میتینگ سیاسی دلواپسان به بهانه تشییع پیکرغواصان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مخالفت با مذاکرات هسته ای و حضور زنان در ورزشگاه ها

مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید جنگ ایران و عراق در میدان بهارستان تهران تبدیل به صحنه سواستفاده سیاسی مخالفان مذاکرات هسته ای با کشورهای۵+۱ و حضور زنان در ورزشگاه ها شد. سخنرانان از تریبون مراسمی که برای بزرگداشت غواصان شهید عملیات کربلای ۴ و شهدای گمنام برگزار می شد، برای حمله به دولت و مذاکره کنندگان هسته ای بهره برداری کردند و برگزارکنندگان، این مراسم را به “میتینگ سیاسی جناح سیاسی خاصی” تقلیل دادند تاجایی که منتقدان آز آنها با عنوان “کاسبان تشییع” یاد کردند.

روز گذشته وقتی مردم برای تشییع پیکرهای ۱۷۵ غواص شهید عملیات کربلای ۴ و ۹۵ شهید گمنام به میدان بهارستان رفتند، با پلاکاردها و شعارهایی روی ماشین ها و کامیون ها مواجه شدند که علیه مذاکرات هسته ای و ورود زنان به ورزشگاه ها بود. یکی از کسانی که دیروز برای تشییع پیکر شهدا به میدان بهارستان رفته بود نوشته است: “امروز در مراسمی که به نام تشییع شهدا در بهارستان برگزارشد، هیچکس غریب تر و فراموش شده تر از شهدا نبود. نه عکسی از شهدا میدیدی( چندتایی دست چند نفر بود) نه اسمی، نه تقدیری، و نه هیچ چیزی که مراسم را به تشییع شبیه کرده باشد”.

به گفته او از ورودی سبلان در صیاد تا میدان بهارستان برای تشییع قرق شده بود و اجازه ورود هیچ ماشینی به سمت بهارستان داده نمیشد اما ماشینها و کامیونهایی از قبل در مسیر پارک شده بودند: “اولین کامیونی که دیدم زیارت عاشورا پخش میکرد اما تمام در و دیوارش شعارهایی در لزوم مبارزه با ورود زنان به ورزشگاهها بود و چند نفر داخلش در حال پخش تراکت بین مردم در مخالفت با این مساله بودند. ماشین های بعدی همگی بدون اینکه اسمی از ارگان خاصی برده باشند همه به صورت یکسان و هماهنگ شده تراکتهایی چاپ شده با خطوط زیبا با شعار «نه سازش نه تسلیم نبرد با امریکا» و بوروشورها و کارت پستالهایی که تحت نام شهدا، پیام شهدا را مبارزه با امریکا اعلام می کرد”.

محمود احمدی نژاد هم در مراسم دیروز حضور داشت و همچنین محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه که پس از شکست های مکرر سیاسی در عرصه های انتخاباتی، اخیرا به سپاه بازگشته و سخنران مراسم بود. او همزمانی تشییع جنازه غواصان شهید با مذاکرات هسته ای را معنادار خواند و خطاب به مذاکره کنندگان ایرانی گفت: “همین غواصان دست‌ بسته ما دارند به شما می‌گویند که اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تیرباران هم کنید ما تسلیم زور و زیاده‌ خواهی نخواهیم شد”.

محسن رضایی سپس با اشاره به شعار مرگ بر امریکا که از سوی تعدادی از حاضران سر داده می شد گفت: “این صداها را مذاکره ‌کنندگان ما که پشت میز روبروی آنها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صداها جدی و واقعی است”.

او در حالی گفت “در ایران نباید علامت غلط و حرف‌های غیر واقعی به دنیا ارائه شود. نباید بگوییم ما آب خوردن نداریم و کشور محاصره شده است. سیاست خارجه قاجاری و پهلوی دیگر به ایران بر نمی‌گردد” که چند روز پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود: “تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مسئله محیط زیست، اشتغال جوانان، صنعت، جامعه و آب آشامیدنی مردم حل شود”.

سعید حدادیان از مداحان اهل بیت هم در این مراسم گفت: “ما هم امروز خطاب به آنی که می‌گوید شما از جیب ملت خبر ندارید می‌گوییم که جیب ملت پر از عکس احمدی روشن است، پر از وصیت ‌نامه شهداست پر از سربند یازهرا و یا حسین است. این مردم ایستاده‌اند، شما کم نیاورید”.

خطاب او هم به حسن روحانی بود که چند روز قبل تر گفته بود “آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند”.

خبرگزاری ایلنا هم گزارش داده که یکی از سخنرانان در این مراسم گفته است: “مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی یک ساعت بیا در هور،‌ اگر مردی یک ساعت بیا در بید مجنون. اینجا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار”.

