به تهدید مدافعین حقوق بشر پایان دهید

نویسنده

برنامه نظارت بر حمایت مدافعین حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” [OMCT] و “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” [FIDH] با صدور بیانیه ای در مورد صدور حکم زندان برای عمادالدین باقی و همسر و دخترش ابراز نگرانی کرد و از مسئولین جمهوری اسلامی خواست هر چه زودتر به اینگونه اقدامات پایان دهند.

در این بیانیه با اشاره به صدور حکم سه سال زندان برای عماد الدین باقی” درحالی که همسر وی خانم فاطمه کمالی احمد سرایی، مدیر مسؤول روزنامه توقیف شده جامعه نو، و دختر او خانم مریم باقی نیز به حبس های تعلیقی محکوم شده اند”آمده است:

با توجه به اطلاعات به دست آمده، محکومیت آقای باقی از سوی دادگاه انقلاب تهران در تاریخ 31 ژوئیه 2007 انجام شده و دلیل آن، چاپ مقالاتی در روزنامه جمهوریت بوده که او خود سمت سردبیری آن را نیز برعهده داشته است. این روزنامه در ماه سپتامبر 2004 توسط مسؤولین ایرانی توقیف شد. موضوع این مقالات دفاع از اشخاصی است که در جنوب استان خراسان به مرگ محکوم شده بودند. آقای باقی به فعالیت علیه امنیت ملی و تبلیغ برای دولت های مخالف با جمهوری اسلامی محکوم شده است.

در همان روز، همسر و دختر او نیز به دلیل شرکت جستن در چندین سازمان مدافع حقوق بشر در دوبی [در سال 2004] به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال دوری از هرگونه اجتماع و توطئه چینی به هدف اختلال در امنیت ملی محکوم شده اند.

آقای باقی، همسر و دختر ایشان نسبت به محکومیت های خود تقاضای فرجام کرده اند و در نتیجه قابل ذکر است که آقای باقی اکنون در زندان بسر نمی برد.

آقای باقی و همسرش طی سال های گذشته به دلیل فعالیت های خود در زمینه حقوق بشر چندین بار متحمل آزار و اذیت هایی شده اند؛ به ویژه اینکه آقای باقی قبلاً بین سال های 2000 تا 2003 به دلیل اختلال و به خطر انداختن امنیت ملی در زندان بسر برده است. محکومیت او به دلیل چاپ مقالاتی بوده که وی در زمینه حقوق بشر و لغو مجازات اعدام نوشته بود.

او پس از ترک زندان سازمانی به نام “جامعه دفاع از حقوق زندانیان” تأسیس نمود تا از حقوق زندانیان عقیده دفاع کند. به علاوه، گذرنامه او در تاریخ 4 اکتبر 2004، یعنی روز قبل از عزیمتش به مونترال توقیف شد. او طی این سفر قصد داشت در دومین کنگره جهانی مبارزه با اعدام که بین 6 تا 9 اکتبر 2004 برگزار می شد شرکت کند. او پس از آن تاریخ ممنوع الخروج شد و همچنین نتوانست در دسامبر 2005 برای دریافت “جایزه حقوق بشر” خود که از سوی “کمیسیون ملی حقوق بشر فرانسه” به وی اعطا شده بود به این کشور عزیمت کند.

برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به سرکوب های دائمی مدافعین حقوق بشر در ایران اعلام می دارد و از مقامات ایرانی می خواهد تا براساس ماده 6 [قسمت دوم] اعلامیه مدافعین حقوق بشر سازمان ملل، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. در این ماده آمده است: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی حق دارد آزادانه به نشر و چاپ بپردازد و مباحث و اطلاعات حقوق بشر و آزادی های اصلی را ابلاغ یا توزیع کند.”

علاوه بر این، برنامه نظارت همچنین مایل است یادآوری کند که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال 2006 متعهد شده تا “بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر رعایت و حفظ کند”. قابل ذکر است که ایران روی این واقعیت اصرار و تأکید نمود که “تلاش هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی های اصلی انجام خواهد داد”. برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش ها، از جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا براساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر عمل کند.

اقدامات مورد درخواست:

از شما خواهشمندیم که برای مقامات جمهوری اسلامی درخواست های زیر را سریعاً مکتوب نمایید:

  1. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقای عمادالدین باقی، خانم فاطمه کمالی احمد سرایی و خانم مریم باقی را تضمین کنند.

  2. اطمینان دهند که دادگاه فرجام آقای عمادالدین باقی، خانم فاطمه کمالی احمد سرایی و خانم مریم باقی به صورت کاملاً عادلانه و بی طرف برگزار خواهد شد تا بدین ترتیب محکومیتی که به دلیل فعالیت های آنها در زمینه حقوق بشر مقرر شده رفع گردد.

  3. اطمینان دهند که حقوق آزادی بیان و آزادی عمل آقای عمادالدین باقی مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر رعایت خواهند شد.

  4. سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده علیه تمامی مدافعین حقوق بشر در ایران پایان دهند.

  5. به مواد بیانیه مدافعین حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به ویژه ماده ششم قسمت دوم که در بالا ذکر شد و ماده اول که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی حق دارد در سطوح ملی و یا بین المللی برای حمایت، تحقق بخشیدن و ارتقای حقوق بشر و آزادی های اصلی تلاش کند”. همچنین ماده 12.2 که می گوید: “دولت باید کلیه تدابیر لازم را انجام دهد تا حمایت فردی و گروهی همه کس نسبت به خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، فشار، تبعیضات منفی شخصی و یا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه دیگری، توسط مراجع ذیصلاح تضمین گردد”.

  6. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی در ایران مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر دستگاه های بین المللی و منطقه ای که ایران نیز آنها را به رسمیت شناخته رعایت خواهند شد.

رونوشت این نامه به آیت الله سیدعلی خامنه ای،محمود احمدی نژاد،محمود هاشمی شاهرودی،منوچهر متکی و سفیران جمهوری اسلامی در سوییس و فرانسه ارسال شده است.

برنامه نظارت، برنامه مشترکی است از “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” و “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” که به حمایت از مدافعین حقوق بشر اختصاص داشته و هدف اصلی آن، پشتیبانی از این افراد در زمان احتیاج می باشد.

برنامه نظارت، همچنین برنده جایزه حقوق بشر در سال 1998 از کشور فرانسه است.

منبع: برنامه نظارت، 2 اوت 2007

مترجم: علی جواهری