نمایشگاه مطبوعات در تصرف گروه های فشار

نویسنده
گزارش خبرنگاران 'روز'

» وحشت از آشکار شدن محبوبیت جنبس سبز

گزارش خبرنگاران “روز” 

آرتین صفاری - جلال کیهان منش

“جرات دارن بیان، ما کفشها رو آماده کردیم”. این جمله ای بود که بین لباس شخصی هایی که در مقابل ورودی ساختمان نمایشگاه مطبوعات در مصلای تهران جمع شده بودند رد و بدل می شد. از رفتار هماهنگشان معلوم بود که به مرکزی متصلند. جوان بودند و ریش های تنکشان و پیراهن هایی بیشتر به رنگ  خاکستری یا کرم که روی شلوارشان آویزان بود، از جمله مشخصه های آنان محسوب می شد.

روز گذشته باحضور علیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی،  بار دیگر مصلای تهران شاهد حملات لباس شخصی ها در واکنش به حضور گسترده هواداران جنبش سبز بود. مردم حاضر در محل نمایشگاه که با شعارهای “یاحسین میرحسین” و “صل علی محمد بوی بهشتی آمد” از بهشتی استقبال کرده بودند، زمانی که با درخواست دکتر بهشتی برای شعار ندادن مواجه شدند، در سکوت دستهایشان را به نشانه پیروزی بالا بردند و تنها با فرستادن صلوات و  گفتن “الله اکبر” به همراهی با وی ادامه دادند.

استقبال گسترده مردم از علیرضا بهشتی، واکنش تعدادی از نیروهای لباس شخصی و نیز اعضای برخی از رسانه های دولتی حاضر در نمایشگاه را بر انگیخت.  عوامل لباس شخصی، که به گفته شاهدان از ابتدای افتتاح این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به طور روزانه در محل مصلای تهران حضور دارند و با حضور چهره های سیاسی منتقد فعال شده و به مردم و شخصیت های سیاسی حمله می کنند، در هنگام حضور علیرضا بهشتی نیز با ایجاد درگیری فیزیکی به توهین به فرزند آیت الله بهشتی، میرحسین موسوی  و مهدی کروبی پرداختند.

مهاجمان، در حالی که بهشتی در میان سکوت و استقبال علاقه مندانش در حال بازدید از غرفه های نمایشگاه بود به او و همراهانش حمله ور شدند که در مقابل، مردم با ایجاد حلقه به دور مشاور ارشد میرحسین موسوی از وی محافظت کردند. مهاجمان  با سردادن شعارهایی مانند” مرگ بر منافق” ، “مرگ بر جیره خوار آمریکا” و “مرگ بر سید آمریکایی” سعی در ایجاد واکنش در همراهان دکتر بهشتی و ایجاد درگیری فیزیکی با مردم را داشتند، اما زمانی که با صبر و سکوت مردم و مشاور ارشد میرحسین موسوی مواجه شدند، به غرفه های اطراف در قسمت شمالی شبستان حمله کرده و به ضرب و شتم مردم در قسمت های مختلف نمایشگاه پرداختند. لباس شخصی ها همچنین به غرفه های رسانه های منتقد دولت نظیر خبرگزاری ایلنا یا روزنامه اعتماد آسیب رساندند و حتی غرفه  روزنامه جمهوری اسلامی (از نشریات اصولگرای منتقد دولت احمدی نژاد) را تخریب کردند. 

درهمین حال نیز علیرضا بهشتی برای جلوگیری از ایجاد درگیری و صدمه دیدن مردم با دخالت نیروهای حراست از محل نمایشگاه خارج شد که مجددادر بیرون از فضای نمایشگاه نیز تعدادی از عوامل لباس شخصی به وی و نزدیکانش حمله کردند. این درحالی بود که پس از خروج مشاور میرحسین موسوی هم لباس شخصی های حاضر در نمایشگاه با همراهی تعدادی از اعضای رسانه های دولتی به سردادن شعارهایی مانند “ماشالله، حزب الله ” و درگیری فیزیکی با مردم ادامه دادند.

