صالحی گفت بروید دعا کنید این توافق به هم بخورد

نویسنده
مریم کاشانی

» ناراضیان داخلی از توافق هسته‌ای

کشمکش داخلی بر سر توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و غرب در حال افزایش است. در حالی که گروهی از نمایندگان مجلس خواستار تصویب متن این توافق در مجلس هستند، مسئولان دولتی معتقدند نیازی به این کار نیست. در این میان هر بار بخشی از مذاکرات پشت صحنه مسئولان درباره این مذاکرات منتشر می‌شود و تکذیب ها و تاییدهای جدید از راه می‌رسد. بعد از انتشار غیر منتظره اظهارات عباس عراقچی در خبرگزاری رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که حتی موجب عقب‌نشینی مسئولان آن هم شد، اکنون انتشار اظهارات خصوصی علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی دیگر از مذاکره کنندگان خبر ساز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، علیرضا زاکانی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در یک سخنرانی عمومی با اشاره به “تعهد ایران در جمع کردن آبشارهای سانتریفیوژ” گفت: “آقای صالحی می‌گفت که ما در زمان خاموش کردن سانتریفیوژها با ۵۰ درصد خرابی مواجه می‌شویم و حدودا ۵۰ درصد در زمان خاموش کردن از بین می‌رود و اگر خیلی خوب در زمان جابه جایی عمل کنیم ۳۰ درصد نیز در زمان جا به جایی از بین خواهد رفت؛ یعنی در مجموع ۸۰ درصد سانتریفیوژهای جمع شده از بین می‌رود.” او اضافه کرد: “آقای صالحی در مجلس به ما می‌گفت بروید دعا کنید که این توافق به هم بخورد.”

زاکانی در عین حال در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از علی اکبر صالحی هم پرداخت و گفت: “متاسفانه برخی صحبت‌های آقای صالحی علمی نیست و ایشان حرف نادرست می‌زند. به عنوان مثال فرق فردو با نطنز این است که فردو ۴۰ متر زیر زمین بوده و روی آن هم ۹۰ متر کوه آتشفشانی قرار دارد و ‌آمریکا هیچ سلاحی ندارد که بخواهد آن را مورد هدف قرار دهد اما همین آقای صالحی در سال ۸۹ فردو را جمع کرد و به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل نمود. کجای جهان به یک مرکز در ۱۳۰ متری زیر زمین می‌روند و آنجا کار تحقیقاتی می‌کنند؛ وقتی به آقای صالحی می‌گوییم در این باره جوابی نداشته و می‌گوید می‌خواهیم در آنجا یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته درست کنیم.”

انتشار سخنان زاکانی از قول صالحی بلافاصله واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی را به دنبال داشت. بهروز کمالوندی، معاون رییس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در یادداشتی نوشت: “می‌خواهم به آن نماینده محترم که از او در یکی از خبرگزاری‌ها نقل شده است که “آقای صالحی در مجلس به ما گفتند بروید دعا کنید توافق به هم بخورد، چون واقعاً خطرناک است” سوال کنم چرا به نجواهایی که معلوم نیست منشاء آن چیست گوش فرا دادید اما صدای رسا و قاطع ایشان در جلسه علنی مجلس مقابل نمایندگان ملت را که با صراحت و قاطعیت هر چه تمام‌تر اعلام کرد: «بنده این‌جا آمده‌ام که شهادت بدهم مسوولیت شرعی، وجدانی، عرفی و عقلانی آن چه را که در بعد فنی به دست آورده‌ایم، می‌پذیریم» را نشنیدید؟” او در عین حال خبر داد که علی اکبر صالحی “به‌دلیل مصلحت و ممانعت از ورود به بحث‌های جنجالی بی‌مورد” حاضر به ارسال تکذیبیه نشده است.

