نماینده مجلس: زنان را فقط برای رای دادن در انتخابات می‌خواهند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» "تدبیر کافی نیست، ‌دولت با اقتدار زنان را به ورزشگاه راه بدهد"

رقابت‌های جام جهانی والیبال روز جمعه با بازی ایران و آمریکا آغاز می‌شود؛ مسابقه‌ای که علاوه بر حساسیت‌های ورزشی و ملی، با چالش‌ بزرگ حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه‎‌ نیز مواجه شده است. دولت حسن روحانی وعده داده بود تا امکان حضور زنان در ورزشگاه را فراهم کند اما اینک به نظر می‌رسد با فشار نیروهای تندرو، عقب‌نشینی را انتخاب کرده است. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به “روز” می‌گوید: “برازنده نیست که این افراطیونِ رادیکالِ خودحق‌پندارِ تشنج‌آفرین با رفتارهای فراقانونی و غیرقانونی سد راه توفیقات این دولت و ملت باشند.”

 اشاره او به گروه‌هایی است که به صراحت برای دولت و زنانی که خواهان ورود به ورزشگاه‌ها هستند خط و نشان کشیده‌اند. این گروه‌ها هفته گذشته هم‌فکرانشان را به “حضور خونین” در مقابل ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی در روز ۲۹ خرداد دعوت کرده بودند. روز چهارشنبه ۲۸ خرداد هم شماری از مخالفان حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی مقابل ساختمان وزارت ورزش تجمع‌کردند. وب‌سایت‌های خبری شمار این افراد را حدود صد نفر گزارش‌ کرده‌اند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه به خبرنگار ایسنا گفته که ورود کلیه بانوان به سالن‌های والیبال در دیدار تیم‌های ملی ایران و آمریکا ممنوع اعلام شده است. این در حالی‌است که شهین دخت مولاوردی ۱۱ خردادماه به روزنامه شرق گفته بود ناجا و وزارت کشور مجوز ورود زنان به سالن‌های والیبال را امضا کرده‌اند‌. هر چند سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد که هنوز مجوز حضور زنان به پلیس ابلاغ نشده است.

مولاوردی در آخرین اظهارنظر خود روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد به آسوشیتدپرس گفت که تعداد محدودی از زنان که بیشتر آن‌ها “خانواده‌های بازیکنان تیم ملی” هستند، اجازه‌ خواهند داشت در استادیوم حضور پیدا کنند. اما در روزهای گذشته زنانی که برای تهیه بلیت به وب‌سایت ورزشگاه سر زده اند با این جملات مواجه شده‌اند که “به دلیل محدود بودن بخش‌های مربوط به خانم‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت انجام نخواهد شد”.

 فدراسیون والیبال هم که پیش‌تر گفته بود در صورت عدم حضور زنان در ورزشگاه میزبانی ایران با مشکل رو به رو می‌شود اعلام کرده که چگونگی حضور تماشاگران زن در سالن محل برگزاری مسابقات را به دقت زیر نظر خواهد داشت. سخن‌گوی این فدراسیون به بی‌بی‌سی گفته است: “فدراسیون جهانی والیبال از نزدیک با مقامات این فدراسیون که در محل مسابقات حضور می یابند در تماس خواهد بود تا شرایط میزبانی بیست و ششمین دوره لیگ جهانی والیبال در ایران را بسنجد”.

 

تندروها می‌خواهند از دولت و ملت انتقام بگیرند

حضور زنان در ورزشگاه‌ها به یکی از موضوعات جنجالی چند وقت اخیر بدل شده است. دولت سال گذشته در تحقق وعده حضور زنان در ورزشگاه‌ها ناکام ماند و این‌بار نیز با وجود وعده‌های فراوان، با مشکلات و مخالفت‌های زیادی روبه‌رو است. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به روز می گوید: “باید این حق را برای نیمی از جامعه ایران اسلامی قائل باشیم. بانوان عزیز حتما باید بتوانند، از این فرصت، این نشاط اجتماعی استفاده کنند. به طور حتم تشویق این عزیزان باعث افزایش انگیزه بازیکنان خواهد شد و پیروزی را کلید خواهد زد. نباید از خانم‌ها فقط در مقطع اخذ رای استفاده ابزاری و زینتی استفاده کنیم و در مقاطعی که می‌خواهند از فرصت‌ها استفاده کنند با موانع روبه رو شوند.”

پیرموذن می‌گوید: “من به صورت مطلق حامی حضور این عزیزان در ورزشگاه هستم و پیام زنان را هم به نهاد ریاست‌جمهوری می‌رسانم.”