 

درگیری های قبل

بر اساس خبری غیر رسمی که جمعه همزمان با ورود مهدی کروبی به نمایشگاه مطبوعات منتشر شد، شنبه قرار بود نمایشگاه مطبوعات میزبان میر حسین موسوی باشد و یکشنبه نیز سید محمد خاتمی باید به نمایشگاه می آمد.

با این خبر صدها نفر از مردم عادی و روزنامه نگاران و خبرنگاران در نمایشگاه جمع شده بودند تا با شعارهایشان از رهبران جنبش سبز حمایت کنند.

اما در داخل نمایشگاه، رسانه های دولتی بیکار نبودند. روزنامه های کیهان، وطن امروز، ایران، خبرگزاری فارس و غیره با نصب عکس ها و تصاویری از انتخابات به نحوی خشونت جنبش سبز علیه به اصطلاح “مردم عادی” را به رخ می کشیدند. خبرگزاری برنا وابسته به سازمان ملی جوانان و رسانه ای که پس از ایرنا و فارس بیش از همه اقدام به تخریب چهره های سیاسی اصلاح طلب کرده بود یک دستگاه اس سی دی بزرگ در مقابل غرفه دو نبش خود نصب کرده و مناظره های تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را پخش می کرد، اما کسی از حامیان احمدی نژاد به آن توجهی نمی کرد. وقتی مناظره موسوی و احمدی نژاد پخش می شد، نوبت که میر حسین رسید و گفت: “مردم من این را تغییر می دهم…” همه کف زدند.

ماموران لباس شخصی و با یونیفرم نیروی انتظامی در داخل نمایشگاه قدم می زدند و همه را زیر نظر داشتند. در ایستگاه مترو شهید بهشتی نیز میزان حساسیت ماموران انتظامی بسیار بیشتر از معمول بود. در حالی که  در روزهای عادی در هیچ ایستگاه مترو ماموری حضور ندارد.

در داخل محوطه مصلی و بیرون از سالن شبستان که محل غرفه ها بود چندین دستگاه خودروی لندکروزر استیشن سفید رنگ وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پارک بودند و شیشه های دودی آن اجازه نمی داد که مشخص شود داخل آنها کسی نشسته است یا خیر. اما صدها نفر مامور ضد شوروش نیروی انتظامی در خیابان های اطراف شبستان (در داخل محوطه مصلی) مستقر شده بودند. آنها با خود باتوم، گاز اشک آور، سپر و کلاه کاسکت داشتند تا در زمان درگیری بتوانند دستورات فرماندهان را اجرا کنند. تعداد آنها چندین برابر بازدید کنندگان نمایشگاه مطبوعات بود، تا جایی که می شد مصلای تهران را به یک پادگان پلیس تشبیه کرد.

ساعت حدود 16:20 بود که به یک باره شایع شد میر حسین موسوی به نمایشگاه آمده است. صدها نفر از حامیان و مخالفانش به بیرون و مقابل شبستان هجوم آوردند تا عده ای از او حمایت کنند و عده کمتری نیز به شعار دادن علیه او بپردازند.

اما کسی که آمد میر حسین نبود. دقایقی دیگر دوباره خبری شایع شد. بسیجیانی که آنجا بودند برای هم می گفتند: “بابا میر حسین آمریکایی اومده. حاجی از دم در زنگ زد که بچه دها آماده باشن. اومده”.

اما باز هم میر حسین نیامد. ایستادن و انتظار کشیدن بیشتر از نیم ساعت بطول انجامید تا اینکه آنان که منتظر بودند ناامید شدند.

در این هنگام اس ام اس ها خبر از آمدن سید محمد خاتمی داد. اس ام اس ها حاکی از آن بودند که خبرگزاری ایلنا خبر از حضور سید محمد خاتمی در نمایشگاه داده است.

اما خاتمی هم نیامد و خبرگزاری ایلنا این خبر را از خروجی خود حذف کرد. اما در این هنگام خبر رسید که میر حسین موسوی ساعت حدود 16 عصر برای حضور در نمایشگاه قصد عبور از در خیابان شهید بهشتی مصلی را داشته که با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شده است.

