خامنه‌ای: اینترنت مثل سگ وحشی است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مروری بر یک دهه دشمنی با وب

سایت خبری پارسینه،نزدیک به جناح حاکم اصولگرا، تحت عنوان “بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب درباره اینترنت”، مجموعه اظهارات علی خامنه ای درباره اینترنت در سال های اخیر را بازنشر کرده است.

نخستین سخنان نقل شده از خامنه ای درباره اینترنت مربوط به بیست و هفتم بهمن ماه سال 1379 است که وی در آن، اینترنت را از مصادیق “تبلیغات فرنگی و تهاجم فرهنگی” دانسته و گفته : “در دنیا تهاجم فرهنگی علیه انقلاب، از تهاجم سیاسی و اقتصادی سریع‌تر و همه‏گیر‌تر و همه‏جایی‏‌تر بود.”

رهبر جمهوری اسلامی در 26 آذر 1381 نیز در سخنانی خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اینترنت را به “سگ وحشی” تشبیه کرد.

او با وجود بیان اینکه “اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است” افزود: “اما [اینترنت] در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک. اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است. این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد.”

نهادهای بین المللی و فعالان و گروه های مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاعات، حکومت جمهوری اسلامی را یکی از بزرگترین دشمنان اینترنت و گردش آزاد اطلاعات در شبکه جهانی وب معرفی می کنند.

در آخرین نمونه از تلاش حکومت ایران برای محدود کردن بیش از پیش اینترنت، رهبر جمهوری اسلامی در اواسط اسفندماه سال 90 دستور داد تا “شورای عالی فضایی مجازی” تشکیل شود و درباره “مواجهه فعال” با فضای مجازی “از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی” تصمیم گیری کند.

خامنه ای به این شورا دستور داد با تشکیل یک “مرکز ملی فضای مجازی” نسبت به فضای مجازی در داخل و خارج از ایران “اشراف کامل” داشته باشد.

او گفت که کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه‌جانبه با این مرکز خواهند بود.

رهبر جمهوری اسلامی دلیل تشکیل این شورا را “گسترش فزاینده‌ فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکه جهانی اینترنت” و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی عنوان کرد و نوشت: “ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به‌وجود آید.”

برپایه این دستور ریاست این شورا بر عهده رئیس‌جمهور خواهد بود.

خامنه‌ای اعضای حقوقی این شورا را بدین ترتیب منصوب کرد: رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیما، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزیر ارشاد، وزیر علوم، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی.

اعضای حقیقی این شورا هم افرادی به نام های حمید شهریاری، جواد مظلومی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی، محمد سرافراز و علی‌رضا شاه‌میرزایی هستند که برای مدت سه سال تعیین شده‌اند.

رئیس سازمان صداوسیما نیز به‌عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، فعالیت خواهد کرد.

 

هراس یک حکومت از اینترنت

در سال های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از “تهدیدات دشمن” در فضای مجازی و اینترنت سخن گفته‌اند.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بهمن‌ماه گذشته گفته بود: “شبکه اینترنت قابل اطمینان نیست و جهانی بودن آن بدون هیچ حد و مرزی یک سری تهدیدات را به همراه دارد.”

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز 27 بهمن‌ماه از گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت به‌عنوان “تهدیدهای جدید” علیه جمهوری اسلامی یاد کرد.

سردار غلام‌رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل ایران نیز همان روز یاهو و جی‌میل را ناامن و “ابزار جاسوسی” دانسته بود.

وی تأکید کرده بود: “برای مقابله با این موضوع هر چه سریع‌تر باید زیرساختی به نام اینترنت ملی در کشور ایجاد شود.”

پیش از این سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز گفته بود: “گوگل موتور جست‌وجو نیست بلکه ابزار جاسوسی است.”

مدل هایی مانند اینترنت ملی پیش از این در کشورهایی همچون چین و کره شمالی به اجرا گذاشته شده است.

 رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در دیدار با تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران و در پاسخ به این پرسش که “چرا چینِ کمونیست، اینترنت را به‏ شدّت سانسور می ‏کند ولی در ایرانِ اسلامی این کار انجام نمی‏ شود؟” گفته بود: “در همه جای دنیا - مخصوص چین نیست - وقتی جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد می‏ شود، معمولاً فیلترهایی هم وجود دارد که هر کشور به فراخور تمایلات و تفکّرات و مصالحی که دارد، آن‌ها را کار می ‏گذارد؛ این یک امر طبیعی است. در این‏جا هم در آغاز کار مقداری بی ‏توجّهی شد، لیکن بعد اقداماتی کردند و باید بکنند؛ این درست است. البته که باید فیلترهای مناسب و لازم را بگذارند.”

خامنه ای همچنین در پاسخ به این پرسش که “چرا مغازه‏‌ها را به خاطر نداشتن جواز پلمب می‏ کنند، ولی به‏ خاطر فروش و حتّی نمایش تصاویر مبتذل جریمه نمی ‏کنند و چرا در نمایشگاه بین‏المللی شرکت‌ها حق دارند هر تصویر و یا موسیقی ضدّ دین را پخش کنند؟” به ذکر “خدا لعنتشان کند” بسنده کرد.

وی در عین حال در سال 1384 با بیان اینکه “من به منبر خیلی علاقه دارم” گفته بود که “امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطیِ فراوان هست، اما هیچ‏کدام از این‌ها منبر نیست.”

همچنین استفتایی از رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد که در پاسخ به این پرسش که “آیا کندی اینترنت مصداق غش در معامله است؟” گفته: “اگرچه مصداق غش در معامله نیست اما مشتری اگر مغبون باشد حق دارد قرارداد را فسخ نماید.”