وزارت خارجه کویت خواستارعذرخواهی ایران شد

نویسنده

zarbkuwa.jpg

مریم دستگیر

دبیردوم سفارت کویت که درتهران درجلوی سفارت این کشور مورد ضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفته بود روز گذشته به کویت بازگشت تا مورد مراقبت های پزشکی قرار گیرد. او درفروگاه مورد استقبال وزیرامورخارجه این کشور قرارگرفت که گفته بود از حمله به “محمد الذوبی” به شدت عصبانی شده اند.

وزیرموارخارجه کویت به آسوشیتد پرس گفته است که در یک لحظه سفارت درروزسه شنبه محاصره شده بود. او جزییات بیشتری درخصوص آنچه اتفاق افتاده بود، ارائه نکرد. وزیر امورخارجه کویت با واکنش تند نسبت به آنچه برای دبیردوم این سفارت درتهران رخ داد به خبرنگاران گفت: “حمله ای که انجام شده به فرد نبوده بلکه به کویت بوده و کویت ازآنچه رخ داده است به شدت عصبانی است.” محمد الصباح به خبرنگاران درفروگاه گفت: “این موضوع به خراب شدن رابطه ایران وکویت منجر خواهد شد.” او همچنین اظهار امیدواری کرده است این تنها یک حمله بوده و کسانی که آن را مرتکب شده اند توسط دولت ایران یافته شده و تحت پیگرد قانونی قرارگیرند.

یکی از مقامات مسئول کویتی به آسوشیتدپرس گفته است که دیپمات یاد شده روز سه شنبه توسط شش مرد درجلوی سفارت متوقف شده وآنها وی را به شدت او را کتک زدند. به نوشته برخی منابع نیروهای حفاظت سفارت هیچ اقدامی دراین زمینه انجام نداده اند. علی جنتی، سفیر ایران درکویت که به وزارت خارجه این کشور احضا شده بود، مراتب تاسف ایران را برای حمله یاد شده ابراز داشته وقول داده است که تحقیقات لازم دراین خصوص انجام شود.

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه درواکنش به رویداد یاد شده روزگذشته به خبرنگاران درتهران گفت: “ما از این اتفاق متاسفیم و در حال بررسی و تحقیق پیرامون جزییات رخداد می‌باشیم. ما بلافاصله پس از اطلاع از موضوع تمامی تلاش و اقدامات لازم را به عمل آورده و هم‌چنان در دست پیگیری داریم. مقامات دو کشور به روابط خوب و رو به گسترش فیمابین اهتمام داشته و یقینا اجازه نخواهند داد اینگونه مسایل تاثیری بر این روابط داشته باشد.”

مقامات کویتی خواستار عذرخواهی مقامات ایرانی شده اند. به گزارش آسوشیتد پرس وقتی از وزیرخارجه پرسیده شده که انگیزه حمله کنندگان چه بوده گفته است که این موضوعی است که مقامات ایرانی باید درمورد آن توضیح بدهند وبگویند که آنها ارتباط دولتی داشته اند و یا اینکه تنها اراذل واوباش بوده اند.

روابط بین کویت وایران درجریان جنگ ایران وعراق تیره شده بود چرا که کویت یکی ازحامیان نزدیک صدام حسین به شمار می رفت. اما موضع بی طرفانه تهران درخصوص جنگ سال 1991 عراق وکویت به اشغال کوتاه مدت کویت توسط عراق پایان داد رابطه دوکشور را به یکدیگر نزدیکتر کرد. طی ماه های گذشته دولت کویت درخصوص ارائه یک راه حل مسالمت آمیز برای حل مساله هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است. دولت کویت اخیرا اعلام کرده بود که به نیروهای نظامی امریکا اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای حمله به ایران استفاده کند.

به دنبال حمله یاد شده پارلمان کویت نیزجلسه اضطراری تشکیل داده و وزارت خارجه کویت از دیپلمات های خود خواسته است که برای حفاظت ازجان خود سفارت را ترک نکنند!