پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

ترنم موزون حزن: تاملاتی در روشنفکری معاصر

نویسنده: سروش دباغ

240ص، تهران: انتشارات کویر، 1390، چاپ اول

در این کتاب، اندیشه و جهان بینی برخی از روشنفکران معاصر ایران بررسی شده است؛ روشنفکرانی که خدمتی ماندگار به فرهنگ معاصر ما کرده و نقش مهمی در شکل گیری فضای اندیشگی کنونی ما داشته اند. عناوین بعضی از مقالات، یادداشت ها و مصاحبه های این مجموعه عبارت انداز: «ترنم موزون حزن: شایگان، نقد ایدئولوژی و گفت و گو در فرا تاریخ»، «ملکیان و فایده گرایی اخلاقی»، «روشنفکری دینی: تفکر یا ترجمه؟ مراد فرهادپور و میراث روشنفکران دینی»، «مطهری و فلاسفه جدید غرب»، «بازرگان؛ روشنفکر فایده گرا»، «شباهت خانوادگی روشنفکران»، «در دفاع از روشنفکران: نقدی بر مقاله محمد قوچانی»، «شریعتی که بود و چه گفت؟»، «هرمنوتیک و تفسیر دینی از جهان: گفت و گو با مجتهد شبستری».

 

 

قابلیت های دراماتیک ادبیات کهن فارسی

نویسنده: احمد جولائی

مقدمه: سید جعفر حمیدی

192ص، تهران: انتشارات افراز، 1389، چاپ اول

با آن که ادبیات حماسی ایران با ادبیات حماسی کلاسیک یونان قابل مقایسه و تطبیق است، اما ادبیات کلاسیک ما با ادبیات کلاسیک یونان، به ویژه در نوع دراماتیک خود، قابل تطبیق نیست؛ چرا که در ایران، به ادبیات دراماتیک که خود گونه ای از انواع ادبی است پرداخته نشده، در حالی که در یونان باستان به ادبیات نمایشی اهمیت بسیار داده شده است. با این وجود، در ادبیات ایران در دوره پیش از اسلام و دوره پس از آن، قابلیت های دراماتیکی به چشم می خورد که کتاب حاضر به بررسی آن می پردازد. برای نمونه می توان از قابلیت های دراماتیک در حکایت های «هزار و یک شب»، «سمک عیار» و «امیرارسلان»، منظومه های «نظامی»، داستان های «مولوی» در «مثنوی» و منظومه «ویس و رامین»، اثر «فخرالدین اسعد گرگانی»، سخن گفت. در این کتاب، تلاش شده است تا ضمن رعایت اصول شناخته شده در ادبیات دراماتیک، میزان و نحوه انطباق ادبیات کهن فارسی با این اصول، نشان داده شود.

 

 

چهلم

نویسنده: سپیده محمدیان

176ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1389، چاپ اول

این کتاب، داستان زنی است که از درون «تراژدی» به آگاهی می رسد؛ بلور شکننده ای که در کوره وقایع این تلخ نامه به جسمی مقاوم تبدیل می شود و زنجیرهای وابستگی هایش فرو می ریزد. هر چند جای زخم زنجیرها بر روح به سادگی التیام نخواهد یافت، اما او باور دارد که این بهایی است که باید بپردازد؛ بهای آگاهی و مقاومت در برابر شکنندگی. بده بستانی هر چند دردآور اما منصفانه.

 

 

مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه دوره قاجار: مجموعه 4 جلدی

به کوشش: محمد حسن رجبی(دوانی)

1793ص، تهران: نشر نی، 1390، چاپ اول

در این مجموعه چهارجلدی، تلاش شده است تا مواضع سلبی و ایجابی علماء و روحانیون برجسته شیعه، نسبت به رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی ایران، و بعضا جهان اسلام، از سال 1200 تا سال 1326 ه. ق (از آغاز دوره قاجار تا انحلال مجلس اول)، از خلال مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی آنان، بررسی شود. این مکتوبات و بیانات، در منابع خطی، چاپ سنگی و چاپی، به صورت کتاب، رساله، اعلامیه، نامه و روزنامه، موجود بوده و به صورت تصحیح شده، همراه با توضیحات لازم در پانویس ها، در این مجموعه آمده است. برای آشنایی بیشتر با آثار سیاسی و اجتماعی هر یک از علماء شیعه در آن عصر، حداقل یک و گاه چند نمونه از آثار آنان، معرفی شده که تعداد آنها، عمدتا با شان علمی، دینی و سیاسی نویسندگان، میزان مشروعیت و مقبولیت سیاسی و نفوذ کلام و مرجعیت ایشان در میان مردم و درجه اهمیت واکنش های سیاسی شان به رویدادهای سیاسی و اجتماعی، بستگی داشته است.

 

 

دائرة المعارف نویسندگان ایرانی در سوئد

نویسنده: مانا آقایی

ترجمه و تکمیل: هوشنگ شفتی، ناصر سنجری

به کوشش: سید جعفر حجت کشفی

239ص، قم: مجمع ذخائر اسلامی، 1390، چاپ اول

این کتاب، کوششی است برای شناساندن نویسندگان ایرانی مقیم سوئد، همراه با معرفی آثار آنها. این مجموعه، خوانندگان را با تلاش های نویسندگان ایرانی در زمینه انتشار آثاری به زبان فارسی، در کشور سوئد، تا پایان سال 2002 میلادی آشنا می کند و تاریخچه ای از ادبیات مهاجرت ایران در این کشور را به تصویر می کشد.