افرادی نیز خبر از دیدن میر حسین در هنگام ممانعت ماموران از حضور او می دادند و این در حالی بود که حامیان وی در داخل نمایشگاه  سرود “یار دبستانی من” می خواندند.

مجموعه این تحولات پس از آن رخ می دادند که در پی حضور روز جمعه مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات و حمله فیزیکی به این رهبر اصلاح طلب، رسانه‌های حامی دولت احمدی‌نژاد موج جدیدی از حملات را علیه او آغاز کرده بودند.

در یکی از جدیدترین حملات از این نوع،  حمید رسایی نماینده‌ای که پیش از این سابقه توهین به آیت الله صانعی را در حمایت از احمدی‌نژاد در کارنامه دارد در گفتگویی با “ایرنا” گفت: “کروبی و حامیان وی در جاده براندازان قرار گرفته‌اند”. رسایی که طراح شکایت صد نماینده از میرحسین موسوی نیز هست، همچنین خواستار برخورد قضایی با کروبی شد و گفت: “نظام نباید بیش از این با اینها مماشات بکند چرا که بی فایده است”.

همچنین سبحانی‌نیا، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از کروبی به همین خبرگزاری گفت: “کروبی با اقدامتش تنها دشمنان را دل شاد می کند”.

در اظهار نظر دیگری یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: “اگر مسئولان با کروبی برخورد می کردند کار او به اینجا نمی کشید”. محمود احمدی بیغش با بیان اینکه “ما باید کمی از دستگاه هایی که باید با کروبی برخورد می کردند ولی در مقابل آن قصور کردند گله کنیم” افزود: “اگر دستگاه های متولی اجرا شدن عدالت اسلامی به دنبال آنان نرود همین مسائل وجود دارد”. وی همچنین اظهار داشت: “کروبی و دوستانش دچار توهم هستند و فکر می کنند حکومت از آنان واهمه دارد در حالی که آنان توهم دارند و حکومت در مقابل آنان صبر کرده است”.

 

خصومت حامیان دولت با علیرضا بهشتی

حمله عوامل لباس شخصی و اعضای رسانه های دولتی و حامی محمود احمدی نژاد به علیرضا بهشتی درحالی  انجام شد که وی در مقام مشاور ارشد میرحسین موسوی در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، از مدت ها پیش در معرض حملات حامیان دولت قرار داشته است . علیرضا حسینی بهشتی ، همچنین پس از کودتای انتخاباتی از سوی میرحسین موسوی به عنوان نماینده وی در کمیته پیگیری جانباختگان و آسیب دیدگان خشونت های پس از انتخابات را نیز بر عهده گرفت که در همین رابطه و پس از افشاگری های این کمیته در رابطه با تعداد واقعی جانباختگان حوادث پس از انتخابات و تعداد افراد بازداشت شده در این حوادث، در 17 شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از 5 روز بازداشت و بازجویی با سپردن وثیقه آزاد شد.

پس از بازداشت بهشتی یک و مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی در کمیته جانباختگان و آسیب دیدگان پس از انتخابات ، میرحسین موسوی باصدور بیانیه ای درباره دستگیری این دو چهره اصلاح طلب گفت:” آنان به بند کشیده شده اند در حالی که جرمی جز پیروی از راه انقلاب و دفاع از اجرای عدالت در مورد خون‌های به‌ناحق ریخته شده و کمک به خانواده بی گناهانی که پس از انتخابات به زندان افتاده اند ندارند. آنان اینک در زندان به سر می‌برند در حالی که عاملان فجایع اخیر آزادند و مسئولان ادعا می‌کنند حتما به جنایاتی که رخ داده است رسیدگی خواهند کرد.”

علیرضا بهشتی همچنین در کنار سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی پس از اتهام زنی های فراوان روزنامه کیهان به آنها، یکی از شاکیان این روزنامه است که بنا بر این شکایت قاضی پرونده در حکم بدوی دستور به توقیف موقت روزنامه کیهان داد. اما اجرای این حکم با اعمال فشار به دستگاه قضایی تاکنون معلق مانده است.