به جای سخن گفتن از دیگران و ایجاد نفاق که به فرسوده‌شدن امنیت و ثبات می‌انجامد، به حل مشکلات کشور و مردم خود بپردازد.”

همزمان با گسترش اعتراضات در بحرین، منامه از کشورهای عضو شورای همکاری خلیح فارس در خواست کمک نظامی کرد. با ورود نیروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به بحرین، بحران در روابط ایران و بحرین شدت گرفت.

در این مدت جمهوری اسلامی از حضور نیروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده  و در مقابل بحرین نیز ایران را به مداخله در امور خود متهم کرده و خواستار پایان یافتن این روند شده است.