تلاش غرب برای دسترسی به درون پارچین

نویسنده

» گزارش تسایت از جست و جوهای بازرسان

قدرت های بزرگ فشارهای خود را بر جاه طلبی های اتمی حکومت تهران افزایش داده اند. رهبران جمهوری اسلامی باید امکان دسترسی بازرسان آژانس اتمی به سایت پارچین را فراهم آورند.

این موضوع ازسوی پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در بیانیه مشترکی به شورای حکام آژانس اتمی تسلیم شد. در متن بیانیه این شش کشور آمده است: “ما از مقامات جمهوری اسلامی می خواهیم که هرچه سریعتر به وعده خود عمل کنند و امکان بازرسی از مرکز پارچین را فراهم آورند.” اتحادیه اروپا نیز به این فراخوان ملحق شده است.

جمهوری اسلامی بر ممنوعیت دسترسی کارشناسان آژانس اتمی به تأسیسات نظامی مشکوک پارچین که احتمال آزمایشات کلاهک هسته ای در آن وجود دارد اصرار ورزیده بود. آژانس اتمی اطلاعاتی دردست دارد که نشان می دهد درحال حاضر اقدامات پاکسازی در این مرکز درحال انجام است و نگران است که بدین ترتیب رد پروژه های مشکوک ازمیان برداشته شود. بنابراین ازدید ناظران اتمی، یک بازدید فوری از این مرکز بسیار حائزاهمیت است.

علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی در آژانس اتمی، گزارش های مربوط به پاکسازی این مرکز را “بچگانه و مضحک” خواند. سلطانیه در وین به خبرنگاران گفت که کشورش به دنبال تولید سلاح اتمی نیست. خواست بازرسان برای بازدید از تأسیسات پارچین در آخرین سفرشان به تهران تنها “یک موضوع از چندین موضوع” بوده است.

مقامات ایرانی براین نکته اصرار داشتند که امکان بازدید از این کارخانه پس از توافق بر سر اینکه روند رسیدگی به برنامه مشکوک اتمی ایران چگونه پیگیری خواهد شد وجود دارد. یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، اعلام کرده که آژانس هنوز در این رابطه چیزی ازسوی ایران نشنیده است. او گفت: “ما باید براساس حقایق قضاوت کنیم، نه براساس حرف.”

کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در بیانیه مشترک خود از راه حل دیپلماتیک برای حل کشمکش ها و همچنین خواست شان برای گفتگو با ایران خبر داده اند. کشورهای اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود در بیانیه ای اعلام کردند: “ما از مقامات ایرانی می خواهیم که هرچه سریعتر با آژانس اتمی وارد یک مذاکره سازنده شوند تا تمامی ابهامات موجود برطرف شود.”

رابرت وود، سفیر آمریکا در آژانس اتمی نیز معتقد است که ایران در بن بست گیر کرده و این بار مجبور است عکس العمل درستی نشان دهد. او در وین به خبرنگاران اظهار داشت: “هشدارهای لازم به ایران داده شده. این کشور باید هرچه سریعتر به تعهدات خود عمل کند.” آمانو نیز دراین رابطه گفت: “واقعاً از ته دل امیدوارم که در ماه ژوئن شاهد پیشرفت های واقعی باشیم.”

او گفت که آژانس اتمی به تنهایی نمی تواند در روند رسیدگی به برنامه اتمی ایران پیشرفت حاصل کند. این مسأله تنها درصورتی که “همه تلاش کنند” عملی خواهد شد.

ازطرف دیگر، آیت الله خامنه ای از سخنان رییس جمهور آمریکا استقبال کرد و روز پنج شنبه از تلاش اوباما برای رویکرد دیپلماتیک به جای گزینه نظامی قدردانی نمود.

منبع: تسایت، ۱۰ مارس