کار به افشای مرتضوی کشید

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با استیضاح وزیر، میانجی گری ها بی نتیجه ماند

پس از بی نتیجه ماندن تلاش های نمایندگان مخالف دولت و ناکام ماندن حکمیت رئیس مرکز پژوهش های مجلس برای کنار گذاشتن سعید مرتضوی از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، امروز مجلس اصولگرایان آماده می شود تا به گفته طراحان استیضاح ، “با اقتدار” وزیر کار را به دلیل انتصاب آمر جنابات کهریزک در سازمان تامین اجتماعی برکنار کنند. در همین حال دو تن از مشهورترین نمایندگان جناح راست در مجلس هشتم گفته اند افشاگری هایی مرتضوی در راه است که به نفع وی و محمود احمدی نژاد نیست.

الیاس نادران از سرشناس ترین نمایندگان اصولگرایان دیروز در هشداری صریح به دولت از افشاگری پیرامون سعید مرتضوی در جلسه استیضاح امروز خبر داد. او که از طراحان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی است به خبرگزاری مهر گفته اگر محمود احمدی نژاد حرف هایی را که استیضاح کنندگان از تریبون مجلس در خصوص مرتضوی می زنند بشنود دیگر اصراری به ماندن وی در مسئولیت های فعلی نخواهد داشت.

ناظران می گویند نمایندگان احتمالا می خواهند با علنی کردن اتهامات مرتضوی در صحن علنی پارلمان، تلاش رئیس دولت برای مقابله با مثل با مجلس هشتم در صورت برکناری وزیرکار را نقش بر آب کنند. محمود احمدی نژاد پیشتر تهدید کرده بود اگر استیضاح وزیرکار در مجلس رای بیاورد وی سعید مرتضوی را به عنوان سرپرست موقت وزارت کار و رفاه برخواهد گزید.

مجلس و دولت از ابتدای سال جاری بر سر استیضاح وزیر کار وارد میدان نبرد شده اند. مجلس هشتم قصد دارد، عبدالرضا شیخ الاسلامی را به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی که سرنوشت حساس ترین نهاد اجتماعی و هزاران میلیارد سرمایه ملی و مردم در دست او خواهد بود، از کار بیکار کند.

 

سوابق مرتضوی را افشا می کنیم

روز گذشته نادران در تکمیل پازل هشدارهایش به محمود احمدی نژاد و مرتضوی افزود: “با توجه به سوابقی که از مرتضوی در این جلسه افشا خواهیم کرد، کار برای ادامه مسئولیت وی خیلی سخت می شود و کسی با چنین سوابقی بعید است بتواند جایی مسئولیت بگیرد، به همین دلیل از این که مسائل مربوط به آقای مرتضوی گفته شود اکراه داشتیم.”

اوضاع زمانی برای سعید مرتضوی سخت تر شد که روز شنبه کسی که جای وی را در دادستانی تهران گرفته است به خبرنگاران گفت پرونده شکایت از دادستان پیشین تهران بار دیگر به جریان افتاده است و “به زودی” از وی و دو متهم دیگر پرونده کهریزک تحقیق خواهد شد.

مخالفان دولت - هواداران جنبش سبز- پرونده کهریزک را یکی از خونبارترین پرونده های جنایت علیه شهروندان در دهه اخیر می دانند. مرتضوی متهم است مستقیما دستور انتقال صدها تن از بازداشت شدگان ناآرامی های خرداد و تیر 88 را به سوله کهریزک صادر کرده است. کهریزک دو روز بعد به قتلگاه دست کم چهار تن از جوانان معترض به نتایج انتخابات بدل شد. فعالین حقوق بشر می گویند آن ها بر اثر شکنجه شدید و طاقت فرسا به قتل رسیده بودند.

عباس جعفری دولت آبادی جانشین سعید مرتضوی، شاکی سلف خود را “خانواده یکی از مقتولین” بازداشت گاه کهریزک معرفی کرده و از قرار جلب سعید مرتضوی خبر داده است. دادستان تهران می گوید “چون با صدور قرار جلب دادرسی، دادستان فقط می‌تواند کیفرخواست صادر کند، سرنوشت نهایی این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران تعیین خواهد شد.”

یکی از کشته شدگان کهریزک فرزند عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه، مشاور وزیر بهداشت و مشاور انتخاباتی محسن رضایی در سال 88 است. تحلیل گران می گویند احتمالا پیگیری های قضائی وی بوده است که منجر به صدور حکم جلب مرتضوی شده است.

در راستای این اتهامات است که الیاس نادران تا یکشنبه ( امروز) به مرتضوی مهلت داد تا از سمت خود استعفا دهد و در غیراین صورت “استیضاح قطعی است و هیچ راهی وجود ندارد.”