 

 

قمر در عقرب: یا چگونه تاریخ، حال ما را عوض می کند؟

نویسنده: شرمین نادری

480ص، تهران: انتشارات حرفه هنرمند، 1390، چاپ اول

درباره نویسندگان تاریخ، حقیقت ناگفته و مهمی البته وجود دارد. این که تاریخ را کلی آدم نگران می نویسند. کسانی که جزئیات قصه را بی اهمیت جلوه می دهند. برای آنان، فقط مرگ ها و بر تخت نشستن ها و از تخت فروافتادن ها مهم است. خیلی که دقیق باشند، روز و ماه را هم ضمیمه تاریخ نگاری شان می کنند. آنها باور ندارند که مثلا نهار معده آزار سر ظهر و شوخی بی هنگام«ملیجک»، ممکن است در فرمان قتلی نقش داشته باشند. آنها با این بی دقتی شان، خوانندگان را از کشف بسیاری از ظرایف تاریخ محروم می کنند. تا وقتی اهمیت این جزئیات انکار شود، بسیاری از اشتباهات و جنون های لحظه ای تکرار         می شوند… در کتاب حاضر، نویسنده قصه های تاریخ نگاران عبوس را برای اهلش گذاشته و پی چیز دیگری رفته است. او گشته است و مجموعه جذابی از جزئیات وقایع صد سال اخیر را پیدا کرده و با زبانی شیرین و طنزآمیز روایت کرده است؛ از دوره «فتحعلی شاه» تا سال های 1330 خورشیدی. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارت انداز:  «183 سال بعد از مرگ گریبایدوف و زیر مختار روسیه»، «نوستالژی عشق و مرگ عزت الدوله و امیر نظامش»، «سفرنامه سیم کشی (تلگراف)»، «تاریخچه دوستی ما با دوچرخه»، «نوستالژی حضور الکتریسیته در ایران»، «قصه ماشین دودی تا مترو»، «سالگرد تاسیس بانک رویتر در ایران»، «نوستالژی مردم قلیان ساز و قلیان شکن ایران»، «نوستالژی جشن آشپزان قجری و اسباب رذالت تابستانی» و …

 

 

مگیل(رمان طنز)

نویسنده: محسن مطلق

88ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1389، چاپ اول

این کتاب، یک رمان طنز است. «مگیل» نام قاطری است که به همراه چند استر، در بحبوحه جنگ میان ایران و عراق، تسلیحات و تدارکات لازم را به نیروهای مستقر در خط مقدم جبهه می رساند. این قاطر از کمین نیروهای دشمن، جان سالم به در می برد. اما ماموریت بعدی او، رساندن یک سرباز مجروح به پشت جبهه است؛ سرباز مجروحی که نه می بیند و نه می شوند، چرا که گوش و چشم خود را از دست داده و مجبور است به «مگیل» اعتماد کند… ماجراهایی که در طول راه برای «مگیل» و این سرباز روی می دهد، طنز زیبا و خواندنی این رمان کوتاه را می سازد. 

 

 

فرمان کوروش بزرگ

نویسنده: عبدالمجید ارفعی

116ص، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، 1389، چاپ اول

این کتاب که دفتر هفتم از «مجموعه پژوهش های ایران باستان» است و به وسیله «مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی» در«مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی» منتشر شده است، به متن فرمان کوروش بزرگ و ترجمه آن اختصاص دارد. این متن که کهن ترین سندی است که به حقوق بشر پرداخته، از زبان بابلی نو، به زبان های فارسی و انگلیسی ترجمه و در کتاب حاضر، در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 

 

 

خاطرات سید محمد فاطمی قمی(نویسنده قانون مدنی و مستشار دیوان تمیز)

پژوهش، تصحیح و توضیحات: حسن زندیه

مقدمه: احمد رضا نائینی

263ص، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، 1389، چاپ اول

این کتاب، خاطرات «سید محمد فاطمی قمی»، نویسنده قانون مدنی و مستشار دیوان تمیز است. این خاطرات که در فاصله سال های 1304 تا 1319 ه. ش، در یک برهه مهم تاریخی نوشته شده، گنجینه ای از اطلاعات عمومی و فنی در حوزه مسائل حقوق ایران در آن دوره را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. «سید محمد فاطمی قمی» از جمله شخصیت های برجسته تاریخ معاصر ایران است که نقش قابل توجهی در پیشرفت دانش حقوق درکشور ما داشته است. یکی از مهم ترین آثار او، قانون مدنی ایران است که می توان آن را، شاهکار ادبیات حقوقی ایران نامید و در اردیبهشت ماه سال 1307 خورشیدی به تصویب مجلس شورای ملی رسید. خاطرات «فاطمی قمی»، جدا از آن که به تاریخ مشروطه، تحولات دنباله آن تا سقوط قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی می پردازد، اثری است که در یک زمینه خاص، یعنی حقوق، تحولات مهمی را پیگیری کرده و تغییرات آن در ایران را ثبت نموده است.