اما ماجرا تنها خواست و اراده‌ دولت نیست. نیروهای تندرو این بار مصمم‌تر از همیشه می‌خواهند جلوی حضور زنان در ورزشگاه را بگیرند. بنفشه جمالی فعال حقوق زنان چهارشنبه گذشته به روز گفته بود: “این گروه‌های تندرو و گروه‌های فشار به تجربه فهمیده‌اند که عملا دولت فعلی با کوچک‌ترین تهدیدی عقب می کشد و قرار نیست جلوی این رفتارهای غیرقانونی بایستد.”

کمال‌الدین پیرموذن دلیل شدت عمل تندروها رو این‌طور توضیح می‌دهد: “بساط استمرار قدرت رادیکال‌ها با موفقیت دولت در دیپلماسی سیاسی که زمینه‌ای‌ است برای تحقق حماسه اقتصادی جمع می‌شود، به همین این‌ها باید به با هر ترفندی شده سد راه برنامه‌های دولت شوند. امیدوارم دولت با دفع شر این افراد زمینه حضور زنان در ورزشگاه را فراهم کند.”

او در پاسخ این سوال که فکر نمی‌کنید برخورد منفعلانه دولت باعث بروز چنین رفتاری‌های غیرقانونی‌ای در کشور می‌شود می‌گوید: “دولت می خواهد با تدبیر رفتار کند، اما تدبیر با قاطعیت بیشتر برازنده دولت مقتدر است.”

او بار دیگر انگشت اتهام را به سوی تندروها می‌گیرد و می‌گوید: ‌”نمی‌شود صورت مساله را پاک کرد، چرا باید این امتیاز از کشور ایران گرفته شود؟ این افراد ناآگاه که منافع‌شان با ملت سازگار نیست صرفا بازیچه کارگردانانی شده‌اند که می‌خواهد از دولت انتقام بگیرند و با ملت این گونه رفتار می کنند.”

وب‌سایت یالثارات هفته پیش “ اطلاعیه مشترک گروه‌های متحد حزب‌الله درباره غائله ورزشگاه‌ها” را با عنوان “۲۹ خرداد، وعده امت‌حزب‌الله مقابل ورزشگاه ۱۲هزارنفری آزادی” منتشر کرد که در آن آمده بود: “خبر صدور اعلام مجوز قبلی برای ورود زنان به ورزشگاه، نزد حزب الله به معنی ورود آنان تلّقی شده و تا زمان اعلام ابطال این مرقومه شوم از سوی مراجع رسمی، این فرض به قوت خود باقی می ماند. بر این اساس و از طریق این تریبون، گروه‌های متحد جامعه حزب الله عموم امت حزب‌الله را دعوت به حضور در معرکه می‌کنند تا در روز ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۴ مصادف با دوم رمضان المبارک ۱۴۳۶، راس ساعت ۱۳ برای ادای تکلیف شرعی در مقابل ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی حاضر باشند.”

روز چهارشنبه هم مخالفان حضور زنان در استادیوم‌ها مقابل ساختمان وزارت ورزش نماز خواندند و پلاکاردهایی با شعارهای “مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “مرگ بر اسرائیل” بالا بردند؛ تجمع کنندگانی که پرچم حزب‌الله لبنان راهم بالا برده بودند.

توییتر روزنامه شرق هم خبر داده که تجمع‌کنندگان خواهان برکناری شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی شده‌اند.

کمال‌الدین پیرموذن در این ارتباط میگوید “در کشوری که مدنیت‌اش درخشان‌تر از تمامی کشورهاست این برازنده نیست که این افراطیون رادیکان خودحق‌پندار تشنج‌آفرین با رفتارهای فراقانونی غیرقانونی سد راه توقیقات این دولت و این ملت باشند. امیدوارم زنان فرصت حضور در سال‌ها را بیابند این برخوردهای سلیقه‌ای که از سوی برخی از عمال مخالف دولت رخ داده خاتمه بیابد”.

پیش‌تر و هم‌زمان با انتشار اخبار ضد و نقیض، ۴۸۱ فعال مدنی درباره موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به وزیر کشور، وزیر ورزش و فرمانده نیروی انتظامی نامه نوشته‌اند. در متن این نامه آمده است: “ما امضا کنندگان این نامه از وزارت کشور، فدراسیون والیبال، وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌خواهیم که جهت رفع تمامی موانع موجود اقدام و هرچه سریع‌تر شرایط حضور زنان در ورزشگاه را مهیا کنند و آن را به اطلاع عموم برسانند. بدیهی است که اختصاص جایگاهی محدود برای اقلیتی از زنان یا دعوت گزینشی تماشاگران، پاسخگوی مطالبه به حق ما نخواهد بود.”

بنفشه جمالی از امضاکنندگان این نامه به روز گفته بود: “قطعا زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها و دیدن مسابقات والیبال تمام راه‌ها را امتحان خواهند کرد.”