 

ناگفته ها را می گوییم

محمد دهقان از اعضای هیئت رئیسه مجلس هشتم نیز ضمن تاکید بر “قاطعیت تصمیم” استیضاح کنندگان وزیر کار از آماده شدن “نطق ها و تقسیم کار” طراحان استیضاح خبر داد. او این نطق ها را حاوی “ ناگفته هایی” خواند. وی در توضیح بیشتر در این ارتباط گفت: “جلسه استیضاح مطالبی که ما مایل به بیان آن نیستیم و تا به حال در فضای کشور گفته نشده بیان خواهد شد که این امر به نفع دولت، شیخ الاسلام و مرتضوی نیست.”

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در جریان دیدار دو هفته پیش مسئولان سه قوه با رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله علی خامنه ای مشخصا از مجلس و دولت خواسته بود تا “همدل و متحد” باشند. برخی از نمایندگان با استناد به همین گفته کوشیدند از استیضاح وزیر کابینه جلوگیری کنند.

دهقان از تلاش استیضاح کنندگان برای قانع کردن “عناصر تاثیر گذار دولت” به برکناری یا استعفای مرتضوی خبر داد. گرچه او اشاره ای نکرد این عناصر تاثیر گذار چه کسانی هستند.

احمد توکلی که هفته گذشته اعلام شد سعید مرتضوی پذیرفته وی با وجود امضا ورقه استیضاح وزیرکار، حکمیت میان نمایندگان طراح استیضاح و سعید مرتضوی را برعهده گیرد روز جمعه از اعلام نتیجه این “حکمیت” سرباز زد و گفت: “اجازه بدهید الان در این باره حرف نزنم، چند روز دیگر در روز استیضاح همه چیز مشخص می شود.”

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اعلام اینکه نتیجه حکمیت کتبا به طرفین اعلام شده است خاطرنشان کرد: “ممکن است استیضاح انجام شود و ممکن است انجام نشود.”

توکلی در اظهاراتی پر رمز و راز پیرامون “نتیجه” مذکور به خبرگزاری های رسمی کشور گفته است: “نتیجه حکمیت با انجام یا لغو استیضاح وزیر کار مشخص می شود.”

 

وعده های مرتضوی

همزمان پرویز سروری دیگر نماینده ای که پای نامه استیضاح را امضا کرد، ضمن تاکید بر استیضاح با اقتدار وزیرکار در صورت عدم استعفای مرتضوی، گفت: “قرار بود بعداز بحث حکمیت آقای توکلی، آقای مرتضوی نظرش را در مورد حکمیت به طور شفاف اعلام کند و ما هنوز هم منتظریم که ببینیم چه نتیجه‌ای در این زمینه حاصل می‌شود.”

به نوشته فارس مقرر شده بود در صورتی که توکلی اظهارات منتسب به مرتضوی را که از سوی زاکانی( ازنمایندگان استیضاح کننده) عنوان شده با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده قبول کند، مرتضوی از سمت خود کناره‌گیری کند تا بحث استیضاح وزیر کار هم منتفی شود.

 این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران نوشته است: “مرتضوی خود چنین وعده ای را داده بود.” مرتضوی هفته گذشته پس از آن که فشارها بر وی به اوج رسید گفته بود حکمیت توکلی هر چه باشد، می پذیرد اما در روزهای بعدی مشاور وی همه چیز را انکار کرد و اظهار داشت حکمیتی وجود ندارد. این همان امری است که گروهی با اشاره به نقص عهدهای مکرر سعید مرتضوی و صحنه سازی های پیشین وی پیش بینی می کردند.

مشاور مرتضوی پس از آن که نتایج حکمیت توکلی محرمانه اعلام شد به خبرگزاری فارس گفت: “مرتضوی به آقای توکلی و استیضاح کنندگان گفته است، چنانچه حکم محکومیتی ارائه کنند و یا اتهامی علیه وی ثابت شود از سمت خود کنار می‌رود.”

فارس مدعی است که اظهارات مرتضوی در خصوص پذیرش رای حکمیت در جمع تعدادی از نمایندگان مطرح شده است. نشان به آن نشان که الیاس نادران نیز روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس گفته بود: “خود آقای مرتضوی از آقای توکلی درخواست و خواهش کرد که بین او و آقای زاکانی که یکی از استیضاح کنندگان است، حکمیت کند. آقای مرتضوی خودش اعلام کرد که اگر آقای توکلی در این حکمیت اعلام کند که مرتضوی کناره‌گیری کند، او کنار می رود و هر حکمی را که آقای توکلی بدهد، می‌پذیرد.”

با این ضد و نقیض ها به نظر می آید عبدالرضا شیخ الاسلامی امروز باید به مجلس هشتم بیاید تا قربانی تصمیم محمود احمدی نژاد در انتصاب یکی از بدنام ترین چهره های قوه قضاییه به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شود. سازمانی که 30 میلیون شهروند ایرانی تحت پوشش آن هستند و به گفته منتقدان دولت همچون سازمان مبارزه با قاچاق فرصت های نان و آب داری برای ایجاد “رانت” مهیا می کند. گفتنی است اندکی پس از افشای جنایات کهریزک توسط رهبران سیاسی جنبش سبز، مرتضوی پس از واگذاری کرسی خود در دادستانی تهران، توسط محمود احمدی نژاد به به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شد.