تسلط برادران دانشجو بر دانشگاه آزاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پایان امپراطوری عبدالله جاسبی

فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، خسرو دانشجو، برادر خود را به عنوان قائم مقام رئیس دانشگاه در واحدهای علوم و تحقیقات منصوب کرد. فرهاد دانشجو خود چندی پیش توسط کامران دانشجو، برادر دیگر این خانواده و وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده بود.

خسرو دانشجو که به عنوان قائم مقام برادر خود در واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد منصوب شده، هم اکنون عضو شورای شهر تهران و رئیس واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی است.

با آغاز به کار فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد تغییرات زیادی در پست های اداری این دانشگاه که به مدت 30 سال زیر نظر عبدالله جاسبی اداره می شد، صورت گرفته است.

طبق اساسنامه دانشگاه آزاد، رئیس این دانشگاه، ریاست واحدهای علوم و تحقیقات را هم برعهده دارد و با توجه به اینکه در غیاب رئیس جدید، شخصی دیگر باید برای اداره امور این واحدها حضور داشته باشد هم اکنون خسرو دانشجو به نیابت از برادرش این سمت را عهده دار شده است.

پیش از این، در زمان ریاست عبدالله جاسبی، مجید عباسپور تهرانی‌فرد که خود برادر علی عباسپور، عضو شورای مرکزی موتلفه، مشاور جاسبی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم بود، سمت قائم مقامی واحدهای علوم و تحقیقات را بر عهده داشت.

علی عباسپور تهرانی فرد در عین حال برادر همسر جاسبی است.

ادامه انتصاب های فامیلی در دانشگاه آزاد با وجود برکناری جاسبی، خشم تشکل های دانشجویی نزدیک به جریان حاکم را نیز برانگیخته است.

 

اعتراض جناح حاکم

در همین راستا، یکی از فعالان دانشجویی نزدیک به جناح حاکم در ایران از فرهاد دانشجو، جانشین جاسبی خواسته تا به “افکار عمومی و دانشجویان احترام بگذارد” و “در اسرع وقت در حکم خسرو دانشجو تجدید نظر” کند.

مهدی امیریان در گفت و گو با خبرگزاری مهر افزودi: “جنبش دانشجویی نسبت به عملکرد رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی انتقادات زیادی را مطرح می کرد که مهمترین آنها انتصاب های فامیلی و خارج از ضوابط بود، اما پس از 30 سال رئیس دانشگاه آزاد تغییر کرد و با آمدن دانشجو انتظار می رفت مسیر گذشته ادامه نیابد ولی متاسفانه اخباری مبنی بر انتصاب خسرو دانشجو، برادر فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد منتشر شد.”

او هشدار دادi که فرهاد دانشجو نباید با این اقدامات خود “موجب دلسردی و ناامیدی جنبش دانشجویی” شود.

به گفته امیریان، رئیس فعلی دانشگاه آزاد باید بداند که “به غیر از بستگان نزدیک، افراد دیگری نیز پیدا می شوند که از کارآمدی و لیاقت بالایی برخوردار هستند.”

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد در جلسه روز 27 دی ماه، با اکثریت قاطع اعضای خود، ریاست فرهاد دانشجو از چهره های جناح اصولگرا و برادر وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری را بر دانشگاه آزاد اسلامی تایید کرد.

هفت روز قبل از آن در 21 دی ماه، هیات امنای دانشگاه آزاد در جلسه ای جنجالی و پرحاشیه، عبدالله جاسبی را پس از 30 سال از ریاست این دانشگاه برکنار و فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس جدید منتخب خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.

در نهایت کامران دانشجو، وزیر علوم حکم ریاست برادر خود بر دانشگاه آزاد اسلامی را شب یکشنبه هفتم اسفند سال جاری صادر کرد.

امضا و صدور حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی توسط برادرش کامران دانشجو پس از آن صورت گرفت که هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست هیات موسس، برای هفته ها از ابلاغ رسمی حکم که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده بود، خودداری کرد.

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی توجهی به این مسئله نشان نداد و در نخستین جلسه خود پس از معرفی فرهاد دانشجو، حکم او را تایید کرد.

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد در روز 21 دی ماه با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده (سه نماینده هیأت موسس)، محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها)، کامران دانشجو (وزیر علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی (سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) و عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امنا) تشکیل شد.

از این جمع عبدالله جاسبی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حق رای نداشت و به جز او، نمایندگان هیات موسس و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جلسه با این استدلال که کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد باید برنامه های خود را ارائه بدهند تا درباره آنها بحث و بررسی شود، خواستار برگزاری جلسه دیگری شدند.اما بقیه اعضا با تاکید بر نظر خود، فرهاد دانشجو را با 6 رای به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد انتخاب کردند تا برادر وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد که پیش از آن تاکید داشت تنها در صورت اجماع تمام اعضای هیات امنا بر روی ریاست خود، این مسئولیت را قبول می کند، اعلام کند که ریاست بر وی تکلیف شده و آن را می پذیرد.

در نهایت با حضور وحید حقانیان، دستیار ارشد رهبر جمهوری اسلامی و مسئول اجرایی بیت رهبری، در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در روز دوشنبه هشتم اسفند، این جا به جایی اتفاق افتاد و عبدالله جاسبی پس از 30 سال از ریاست این دانشگاه کنار رفت.