گفتن حرف دل نقدی از زبان اعضای مجلس

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» برای حضور بیشتر بسیج در اقتصاد

در شرایطی که دولت روحانی درحال تهیه و تنظیم بودجه سال آینده کشور ست و بنابر بخشنامه صادره از سوی معاونت برنامه ریزی رییس دولت یکی از رویکردهای اصلی آن “اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی” است، خبرگزاری بسیج دست به انتشار سلسله گفت و گوهایی با تعدادی از اعضای مجلس و همچنین اصولگرایان زده که در همگی آنها، از دولت خواسته شده تا از “ظرفیت بسیج در اقتصاد مقاومتی” استفاده کند.

در همین ارتباط ایرج ندیمی از اعضای مجلس نهم به این خبرگزاری گفته: “دولت اگر در اقتصاد مقاومتی از بسیج استفاده نکندخود و کشور را از این ظرفیت عظیمی مردمی محروم کرده است.”

او مدعی شده است که “با کمک بسیج می توانیم بخش عمده ای از مشکلات کشور را حل کنیم، بسیجیان به عنوان نیروهای مومن، با انگیزه و پر تلاش می توانند اساسی ترین امور کشور را در حوزه های فرهنگ و اقتصاد و سازندگی برعهده بگیرند”.
بهرام بیرانوند یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز طی اظهاراتی گفته: “عرصه هایی که بسیج بعنوان یک نیروی معتقد و داوطلب به آن ورود کرده،تا کنون عرصه های پیروزی ملت بوده است، هم در بحث دفاع نظامی،هم دفاع فرهنگی، هم در عرصه سازندگی کشور و حتی عر صه های کوچکتر مثل ریشه کنی فلج اطفال و… که عملکرد بسیج در این حوزه ها بسیار موفق ارزیابی می شود.”

وی با اشاره به اینکه آیت الله خامنه ای فضای کنونی اقتصاد کشور را “جهادی” می دانند تاکید کرده است که”در فضای جهاد بصورت قطع به یقین سربازان معتقد باید حضور پیدا کنند و این امور را سامان بدهند، ما نیز معتقدیم تا نیروهای مومن در هر لباسی با انگیزه جهادی ورود نکنند قادر به حل مشکلات نخواهیم بود.”

یعقوب جدگال از اعضای کمبسیون کشاورزی نیز گفته است: “باید بگوییم که بسیج نه تنها در حوزه مقاومت، اقتصاد، فرهنگ سازی، بلکه در تمام حوزه ها و عرصه ها تا کنون یار اصلی و وفادار و متعهد انقلاب اسلامی بوده است.”

او نیز تصریح کرده: “خدمت بسیجیان به ملت، بدون توقع و داوطلبانه بوده است، در هر زمانی خدمت کردن فرق می کند، زمان جنگ بصورت رفتن به جبهه و مقابله با دشمن بود و اکنون نیز در حوزه های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی است و روحیه بسیجی برای خدمت کردن در تمامی این عرصه ها آمادگی دارد.”

همزمان عوض حیدرپور یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز مدعی شده:“امروز شاهدیم اگر به فناوری های نو دست پیدا کردیم، اگر به توان موشکی بالا رسیده ایم، اگر در علم نانو و در سایر تکنولوژی های «های تک» وارد شدیم، این ها را تفکر و نگاه بسیجی بود که توانست به شکوفایی برساند.”

به گفته او “بسیج با سابقه ای که از دفاع مقدس دارد، با همان روحیه انسان کامل می تواند امور را به نتیجه برساند و چنانچه بسیج بصورت ساختار مند،علمی و کلاسیک وارد فضای اقتصادی و نیازمندی های روز کشور شود و در عین حال ملاحظات فرهنگی و اجتماعی را مد نظر قرار دهد می تواند این معضلات را هم به فرصت تبدیل کند.”

این اظهارات و همچنین اظهار نظر برخی دیگر از اعضای مجلس نهم درباره لزوم استفاده از بسیج در عرصه اقتصاد کشور ، پس از آن منتشر می شود که ۶ آذرماه آیت الله علی خامنه ای در جریان سخنرانی خود در میان “اعضای مجمع عالی بسیج” بر نقش و حضور این نیروی نظامی در عرصه های اقتصادی به ویژه تاکید کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در این ارتباط گفته بود: “عرصه‌ها بی‌پایان است. عرصه‌ها هیچ محدودیّتی ندارد. عرصه‌ی دفاع، عرصه‌ی سیاست، عرصه‌ی سازندگی، عرصه‌ی اقتصاد، عرصه‌ی هنر، عرصه‌ی علم و تحقیق، تشکّل‌های مذهبی، عزاداری‌ها؛ همه‌جا و همه‌جور؛ اینها عرصه‌های حضور بسیج است؛ همه‌جا”
او همچنین خطاب به دولت حسن روحانی نیز تاکید کرده بود که “ کارهای بزرگ بخواهید از عناصر بسیج؛ کارهای بزرگ از بسیاری از مردم پراستعداد ملّت ما برمی‌آید. دولت هم البتّه باید کمک کند؛ دستگاه‌های دولتی در بخشهای مختلف باید به رشد و گسترش بسیج کمک کنند. به این مسائل اقتصادی هم ـ- همان‌طور که قبلاً گفتیم که پایه‌ی اقتصاد مقاومتی عبارت است از تقویت تولید داخلی و کاهش وارداتی که یا غیرضروری است یا مشابه داخلی دارد ـ- مسئولین دولتی توجّه کنند و آنها از بسیج کمک بگیرند.”