براساس گزارش این خبرگزاری، این سخنان با اعتراض حاضران همراه شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آنا گزارش داده که در این مراسم “برگه‌ای با امضای جمعی از طلاب مدرسه ایروانی در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه در میان مردم پخش شده”. اما مخالفان حضور زنان در ورزشگاه ها به این هم بسنده نکردند و در مراسم تشییع پیکرهای شهدای جنگ ۸ ساله ایران و عراق، پارچه نوشته هایی نصب کرده و پلاکاردهایی در دست گرفته بودند با مضامین مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه و اعلام تجمع علیه این مساله. در یکی از پارچه نوشته ها نوشته شده بود: “تجمع انزجار آمیز امت حزب الله از حضور غیرشرعی زنان در مسابقات مردان”.

حضور زنان در ایران در استادیوم های ورزشی هرچند منع قانونی ندارد اما در عمل ممنوع است. با اینکه سالهای پیش زنان در سالن های والیبال امکان حضور داشتند اما چند سال است که از حضور در سالن های والیبال هم منع شده اند.

سواستفاده های سیاسی و جناحی از مراسم روز گذشته انتقادات و واکنش های زیادی را در فضای مجازی و از سوی کسانی که در این مراسم حضور داشتند به دنبال داشته است. حسن یونسی نوشته است: “خیلی چیزها و خیلی ارزش‌ها در این سال‌ها نباید رنگی می‌شدند ولی وقتی کیسه آدم‌ها خالی می‌شود از هرچه در انبان دارند خرج می‌کنند. خواهش و خواهش، بگذارید چیزهایی برای این مردم بی‌رنگ باقی بماند. لطفا شهدا را رنگ نکنید”.

زینب کریمیان هم در فیسبوک شخصی اش نوشته است: “امروز در بهارستان، من عملا میتینگ سیاسی دلواپسان را دیدم دلواپسانی که نه دغدغه شهدا رو داشتن و نه کسی نمایندگی اعلام مواضع شهدا را به اونها داده بود… اما عملا از زنده و کشته انها بیشترین استفاده ها را بردند و بهره برداریهای سیاسی شان را داشتند”.

مصطفی همت هم واکنش نشان داده و نوشته است: “برادران سپاه پاسداران با مراسم تشییعی که برگزار کردند و آن را به میتینگ سیاسی یک جریان خاص تبدیل «نکردند» و با رونمایی دوباره از محمود احمدی‌نژاد، نشان دادند هیچ نسبتی با وی «ندارند» جالب این‌که میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید در زندان باشند، تا فردی که بزرگ‌ترین مفاسد سیاسی و اقتصادی تاریخ ایران را در هشت سال دولتش رقم زد و ملت و مملکت و نظام را تا مرز سقوط پیش برد، با سوء استفادهٔ بی‌شرمانه از شهدا و تشییع پیکرشان، جلوی چشم مردم، با آن شمایلش عشوه‌گری کند… “

او در عین حال اضافه کرده: “از سوء استفاده‌ها که بگذریم، حضور چشمگیر مردم از تمام اقشار با سلیقه‌های مختلف، یکی از بزرگ‌ترین تشییع پیکرهای تاریخ ایران را رقم زد.. “

دختر جوانی هم نوشته است: “امروز در این مراسم تشییع تنها به این دلیل که چادربر سر نداشتم و کمی از موهایم هم بیرون بود چه توهین ها که نشنیدم. طلبکارانه مرا از خود می راندند که جای تو بین ما نیست که وقتی نمی فهمی این شهدا رفتند تنها به خاطر همین موهای تو. و من سرسختانه ایستادم که رفتند تا من در وطنم احساس ارامش کنم. و خواهر گرامی دیگری گفت که تو و امثال تو باعث عذاب روح این شهدا هستید، آمده اید تا عذابشان دهید. ولی من رفته بودم به خاطر تمامی آن هایی که مظلومانه پرکشیدند و ما حتی نمی توانیم درک کنیم که در آن لحظات دهشتناک چه بر انها گذشته است. آیا این شهادت جز سعادتی برای خودشان، انچه را که برایش جنگیدند و شهید شدند را نیز به بازماندگان هدیه داد. آیا امروز ما همان است که ان ها ان روزها تصور می کردند؟”

اردیبهشت ماه پیکرهای ۲۷۰ شهید جنگ ایران و عراق از مرز شلمچه وارد ایران شد؛ پیکرهایی که توسط کمیته جستجوی مفقودین در عملیات تفحص در جنوب عراق در فاو، ابوفلوس، شلمچه، مجنون و زبیدات کشف شده بود. سردار باقرزاده اعلام کرد که ۱۷۵ نفر از آنها غواصانی بودند که در عملیات کربلای ۴ با دستانی بسته به شهادت رسیده اند. درباره ۹۵ پیکر دیگر هیچ توضیحی داده نشد و خبر کشف اجساد آنها در حاشیه و تحت الشعاع خبر کشف پیکر غواصانی ماند که به گفته سردار باقرزاده “برخی از پیکرها هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم زنده به گور شده اند”.