عارف پوستین دوز، لاس وگاس، یقه بسته و...

نویسنده
نازنین کامدار

» آشنایی با آقازاده یک "مدیر پر تلاش و متین"

در حالی که رسانه ها مملو از اخبار مربوط به بازداشت اسفندیار رحیم مشایی است، عارف پوستین دوز، فرزند نعمت الله پوستین دوز، رئیس سابق شرکت سایپا که متهم به اختلاس ده هزار میلیارد تومانی در شرکت مس ایران است، عکس هایی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی را بر انگیخته است.

بنا به گزارش سایت پارسینه، این “آقازاده” دوران احمدی نژاد، در حالی اقدام به انتشار عکس های خود با خودروی لوکس و یا با بالاتنه برهنه در لاس وگاس و در کنار مجسمه برج ایفل کرده که پیش از این عکس های او با یقه بسته و در کنار اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد منتشر شده بود.

سایت پارسینه، در ذیل این عکس هانوشته است: “عارف پوستین دوز؛ فرزند نعمت الله پوستین دوز، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران و مدیر عامل سابق گروه خودرو سازی سایپا اخیرا در صفحه شخصی خود عکسهای جالب و متنوعی از خود را منتشر کرده است. از شغل این آقازاده اطلاعی در دست نیست. پوستین دوز پدر در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد، بازداشت شد و دی ماه ۹۲آزاد شد”.

انتشار این عکس ها، آنهم در شرایطی که بارها از پدروی به عنوان “مفسد اقتصادی” نام برده شده، کاربران سایت پارسینه را وا داشت تا گزارش چندی پیش بولتن نیوز که نعمت الله پوستین دوز را در کنار آیت الله خامنه ای و در حال سر دادن شعار “تحریم ها ما را قوی تر کرده است” نشان می دهد، مجددا یاد آوری کنند.
او در سال ۹۱ و در مراسم دیدار آیت الله خامنه ای از نمایشگاه “حمایت از خودکفایی ملی در برابر تحریم های بین المللی” گفته بود: “تحریم ها موجب توقف ما نشده بلکه باعث شد که به آن چه تاکنون فکر نکرده ایم بیاندیشیم!”

گفتنی آنکه سایت بولتن نیوز هم در ادامه این گزارش نوشته بود: “چنین تفکر بالنده و چابک و انعطاف پذیری، صنعت واقتصاد کشور را در ۳۰ سال گذشته از مسیرهای پر فراز و نشیب عبور داده و هر نوع فشار و تهدید و تحدید و تحریم را به فرصتی برای رشد و سرمایه گذاری و خلاقیت و نوآوری تبدیل کرده است. نمونه چنین موفقیت های چشمگیری که شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور و نماد صبر و مقاومت و رشد و خلاقیت و کارآفرینی تبدیل کرده، موجب شده که ایران نه تنهاضعیف نشود بلکه به قدرت غیر قابل انکار اقتصادی و صنعتی منطقه تبدیل شده است. در این راه مردانی متین وبدون هیاهو، عامل رشد صنعت کشور هستند که حداقل لازم است از آنها در کلام تقدیر شود و شاخص های عملکرد آنها در رسانه ها ارزیابی شود تا مشخص شود که سکان این واحدهای صنعتی موفق به دست چه کسانی بوده که باعث درخشش آنها در منطقه وجهان شده و ایران را با وجود فشارهای بدخواهان، به الگوی منطقه تبدیل کرده است.این حق مردم است که مردان بدون ادعا و متین را که هزاران درد و حرف ناگفته را در سینه دارند، بشناسند و اگر از مظلومیت و صبر وتلاش آنها باخبر نمی شویم حداقل از عملکرد موفق آنها آگاه شویم و به موفقیت صنعت کشور افتخار کنیم. مردان متین و پرتلاش صنعت کشور کسانی هستند که در شرایط سخت به مقابله با فشارهای اقتصادی و چالش ها می روند و با عبور از کنار حاشیه سازی ها، بی انصافی ها و ناجوانمردی ها، همچنان با اعتقاد به رضای خدا و مردم، نظام و ولایت، در راه تحقق شعارهای اقتصادی و رشد گسترده سرمایه گذاری و تولید و رضایت سهامداران، شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور تبدیل می کنند”.

این “مرد بی ادعا و پرتلاش صنعت کشور” اما چند ماه پس از این گزارش، حین فرار از مرز و به همراه مقادیر قابل توجهی پول نقد بازداشت شد.