از سوی دیگر اما حدود ده تن از نمایندگان مجلس در گفتگو با روزنامه اعتماد، اظهارات علیرضا زاکانی را تکذیب کردند. این روزنامه در گزارشی به همین مناسبت آورده: “سید باقر حسینی، جواد جهانگیرزاده و منصور حقیقت‌پور می‌گویند تا حالا به هیچ عنوان چنین سخن یا موضع‌گیری نزدیک به این از زبان علی اکبر صالحی نشنیده‌اند. هادی شوشتری اما توضیح بیشتری دارد و تاکید می‌کند: آقای صالحی تا حالا سه بار برای بحث مذاکرات به مجلس آمده و من در جلسات ایشان بوده‌ام. چه در جلسات و جمع‌های خصوصی و چه رسمی اما غیرعلنی، به هیچ عنوان چنین چیزی از ایشان نشنیده‌ام.”

همچنین روزنامه آرمان در گزارشی دیگر با عنوان “سنگ‌تمام رسانه‌های تندرو در هجمه به دولت” به همین موضوع پرداخته و نوشته: “با توجه به تاکید موکد صالحی در مجلس و در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف در دفاع از برجام و دستاوردهای آن، باید پرسید این اظهارات زاکانی علاوه بر آنکه صحبت‌های صالحی را خلاف واقع نشان می‌دهد، در صورت صحت با چه انگیزه‌ای در شرایط فعلی مطرح می‌شود آیا طرح چنین نقل‌قول‌هایی کمکی به انسجام داخلی می‌کند؟”

البته واکنش‌های منتشر شده در سایت‌های اینترنتی تندتر از نشریات چاپی تهران بود. سایت خرداد که به دولت روحانی نزدیک است در گزارشی که به بهانه سخنان زاکانی منتشر کرد، از قول صفر نعیمی رز، عضو کمیسون امنیت ملی مجلس این سخنان را “خیانت و پشت پا” به تیم مذاکره‌کننده نامید و نوشت: “تیم مذاکره‌کننده ما از نظر حضرت آقا سربازان و فرزندان انقلاب هستند، این آقایان چطور به خود اجازه می‌دهند هر چیزی را به آنها بچسبانند؟ در دروغ بودن این سخنانی که به آقای صالحی نسبت داده‌اند هیچ شکی وجود ندارد. آقایانی که این حرف‌ها را می‌زنند و ادعای ولایتمداری هم دارند چگونه سخنانی سراسر کذب را به افرادی نسبت می‌دهند که رهبر معظم انقلاب آنها را امین، شجاع، غیور و متدین خطاب کرده‌اند؟”

غلامعلی جعفرزاده دیگر نماینده مجلس هم گفته: “من امیدوارم آقای زاکانی بیاید و جملات خود را تصحیح کند. چطور می‌شود آقای صالحی بیایند و در صحن علنی برای تائید توافق شهادت بدهند، بعد در یک جمعی حرفی ۱۸۰ درجه مخالف آن را بزنند، آن هم در میان تندترین مخالفان سیاسی‌شان؟ چرا این سخن را کس دیگری از آقای صالحی نشنیده است؟ آقای زاکانی کاش یک نفر دیگر از نمایندگان را می‌آوردند و می‌گفتند که به جز من فلانی هم بود که شنید آقای صالحی این حرف را زده است.”

در حالی که کشمکش جریانهای سیاسی بر سر توافق هسته‌ای در داخل ایران افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این نمایش تا تعیین تکلیف آن در کنگره آمریکا ادامه داشته باشد، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی به دفاع از این توافق پرداخت و به کنایه گفت: “البته کاسبان تحریم که در دوبی، اروپا و چین و تهران بودند سود می‌بردند و الان از توافق عصبانی هستند ما باید تحریم ظالمانه را برمی‌داشتیم و درهای جهان را به سوی کشور باز می‌کردیم تا سرمایه و تکنولوژی به کشور وارد و کالاهای خود را صادر می‌کردیم.”