تشکیل کمیته صیانت از آرا توسط بی هویت ها

نویسنده
حسین محمدی

» انتخابات مجلس نهم، شورای نگهبان

گرچه اصول‌گرایان در دو سال گذشته هرگونه تخلف در انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری را رد کرده‌اند، اما هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم، نمی توانند نگرانی خود ازدخالت نهادهای غیرمسوول را پنهان ‌کنند.چنین است که کمیته صیانت از آرا تشکیل داده اند، آن هم با حضور افراد «بی هویت»و در حالیکه تشکیل چنین کمیته‌ای براساس نظر سخنگوی شورای نگهبان غیرقانونی است.

 

صیانت از آرا: قانونی یا غیرقانونی؟

نیروهای اصول‌گرا که پیش از این کمیته سه نفره‌ای برای مذاکره با احمدی‌نژاد و رسیدن به وحدت انتخاب کرده بودند، اکنون نگران از دخالت‌ اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس، به دنبال راهی برای رساندن این دخالت‌ها به حداقل برسانند.

این کمیته متشکل از حبیب الله عسگراولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل – که گفته می‌شود مورد تایید آیت‌الله خامنه‌ای نیز هست اکنون در پی آن است تا با اتخاذ مکانیزمی، اصول‌گرایان را در انتخابات به سوی وحدت رهنمون سازد.

درباره این کمیته اما تاکنون شایعات زیادی شنیده شده است؛ از استعفای علی‌اکبر ولایتی تا امکان اضافه شدن آیت‌الله جنتی ـ دبیر شورای نگهبان ـ و آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان. گرچه این اخبار توسط برخی دیگر از اصول‌گرایان تکذیب شده است.

اما بروز اختلافات میان احمدی‌نژاد و دیگر اصول‌گرایان باعث  شد  این جریان راهی دیگر در پیش بگیردو نگرانی خود را علنی کند. اسدالله بادامچیان نماینده مجلس و عضو حزب موتلفه، در این زمینه گفته بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند”.

مصباحی مقدم، از نمایندگان مجلس هم در گفت‌وگویی با سایت خبرآن‌لاینـ نزدیک به علی لاریجانی ـ اعلام کرد که “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به درگیری‌های اخیر احمدی‌نژاد اضافه کرد: “با رفتاری که رئیس‌جمهور اخیرا داشتند باید بگویم که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. تصوری که رئیس جمهور بیاید یا اینکه مشایی به حمایت از او به عرصه بیاید تا به قول امیری‌فر ۱۵۰ کرسی را در مجلس بعد داشته باشند، خواب و خیال است”.

این نگرانی‌ها باعث شد برخی از اصول‌گرایان در فکر تشکیل کمیته صیانت از آرا بیفتند؛ کمیته‌ای که تشکیل آن با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبه‌رو شده است. کدخدایی تشکیل این کمیته را کار “گروه‌های بی‌هویت” دانسته است که “این موضوع را پیش کشیده‌اند”.

وی همچنین افزوده است که شورای نگهبان هیچ مرجع دیگری را برای ورود به انتخابات صالح نمی‌داند.

در همین حال ائمه جمعه، در مقابل تردیدها پیرامون سلامتی انتخابات، به حمایت از شورای نگهبان پرداخته‌اند. آیت‌الله عاملی در خطبه‌‌های نماز جمعه اردبیل گفته است: “مردم به شورای نگهبان اعتماد دارند که این موضوع به برگزاری سالم انواع انتخابات کمک می‌کند. از وظایف شورای نگهبان نظارت بر چگونگی انتخابات است که به طور قطع به سلامت آن می‌انجامد”.

 آیت‌الله مجتهدی، امام جمعه سنندج نیز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، چنین  گفته است: “نظارت شورای نگهبان تضمین کننده انتخابات مجلس است”.

در همین حال، نگرانی‌ها از دخالت سپاه پاسداران در انتخابات نیز رو به فزونی گرفته است. سال گذشته یک فرمانده سپاه قزوین خبر از آن داده بود که در صورت عدم رضایت این نهاد از نتیجه انتخابات “خون به راه خواهد افتاد”. حالا برخی از رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد  اعلام کرده اند  سپاه پاسداران و شهرداری تهران ـ– با ریاست محمدباقر قالیباف ـ– فعالیت‌های مشترک انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

این نگرانی‌ها زمانی فزونی گرفت که آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، ضمن دفاع از دخالت سپاه در سیاست، گفته بود: “جنجالی که برخی در دوران اصلاحات مطرح کردند که این‌ها نیروهای نظامی صرف هستند، بر خلاف قانون اساسی است. تعابیری که در قانون اساسی برای پاسداران انقلاب اسلامی آمده، تعابیری است که در آن، دفاع از اسلام و مکتب اسلام هم هست و این یک مبنای بسیار مهم در عملکرد سپاه است”.

سخنان لاریجانی پس از آن بیان شد که سردار جعفری، فرمانده سپاه، برای حضور برخی نیروهای سیاسی در عرصه انتخابات شروطی را تعیین کرد.

اما این سخنان با واکنش سید‌محمد موسوی خوئینی‌ها روبه‌رو شد. وی که از جمله چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی در دهه اول جمهوری اسلامی است، در این‌باره نوشت: “جناب لاریجانی به جای آنکه بفرمایند سپاه در انتخابات دخالت نکرده‌ است و سیاست را وارد سپاه نکرده‌اند و سپاه از مناقشات سیاسی بر کنار بوده‌ است، گفته اند که طبق قانون اساسی دفاع از اسلام و مکتب اسلام هم جزو وظائف سپاه است. از این پاسخ می‌توان چنین برداشت کرد که جناب ایشان نیز مانند اصلاح طلبان قبول دارند که سپاه در انتخابات دخالت کرده است و وارد مناقشات سیاسی شده‌ است”.

موعد انتخابات مجلس نهم که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران خاکریز اول برای فتح انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است، کم کم نزدیک می‌شود. اصول‌گرایان نگران قدرت گرفتن مجدد حامیان احمدی‌نژاد و دخالت در انتخابات هستند. آیا آن‌ها که در انتخابات ریاست‌جمهوری حامی احمدی‌نژاد بوده‌اند، اکنون می‌توانند مانع قدرت گرفتن مجدد وی و حامیان‌اش شوند؟