در همان زمان، سایت های خبری به نقل از “منابع آگاه” درباره بازداشت وی نوشتند: “پوستین دوز در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد قصد مسافرت به ارمنستان را داشته که در فرودگاه متوجه می‌شود ممنوع الخروج است. ظاهرا یکی از علت های ممنوع الخروج بودن این مدیر احمدی نژادی، موضوع جابه جایی وجوه نقدی زیاد بوده است. لیدر جریان انحرافی در روزهای پایانی دولت دهم در تلاش بود تا با استفاده از نفوذ خود، این مساله را به نوعی رفع و رجوع می کند اما مقامات قضایی این مدیر صنعتی را به دادگاه فرا می خوانند تا جوابگوی کم و کیف این مبلغ جابجا شده باشد. وی در دادگاه مدعی می شود که این مبلغ بدهی خارجی شرکت ملی مس بوده که از طریق شرکت یکی از دوستانش به نام «ت» در امارات پرداخت شده است. پوستین دوز به علت ارائه نکردن مستندات قانع کننده در این زمینه، راهی زندان شده است.گفته می شود، از دیگر اقدامات غیر متعارف پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از شرکت بوده است. این خودروها پس از بازداشت پوستین دوز، به تدریج عودت داده شده اند. پوستین دوز، که در کنار علی اکبر جوانفکر، ملک زاده، بقایی، محمد رضا رحیمی، عبدالرضا داوری، امیری فر، بهمن شریف زاده، ستاریان، نوبختی و برخی دیگر، از یاران نزدیک و عوامل اسفندیار رحیم مشایی قلمداد می شود، پیش از این مدیرعاملی شرکت سایپا را بر عهده داشت و همواره انبوهی از شایعات را با خود یدک می کشید و بعد از برکناری از سمت خود در سایپا بلافاصله به مدیرعاملی شرکت ملی مس انتخاب شد”.

در همین حال، چند تن از نمایندگان مجلس که پیش از این خواستار تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس شده بودند، جزئیات بیشتری از اقدامات پوستین دوز را فاش کرده اند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پور ابراهیمی در صحن علنی مجلس در تذکری آیین نامه ای گفته است: “خبرها حاکی از این است که با تصویب هیات مدیره شرکت ملی مس، شرکتی به نام «ای پی» در خارج از کشور تاسیس شده و گزارش وزارت اطلاعات نیز حاکی از آن دارد که بالغ بر ده هزار میلیارد تومان به حساب شخصی واریز شده و متاسفانه منافع شرکت در حال از بین رفتن است”.

او به سایت “خانه ملت” ارگان رسمی مجلس نیز گفته: “وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به این موضوع ورود کردند که بخشی از این منابع به کشور بازگردانده شده است و تلاش های دستگاه های امنیتی در رابطه با بازگشت مابقی این پول به کشور ادامه دارد. بعد از دستگیری پوستین دوز، شنیده هاحاکیست که در حال حاضر علی محمد قائم مقام شرکت مس در غیاب پوستین دوز وظایف وی را انجام می دهد تا سرپرست و مدیرعامل جدید این شرکت تعیین شود. ما نسبت به عواقب حضور برخی از اشخاص در شرکت مس با توجه به سوابقشان در سایپا هشدار داده‌بودیم. بنده شخصا در مجلس بارها در این خصوص تذکر دادم و چندین بار در مجمع نمایندگان استان تا پای استیضاح وزیر رفتیم. میلیاردها تومان اموال شرکت مس در خارج از کشور است و ما نگران آینده‌ی کارگران و بازنشسته‌های صنعت مس هستیم که مبادا به ورشکسته‌ترین شرکت تبدیل شود”.

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه هم در نطقی در مجلس گفته بود: “بر اساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده تعدادی از مسئولین ارشد سایپا دارای تابعیت دوگانه هستند و احتمال دارد در روند رسیدگی در پرونده تحقیق و تفحص از سایپا این آقایان همچون خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی به خارج از کشور فرار کنند.هیچ نظارت دقیقی بر گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی سایپا وجود نداشته است. بسیاری از پرونده های سایپا اگر مهمتر از موضوع کلاه برداری سه هزار میلیاردی بانک ها نباشد کوچکتر از آن نیست. اکثر اعضای هیات مدیره و حسابرسان قانونی شرکت سایپا تحت تاثیر مدیر عامل این شرکت انتخاب می شوند”.

در همان زمان جمعی از کارکنان شرکت سایپا نیز در نامه ای سرگشاده ابعاد بیشتری از فساد اقتصادی این مدیر “متین و پرتلاش” را فاش کردند که یکی از بندهای آن مربوط به استخدام ۱۵۰ تن از بستگان وی و رحیم مشایی به مدیریت های سایپا بود.

این کارکنان در نامه خود اسامی برخی از رانتخواران را هم آورده بودند:

“رضا رحیم مشایی (پسر رئیس دفتر رئیس جمهور): رئیس امور اداری شرکت کارکنان سایپا
آرش کوشا (برادرزاده رئیس دفتر رئیس جمهور): مدیر عامل باشگاه سایپا
محمد ش.. (پسر… مجلس): مدیر ارتباطات 
علی ک… (پسر… مجلس): کارشناس ارشد
علیرضا پویان مهر (فامیلی عوض شده/برادر آقای پوستین دوز): بیزینس من و عضو سایپا چین
امیر حسن امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام بازاریابی و فروش سایپا 
ظهیر امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام استراتژیک سایپا
کمیل امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام ارتباطات زامیاد
اشکان جوادنیا (باجناق آقای پوستین دوز): قائم مقام ارتباطات سایپا
شهروز پوستین دوز (برادرزاده آقای پوستین دوز): رئیس توسعه مدیریت سایپا
شهرام پوستین دوز (برادرزاده آقای پوستین دوز): رئیس امور مشتریان فروش سایپا”.

گفتنی ست پوستین دوز هم اکنون با قرار وثیقه ۶ میلیارد تومانی آزاد است.