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی که می تواند در موضع گیری های اعضای مجلس و تاکیداتشان بر لزوم حضور “بسیج در اقتصاد” نقش پررنگی داشته باشد اما تنها دلیل به نظر نمی رسد. پیش از آیت الله خامنه ای، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که در آینده ای نزدیک باید صلاحیت نامزدان نمایندگی در مجلس را تایید کند در ۳۰ آبانماه نیز به دولت درباره لزوم به کارگیری بسیج تاکید کرده بود.

او با گفتن اینکه “ما می‌خواهیم خدمت برای رضای خدا کنیم و این پیام بسیج است” تاکید کرده بود: “بچه‌های مسلمان با تفکر بسیجی را طرد نکنید. اینها باید کار دست بگیرند که فساد نکنند و خیانت نکنند. امام فرمودند رئیس‌جمهور و وکلای مجلس از طبقه‌ای باشند که محرومیت مستضعفان را لمس کرده و در فکر رفاه آنها باشند، نه از طبقه سرمایه‌داران. چرا باید کسانی که مقدار فراوانی سرمایه دارند پست را در دست بگیرند؟ نباید کسانی که سرمایه دارند و غرق در شهوات و لذات هستند کار را دست بگیرند. این وصیت امام است و ما باید این را عمل کنیم.”

از سوی دیگر انتشار سلسله گفت و گوها توسط خبرگزاری بسیج و همچنین سایت های وابسته با اعضای مجلس و چهره های سیاسی و اقتصادی اصولگرا درباره لزوم استفاده دولت از بسیج در عرصه اقتصادی در شرایطی است که دولت مشغول تهیه و تنظیم بودجه ۱۳۹۴ کشور است.

از دوسال پیش تاکنون که حسن روحانی ریاستش بر دولت آغاز شده است تاکنون فرماندهان سپاه و بسیج بارها خواستار مشارکت و حضور بیشتر در اقتصاد شده اند.

در تازه ترین این اظهارات فرمانده بسیج در گفت و گویی با سایت رجا نیوز ،از سایت های منتقد دولت، از عدم استفاده دولت حسن روحانی از بسیج در طرح های اقتصادی انتقاد کرده و گفته بود که دولت باید بگوید “تو برو بجنگ، ما برایت آتش توپخانه می‌ریزیم و او هم می‌رود و فتح‌المبین را درست می‌کند. الان این نیرو آمده و مثلاً مثل شهید چمران خط را گرفته و ایستاده است و دارد مقاومت می‌کند، ولی اگر می‌خواهید فتح‌المبین اقتصادی اتفاق بیفتد، باید دستگاهی بیاید و بگوید بسیجی! تو این کارها را بلدی؟ حالا من از تو پشتیبانی می‌کنم، برو جلو.”

او همچنین تاکید کرده که “از سال گذشته طرح‌های مفصلی به دولت داده و گفته‌ایم می‌توانیم این کارها را انجام بدهیم. طرح‌ها را ارائه کرده و گفته‌ایم با همین نیروها و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در کشور کارهای بزرگی را انجام بدهیم و انقلاب بزرگی در کشاورزی و تولید کشور به وجود خواهد آمد. انتظار داریم دولت پاسخ مثبتی به این طرح‌ها بدهد.”

زمستان سال گذشته نیز همزمان با تهیه و تنظیم بودجه کشور فرماندهان سپاه و بسیج و همچینین رسانه های وابسته به آنها بصورت مرتب در اظهارات و مقالات خود بر لزوم استفاده دولت از این نهادهای نظامی تاکید می کردند که حسن روحانی از آن به کنایه به عنوان سهم خواهی در اقتصاد یاد کرده بود.

رییس دولت جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۹ فروردین در سخنرانی خود در روز ارتش جمهوری اسلامی جملات معناداری در تعریف از ارتش بکار برد که تحلیل گران سیاسی معتقد بودند مخاطب اصلی اش فرماندهان ارشد سپاه و این نهاد نظامی بوده است.

روحانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: “ارتش جمهوری اسلامی ایران که فرزندان به حق این آب و خاک هستند، به حق نهاد حرفه ای دفاع از میهن اسلامی اند. ارتش بدون نگاه به خط کشی های سیاسی، حزبی و فرقه ای همواره دفاع از آب و خاک و میهن عزیز و نظام مردمی را به عنوان هدف والای خود مد نظر قرار داده است.”

وی “عدم سهم خواهی” ارتش را برجسته و همچنین تاکید کرده بود که “ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به وصیت امام راحل عمل کرده است که او فرمود: نیروهای مسلح در کار سیاسی مداخله نکنند. ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسائل سیاسی آگاهی دارند و باید داشته باشند اما هرگز در دسته بندی های سیاسی و بازی های سیاسی مداخله نمی کنند. ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده است. همواره دنبال دفاع از میهن و کشور و انقلاب و نظام بوده است.”

سپاه پاسداران و بسیج به عنوان نهادهای نظامی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی در سالهای اخیر، به ویژه از سال ۱۳۸۴ و پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، علاوه بر دریافت بودجه های کلان تحت عنوان نهادهای نظامی با تاسیس بانک، حضوردر مناقصه های نفتی و پتروشیمی، تاسیسات دریایی و نفتی، سد و راه سازی، هتل داری، مخابرات و… به عرصه اقتصاد کشور ورود کرده و بخش های بزرگی از آن را در اختیار گرفته اند. تداوم این حضور از ابتدای روی کارآمدن دولت جدید همچنان به عنوان یکی از چالش های حسن روحانی در سالهای پیش رو به شمار می رود.